Bygga om en tidig Hornet 600 för seriös bankörning (likt ER6 cup)

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Hoj
Ingen just nu
Hej!

Jag har alltid haft en konstig fetish, jag gillar tanken att köra riktigt fort med vanliga streethojar.

Har kollat lite på speedster cup och Er6 piloterna där är helt fantastiska. Vad kör de för tider på Anderstorp, Falkenberg mm? Vad har de för modifikationer?

Eftersom min plånbok just nu tillåter att jag handlar en hoj för cirka 20-25 så tycker jag att en tidig Hornet 600 är ett bra allround alternativ som nog kan bli riktigt snabb på bana med rätt medel. Jag tänkte använda cykeln som pendlar/bus samt seriös motionskörning på bana.

Första tanken är då att slänga på en annan bakdämpare, dock är jag lite osäker på hur jag ska göra fram. Köper jag en tidig hornet 600 så har jag teleskopgaffel, kan man få ordning på den med rätt olja samt fjäder? Cartridge kit är dyrt men kanske vitalt? En extra uppsättning fälgar för slicks är tanken.

Är så ruskigt imponerad av er6orna i speedster cup och en hornet 600 borde kunna bli ännu mer potent. Givetvis har jag som pilot störst påverkan helt klart

En SV650 kanske vore något också?

Kom gärna med tips!

ER6-hojarna var helt original sånär som på ljuddämpare och annat styre.

10378192_1140656455949274_4964685701535356512_n.jpg

De körde 1,48-tider på Anderstorp och 48-tider på Falkenbergs samt höga 1,10-tider på Gelleråsen som bäst om jag minns rätt.

Oavsett hur du än vrider och vänder på det så kommer en ren racehoj vara det roligaste alternativet i längden. Ska du prompt köra en hoj som är byggd för annat så håll den helt original. När du känner att det är hojen som sätter gränserna så gör du bäst i att köpa en racehoj. Det är i n t e värt besväret att försöka polera exkrement.

ER6-hojarna var helt original sånär som på ljuddämpare och annat styre.

10378192_1140656455949274_4964685701535356512_n.jpg

De körde 1,48-tider på Anderstorp och 48-tider på Falkenbergs samt höga 1,10-tider på Gelleråsen som bäst om jag minns rätt.

Oavsett hur du än vrider och vänder på det så kommer en ren racehoj vara det roligaste alternativet i längden. Ska du prompt köra en hoj som är byggd för annat så håll den helt original. När du känner att det är hojen som sätter gränserna så gör du bäst i att köpa en racehoj. Det är i n t e värt besväret att försöka polera exkrement.

:fakta
Och Fordon har viss erfarenet i ämet.
För 20-25k borde du knna hitta en gammal banhoj dessutom, så om det inte enbart är en fetish för att bända runt gamla nakenhojar på bana som lockar dig så har du det alternativet.
Även om det är kul att köra ifrån folk på literklubbor på en sliten gammal sexhundra. :fakta

Jag älskar att piska udda hojar och har lagt 1000-tals banmil på hojar som R1200GS, GSX1100EF, F650cs osv. En av de absolut bästa upplevelserna var att köra en CBX -80 riktigt hårt på Gelleråsen.
Jag må vara ganska långsam på en bra hoj men rätt snabb på en usel.

Om du gillar tanken på att köra fort med udda hojar så rekommenderar jag att börja med att köra fort och sen gå över till udda hojar. Hur snabb är du nu?

Det kan kosta rätt mycket att bankonvertera en hoj som inte är tänkt för ändamålet och licens, däck, transporter och träningsavgifter blir ganska stora utgifter om du ska kunna köra något jag skulle klassa som seriös motionskörning. Å andra sidan kan man som jag gjort med Scarvern fulbygga en hel del om man vet vad man pysslar med. Budgeten på hojen pekar iaf mot att en vettig säsong kommer bli svår att genomföra.

Kanske vore det billigare att hitta en CBR600F sport att klä av än att börja bygga om fjädringen på en hornet?

Köp min R1 fighter som finns under säljes, färdig med fjädring o allt!

Framgafflarna på honda går att byta i princip rakt av mellan massor av modeller (de har samma innerdiameter på styrlagerna), så du borde kunna montera en usd-gaffel från exempelvis cbr929/954/sp1/sp2/600rr 05-06 utan större bekymmer om du vill ha mer alternativ till fjädring fram:tummenupp

:fakta
Och Fordon har viss erfarenet i ämet.
För 20-25k borde du knna hitta en gammal banhoj dessutom, så om det inte enbart är en fetish för att bända runt gamla nakenhojar på bana som lockar dig så har du det alternativet.
Även om det är kul att köra ifrån folk på literklubbor på en sliten gammal sexhundra. :fakta

Är inte 1290 en streetfighter som inte riktigt är ämnad på bana (precis som en er6a)?:glömdet

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra