Bygga om honda cr250R 85a, till hoj!

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Hum undra hur man gör för o få den här på plats :confused: :va

Ja jag får fundera ett tag till, vill jag ha på dena R1a svingen så e de ju så där lätt, org sving e på 20cm o dena e 6cm bredare :tummenupp, får bara kapa i sär ramen igen i delar o bygga en ny ram igen :) hehehe, undra nä jag blir klar med detta bygget. när jag e i farten så kan jag räta upp tanken okså ju o rätta upp gaffeln o bygga ny bak o montera motorn högre upp o motera turbo när man e i farten okså o motera kyllet under sadeln o så vidare, de vart ju en kort lista bara för o få på en sving :D

Kanske lika bra o skita i detta bygget o köpa de som fattas för o få ihop en R1a i stället som jag vill ha, fast de siktar jag ju på nästa år :D

Nä jag ska ge fasen i planerna på en R1 i år, detta bygget ska bli klart först innan jag går på en R1a :tummenupp fast listan blev kort med ny sving :D

Då e de bara fixsa fram följande delar innan jag kapar ramen 3:e gången, eller vad säjer man, 3:e gången gillt :tummenupp

Innerben till gafflarna fram.
Framfälg med hjulaxel + distanser.
Bakfälg med distanser.
 

Bifogat

  • DSC00792.JPG
    DSC00792.JPG
    49.9 KB · Visningar: 98
  • DSC00797.JPG
    DSC00797.JPG
    64.9 KB · Visningar: 106
  • DSC00781.JPG
    DSC00781.JPG
    70.3 KB · Visningar: 94
Last edited:

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Så nu har man ringt runt på lite delar.

Så vad har Galne Haselhoff haft för sig nu då förutom letat delar till mitt lilla lilla bygge som ska röra på sig trots allt :)

Har pillat ihop motorn med nya ventilknaster (collet) o kollat över tändningen, o när jag pillade i sär den så såg jag att tändnigen på veven stog 2 kugar fel, så jag fick ca 1 cm för sen tändning, inte undra på att den smälde o levde o inte hade någon motorbroms alls, vart som när man släpper gassen på en 2tackt at de blir bara ett böööööööööööööö o ingen tvärnit som jag e van vid full gas läge o sen när man släpper gassen så ska bakdäcker nitta, men nicke sa de bara böööööööööööööö o smatra o smälde. så nu har jag kolla över tändningen o vridit massa varv o nu stämmer allt, men funderar fortfarande på en sak, i boken står de at den ska ställas i T läge när man ställer in allt men på en annan sida ska den stå i F läge, undra vilket som e rätt, blädra o hade mig ett 20tal gånger men bestämde mig för Topp lägge o inte Förtäningsläge, se om motor går bätre nästa gång man startar upp den o nu får den ju mera soppa okså, smaskens säja motorn :p

Hänt annars då, har mätt o måttat o mätt på ramen o funderar lite på svingen om man kan få den på plats en då utan o svetsa om hela ramen, men ska svingen vara rak så blir de nytt svingfäste på alla länkache men då måste motorn flyttas 3cm åt vänster, o den platsen har jag inte o då måste de bli ny ram, men flyttar jag svingen enbart åt höger så kommer kedjan löppa rätt som den gör nu med gammla svingen men då kommer däcket 3-5cm åt höger, de kanske inte gör så mycke på dom centermetrana men fram/bak däcket kommer inte följa en rak linje längre då utan baken e lite åt höger ju, hum får fundera en stund till.

