Bygga om bilen till etanoldrift

Super-Henkan

Dirt Rider
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I ett hål i vägen
Hoj
gixxer 1000 k5
Jag har hört att det finns ett kit för ca 800kr så kan man köra bilen på etanol...den enda nackdelen är tydligen att bilen kan bli svår att starta när det är kallt ute... men jag har el plats... plus att man kan blanda ut etanolen med vanlig bensin på vintern...så tänkte ev köpa en skit bil för ett par tusen och prova...det skall tydligen gå åt mer etanol per mil en vad det gör om man kör på blyfri 95...men hur mkt mer? finns det någon som vet eller har erfarenhet av detta?

//Henkan som pendlar 6 mil omdagen
 
Super-Henkan skrev:
Jag har hört att det finns ett kit för ca 800kr så kan man köra bilen på etanol...den enda nackdelen är tydligen att bilen kan bli svår att starta när det är kallt ute... men jag har el plats... plus att man kan blanda ut etanolen med vanlig bensin på vintern...så tänkte ev köpa en skit bil för ett par tusen och prova...det skall tydligen gå åt mer etanol per mil en vad det gör om man kör på blyfri 95...men hur mkt mer? finns det någon som vet eller har erfarenhet av detta?

//Henkan som pendlar 6 mil omdagen

Ca 30% har jag hört. Vad är det för kit du menar för 800:-?
På en gammal bil så är det egentligen bara att tanka i skiten och se om den går framåt. Ska man bygga om seriöst så får man byta packningar och sånt skit i motorn samt givetvis spridare då den behöver mer sås. Som sagt så blir det svårstartat men blandar man i bensin på vintern och har motorvärmare så är det nog grönt.
Se denna länk för mer info, men de är lite väl insnöade där verkar det som.... http://www.etanol.nu/
 
Dee_cati skrev:
Ca 30% har jag hört. Vad är det för kit du menar för 800:-?
På en gammal bil så är det egentligen bara att tanka i skiten och se om den går framåt. Ska man bygga om seriöst så får man byta packningar och sånt skit i motorn samt givetvis spridare då den behöver mer sås. Som sagt så blir det svårstartat men blandar man i bensin på vintern och har motorvärmare så är det nog grönt.
Se denna länk för mer info, men de är lite väl insnöade där verkar det som.... http://www.etanol.nu/

Beror på vad man menar med gammal, är det förgasare måste den bestyckas upp. Är det insprutning brukar det i allmänhet räcka att ställa på soppatrycket, lambdavärdet ska vara samma så sprutet gör vad det kan för att rika på blandningen men man får oftast "hjälpa" till lite genom att öka trycket. Dom flesta spridare är grymt överdimensionerade men begränsningen ligger i hur mycket elektroniken tillåts att reglera.
Finns absolut inga packningar eller slangar som måste bytas, allt gummi som tål bensin tål oxå etanol (metanol är det värre med).
Var beredd att byta soppafilter efter en tid då etanolens rengörande effekt löser upp gammla hartser i tanken.
 
30% mer soppa ska den ha på ett ungefär om du ska köra på 100% etanol, "kittet" består av lite slangar och en bränsletrycksregulator.

www.etanol.nu må vara insnöade men dom vet vad som behöver göras och har lösningar på det mesta vad gäller etanoldrift.

Kallstartsproblemen finns det diverse löningar på ocskå , motstånd som lurar kallstarten att tro att det är kallare ute än vad det egentligen är , och motorvärmare, finns de som satt extratankar med bensin som starthjälp ocskå.

Blir själv sugen på att skaffa bensinbil och köra på etanol.