Har 2 veckors semester idag o kommer inte hem förens mellan 6-10 aug igen, så under tiden ska jag fundera vad jag vill ha för saker o sen få jag se vad som dyckt upp på posten ( många hårda klappar) o ringa några samtal o beställa de som fattas till bygget så jag får ihop den någorlunda för i sånna fall plockar jag ihop den o kör en sväng o ser om motorn går bätre eller om den måste rivas igen, men de lär jag märka på en gång vet ju hur den fungera innan, borde fungera bätre nu när tändningen står bätre :)
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Fattar nog inte riktigt.
Antar att du vet att en av märkningarna på svänghjulet är märkningen för övre dödläge, oftast märkt "T".
Detta är för kam- och ventilinställning .
Tändpulsen (på varvtal enligt instruktionsbok - oftast tomgång) skall komma några grader tidigare.
Jag brukar ta reda på när den skall tända på full retardation också och göra ett märke, så att man kan kolla hur den tänder på lite varv också.
Bara för att kunna kolla så att retardationen funkar om det börjar strula.
Har dock aldrig behövts för mig.
Vet inte vad för sorts hojar du haft tidigare, men en kortslagig literfyra ger inte så mycket motorbroms som stånkor och twinnar.
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Fattar nog inte riktigt.
Antar att du vet att en av märkningarna på svänghjulet är märkningen för övre dödläge, oftast märkt "T".
Detta är för kam- och ventilinställning .
Tändpulsen (på varvtal enligt instruktionsbok - oftast tomgång) skall komma några grader tidigare.
Jag brukar ta reda på när den skall tända på full retardation också och göra ett märke, så att man kan kolla hur den tänder på lite varv också.
Bara för att kunna kolla så att retardationen funkar om det börjar strula.
Har dock aldrig behövts för mig.
Vet inte vad för sorts hojar du haft tidigare, men en kortslagig literfyra ger inte så mycket motorbroms som stånkor och twinnar.

De är inget svänghjul utan en tändningskiva ( ignition trigger ). jo jag vet att de blir:
10 grader BTDC vid 1000 varv
35 grader BTDC vid 10.000 varv

Sen blir de inte lättare med delarna i motorn när föra ägaren har blandat mellan zx1000A o zx1000B (zx1000B e min motor)

Jag har inte haft många hojar alls, men jag har kört några stycken i min tid.
förutom min förra kawa 750 då, men den va det bätre motorbroms i en denna motorn jag har nu, även när jag körde en kawasaki z1000j för 5år sen så vart de grymmt mycke bätre motorbroms, reagera direkt på gassen o vid minsta släpp på gassen när man hade 1-3an i på högre varv (över 95000varv) så blev de motorbroms till följt av att bakdäcket nitade.

Men sen gör de mycke om man har otättaventiller/dåligt komp så blir motorbromsen sämre. o även drevningen spelar roll.
 
Last edited:

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Hade inte så möer för mig så jag passa på o måla ramen bara så slipper den rosta o sen älskar jag SVART :D o när jag vart i farten så montera jag fast stödet :)
 

Bifogat

  • DSC00817.JPG
    DSC00817.JPG
    81.7 KB · Visningar: 289
  • DSC00802.JPG
    DSC00802.JPG
    45.7 KB · Visningar: 148
  • DSC00803.JPG
    DSC00803.JPG
    43 KB · Visningar: 147
Last edited:

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Fy fan vilket fränt bygge! Håll dig på vägen bara så blir det nog bra.


Tack tack :) inte var dag man bygger ramar av wws rör ju :tummenupp

Själv klart kommer jag hålla mig där jag hör hemma på moder jord, inte för jag inte får, utan för jag kan :D

Har vart på bruden o tafsat med mina ivriga fingrar igen, denna gången fick jag låna en komp mättare :) fast e bara nöjd med 1 cylinder som visade 13.5 i komp :tummenupp hehe
De resterade visade:
1.an ! 8.5
2.an ! 10
3.an ! 11.5
4.an ! 13.5

1.ans brud e jag lite skäptisk till varför de e så dåligt :confused: antingen dåliga kolvringar / otäta ventiler. kan ju alltid köra med något medel i tanken som rengör dom små bäbisarna till ventiler o ta ett nytt komp prov efter några mills körning o se om de har rättat till sig, har de inte de så kanske de e dags o slipa in ventilerna, men då tar jag ju alla 16 när jag ändå e igång, skule de inte hjälpa så kanske jag får riva motorn o kolla över kolven på 1ans cylinder.

För när man läser värkstas manualen så ska min motor zx1000b ha 8.8-13.5kg, 1an ligger lite under normalet då ju, men om jag har tur så kanske jag kan få upp den till runt 9-10, så blir jag nöjd tills vidare :)

Motor ZX1000A ska ha 8.4-13kg.

på ett annat ställe står de att motorn ska ha 11 i komp. hum

Oj glömde av att motor skule vara varm när man gör kompet, hum hur gör jag då när jag inte kommer åt o lossa tändstiftern på plats i ramen, hum starta o göra den varm o riva ut motorn snabbt som tusan o göra om kompet :D

Hitta felet, kolvringarna på komp ring 1 + 2 va slut på 1ans cylinder.
 
Last edited:

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Måste bara upptadera nu med lite tråkigheter, eller mycke tråkigheter snarare.

Har lyckats rasa motorn :huvet grrrrrrrrrr att jag inte ska lyckas hålla något helt några timmar :mad:

De knepiga e att när man körde så lätt de som någon kolv nöpp, men när jag börja plocka isär kopplingskåpan o tömde ut oljan o plocka lite kåpor på andra sidan så såg de mer ut o vara vevlagret i oljefärgen.

Men minns inte vilken färg kulager/vevlager/kolvar blir när de har pajat.

har ej plockat av cylinderaden en, helt enkelt blev så dystert så jag orka ej greja mer för stunden.

Har körningen på film. http://www.youtube.com/watch?v=GFkQcamlfvU forfarande med mobil, skule inte länken funka så försök senare.
 
Last edited:

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
även när jag körde en kawasaki z1000j för 5år sen så vart de grymmt mycke bätre motorbroms, reagera direkt på gassen o vid minsta släpp på gassen när man hade 1-3an i på högre varv (över 95000varv) så blev de motorbroms till följt av att bakdäcket nitade.

H+V.

Då hade den typ skuret bakhjulslager eller liknande, ingen z1000j gör så, oavsett om det var en -82 eller en -02
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Då hade den typ skuret bakhjulslager eller liknande, ingen z1000j gör så, oavsett om det var en -82 eller en -02

såg att jag hade skrivit 95000varv, mena 9500varv, nopp lagrena i bakhjulet va de inget fel på o inte drivpacketet heller. en 82a va de.
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Här kommer några byggbilder på Racebaken
 

Bifogat

  • 100_2462-.JPG
    100_2462-.JPG
    106.8 KB · Visningar: 128
  • 100_2466-.JPG
    100_2466-.JPG
    84.2 KB · Visningar: 134
  • 100_2468-.JPG
    100_2468-.JPG
    133.3 KB · Visningar: 169
Last edited:

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Några till :)
 

Bifogat

  • 100_2455-.JPG
    100_2455-.JPG
    76.1 KB · Visningar: 94
  • 100_2461-.JPG
    100_2461-.JPG
    80.4 KB · Visningar: 123

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
såg att jag hade skrivit 95000varv, mena 9500varv, nopp lagrena i bakhjulet va de inget fel på o inte drivpacketet heller. en 82a va de.


Jag såg att du skrivit fel, men struntade i det. Det är ingen sån motorbroms i dem och de varvar nog inga 9500 varv heller,

Jag hade en sån, en -81 tror jag när jag var sexton.
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Jag såg att du skrivit fel, men struntade i det. Det är ingen sån motorbroms i dem och de varvar nog inga 9500 varv heller,

Jag hade en sån, en -81 tror jag när jag var sexton.