Nån som vill köpa en 88:as LB-reggad dieselmerca i hyfsat skick?? :rolleyes:
 
Jag har en ford fiesta 92á har kört på Etanol i ca 4 månader nu helt utan problem. Brukar slå i 25 liter etanol och sen tanka 15 liter vanlig soppa
då går den som vanligt och jag har inte behövt bygga om nånting
visst när det är kallt om mornarna så går den lite hackigt innan den blir varm.
Annars inga problem. har inte märkt att den drar mer eller nånting sånt
 
Jag vet 2 st som kör på 100% etanol enda dom gjort är att ställa upp bränsletrycket.
Själv testade jag en 50/50 blandning i min förgasar bil och det var inge bra :näsblod
 
Jag har testat att köra 65% etanol i min Nissan från -98. Inga modifieringar. Den kan låta lite ansträngd vid kallstart men i övrigt tickar den på.

Lite siffror från en körning mellan sthlm-gbg
0,74 l/mil med bensin
0,88 l/mil 65% E85

Med E85 pris på 7,93kr/l så blir break-even med 65% inblandning ett bensinpris på 10,6kr/l. Om man kan få bilen att gå på 100% och förbrukningen ökar med totalt 30% blir brytningen ungefär samma ändå.
 
Så kan man ocskå göra, men om jag ska köra på etanol så vill jag inte köra på etanol och böka på och blanda med bensin , antingen en fullständig konvertering eller så inget alls.

Det finns ju bilar som går på 100% etanol utan konvertering, men det är ju heller inte så mycket jobb med att konvertera en bil , och när det är gjort så behöver man inte bry sig mer, då är det bara tanka sprit och köra, och får man tråkigt så kan man ju dra in en lite slang i bilen också :fyllisar
 
En kompis var "smart" och tankade E85 i en volvo 740 när han började få slut på soppa...utan modiferingar.

Den skar efter några mil! :rofl
 
Westfield skrev:
Beror på vad man menar med gammal, är det förgasare måste den bestyckas upp. Är det insprutning brukar det i allmänhet räcka att ställa på soppatrycket, lambdavärdet ska vara samma så sprutet gör vad det kan för att rika på blandningen men man får oftast "hjälpa" till lite genom att öka trycket. Dom flesta spridare är grymt överdimensionerade men begränsningen ligger i hur mycket elektroniken tillåts att reglera.
Finns absolut inga packningar eller slangar som måste bytas, allt gummi som tål bensin tål oxå etanol (metanol är det värre med).
Var beredd att byta soppafilter efter en tid då etanolens rengörande effekt löser upp gammla hartser i tanken.

Med gammal menade jag mer att det är bara att pröva och se vad som händer. Det vill man inte gärna göra på en nyare bil där det kostar att reparera.
Så det är alltså bara ett rykte om att det behövs bytas packningar mm?
Sen så har det väl en förmåga att lösa slagg mm från förbränningsrum etc? Mindre bra att få ner detta uppe på kolven men det kanske inte är så farligt ändå. Hur är det med ventilsäten etc, inget som pajjar där pga av annan soppa? F
 
jag har hält i 50/50 i min volvo 360 -87 med insprutning har märkt att den blir lite slöare å har svårt med tomgången innan den har blivit varm
 
Fotrally skrev:
En kompis var "smart" och tankade E85 i en volvo 740 när han började få slut på soppa...utan modiferingar.

Den skar efter några mil! :rofl


Jaha och det är bevisat att det berodde på etanolen? Och vadå skar? Vad var det som gick sönder?
En motor skär inte av att drivas på etanol och definitivt inte på första tanken. Den går däremot säkert som en påse nötter om den inte modifierats för det. Dessutom är det isf mycket märkligt att det inte skett något missöde bland de på www.etanol.nu som kört tusentals mil på etanol.
 
Last edited:
Dee_cati skrev:
Med gammal menade jag mer att det är bara att pröva och se vad som händer. Det vill man inte gärna göra på en nyare bil där det kostar att reparera.
Så det är alltså bara ett rykte om att det behövs bytas packningar mm?
Sen så har det väl en förmåga att lösa slagg mm från förbränningsrum etc? Mindre bra att få ner detta uppe på kolven men det kanske inte är så farligt ändå. Hur är det med ventilsäten etc, inget som pajjar där pga av annan soppa? F