Jo exsakt vid 9500 slog varstoppet i i 90km/h på 1an :tummenupp

Du kan tänka så här istället du vet hur fort den går på tomgång på respektive växsel på 1-3an o när du ligger o toppar den på 1-3an o släpper gassen så vill motorn ner till tomgångsvarvet o då blir de som en motorbroms men den e så kraftig så bakdäcket kör i ca 5-10km/h på tomgång, medans jag kör i 110-180km/h, så man upplever de som en bakhjulslåsning men i skälva värket går bakdäcket i 10km/h men de märker man inte utan uppfattar de som en låsning.

Föresten hojen va trimmad till 1160cc, kanske va de som gjorde motorbromsen så kraftig?
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Jag har plockat isär motorn nu, de som pajade va att vevstakslagret på 4ans cylinder tottalt havererade, de resterande 1-3an va på väg o rasa.

Veven går rädda om man slippar 4ans vevstaks tapp, men behöver bytta 4ans vevstake, sen e de bara skaffa alla vevaxsel + vevstaks lager så kommer den starta finnt igen :) annars skiter jag i 4ans vevstake o kör utan, bara plugga oljan på vevtappen o skaffa 6st vevstakslager + 2st vevaxsel lager så e de bara köra skiten ur motorn tills den pajar igen :tummenupp

O blir dessa små sakerna för dyra så får jag leta upp en annan motor, men den får max kosta 3000 med allt :D

Här e bilder.
Bild 1. vevaxsel lagren. lager 1-5. 3ans lager e på väg o paja okså.
Bild 2. Vevstaks lagren. lager 1-3. alla e på väg o paja.
Bild 3. De tottalhavererade lagret på 4ans vevstake.
 

Bifogat

  • 100_2472-.JPG
    100_2472-.JPG
    58.2 KB · Visningar: 179
  • 100_2475- vev.JPG
    100_2475- vev.JPG
    45.3 KB · Visningar: 145
  • 100_2479- trasigt.JPG
    100_2479- trasigt.JPG
    71.3 KB · Visningar: 159
Last edited:

Mikey

Bygger om allt!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Utanför Örebro med min familj på vår gård!
Hoj
Honda Hybrid, byggd av 919,954, VFR800 + mycket eget!
Jo exsakt vid 9500 slog varstoppet i i 90km/h på 1an :tummenupp

Du kan tänka så här istället du vet hur fort den går på tomgång på respektive växsel på 1-3an o när du ligger o toppar den på 1-3an o släpper gassen så vill motorn ner till tomgångsvarvet o då blir de som en motorbroms men den e så kraftig så bakdäcket kör i ca 5-10km/h på tomgång, medans jag kör i 110-180km/h, så man upplever de som en bakhjulslåsning men i skälva värket går bakdäcket i 10km/h men de märker man inte utan uppfattar de som en låsning.

Föresten hojen va trimmad till 1160cc, kanske va de som gjorde motorbromsen så kraftig?

Motorbroms som låser bakhjulet på 1,2, OCH 3:an....:tummenupp .....:rolleyes:
 

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
En lagom stor.
Oj helvete som hojen ser ut nu.
Har inte kollat i tråden på ett bra tag nu men såg att du körde sönder motorn på youtube igår.

Bara kämpa på , ska du inte ha turbo snart tycker där är litta dåligt med power o så :D

:tummenupp
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Oj helvete som hojen ser ut nu.
Har inte kollat i tråden på ett bra tag nu men såg att du körde sönder motorn på youtube igår.

Bara kämpa på , ska du inte ha turbo snart tycker där är litta dåligt med power o så :D

:tummenupp

Jo jag okså tycker de e dåligt med effekt :( har inte ens gasres på 1an med 17/37 drevning ju, men den släpper från afalten i stället :D

Jo jag får laga motorn först, funderar på slippa om veven, skaffa 4 st H-stakar o några myssiga kolvar med komp på 7.5-8.1 o en max portad grottis topp :D stor turbo som laddar minst 1.5-1.8 bar så blir de no fart på grejorna :tummenupp

Får man hoppas :) annars skrotar jag hojen eller ger bort den.
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top