Den eventuella slagg/sot som släpper i förbränningsrummen lär nog följa med avgaserna utan problem.
Alutoppar som har hårda ventilsäten är lugnt, hur det är med gamla hederliga gjutjärnstoppar vet jag ej men eftersom motorn går kallare på etanol bör det inte vara nåra probs
 
Super-Henkan skrev:
Jag har hört att det finns ett kit för ca 800kr så kan man köra bilen på etanol...den enda nackdelen är tydligen att bilen kan bli svår att starta när det är kallt ute... men jag har el plats... plus att man kan blanda ut etanolen med vanlig bensin på vintern...så tänkte ev köpa en skit bil för ett par tusen och prova...det skall tydligen gå åt mer etanol per mil en vad det gör om man kör på blyfri 95...men hur mkt mer? finns det någon som vet eller har erfarenhet av detta?

//Henkan som pendlar 6 mil omdagen

Gör världen en tjänst och tanka inte etanol. Bensin är långt miljövänligare med tanke på hur skitig etanolproduktionen är, och hur mycket regnskog som huggs ned till förmån för den.
 
RWD skrev:
Jaha och det är bevisat att det berodde på etanolen? Och vadå skar? Vad var det som gick sönder?
En motor skär inte av att drivas på etanol och definitivt inte på första tanken. Den går däremot säkert som en påse nötter om den inte modifierats för det. Dessutom är det isf mycket märkligt att det inte skett något missöde bland de på www.etanol.nu som kört tusentals mil på etanol.

Nope, inte bevisat..aldrig sagt att det berodde på det heller. :rolleyes:
Men etanolsida står det juh att man måste ha högre bränsletryck för man ska köra på ren etanol. Så en bidragande orsak är juh att tanka bara etanol på en gång.
Man ska juh låta motorn/lamdasonden att adaptera sig långsamt så att den ställer upp trycket eftersom.

vet inte hur det ligger till men misstänker att E85 har sämre smörjegenskaper än bensin :va ...kanske nått jag drömt, har inte tid att skriva mer! hejsvejs/Peter
 
Fotrally skrev:
Nope, inte bevisat..aldrig sagt att det berodde på det heller. :rolleyes:
Men etanolsida står det juh att man måste ha högre bränsletryck för man ska köra på ren etanol. Så en bidragande orsak är juh att tanka bara etanol på en gång.
Man ska juh låta motorn/lamdasonden att adaptera sig långsamt så att den ställer upp trycket eftersom.

vet inte hur det ligger till men misstänker att E85 har sämre smörjegenskaper än bensin :va ...kanske nått jag drömt, har inte tid att skriva mer! hejsvejs/Peter
Det är inte bensinen som smörjer det är oljan du har i tråget...
 
Mr_Turbo skrev:
Det är inte bensinen som smörjer det är oljan du har i tråget...

:tummenupp jo så längt är jag med i leken! :tungan

Har för mig att bränslet har kylande och smörjande effekt... källande typ ventiler/säten.

vad som har hänt med polarens gamla 740 vet jag inte...hörde bara att den hade skurit. End of story
 
Man kan leta upp erfarenheter av just sin bilmodell i forumet på
etanol.nu

T.ex. kan hyfsat nya BMw-6:or (som min -94:a) köras på E85
utan ingrepp. Jag gör det nu, men det finns en nackdel och det
är att den redan är trög att kallstarta (som vid +8 i morse).
Det går men den smäller inte igång snabbt och säkert som en
insprutare annars gör. Vid kallare väderlek blir det värre och
värre, till slut behöver man visst startgasa igång den eftersom
Etanol har en högre flampunkt än bensin.

Tänkte prova köra cirka 50/50 E85/95 oktan i vinter och
återgå till ren E85 när det blir varmare igen.

Fotrally skrev:
Har för mig att bränslet har kylande och smörjande effekt... källande typ ventiler/säten.

Blyet i bensin hade en smörjande på ventilsäten etc,
men det är historia för de flesta. Vi som kör omoddade
BSA-motorer från 1970 använder blyersättningstillsats
även i bensin.

Sprit kyler också f.ö. liksom vatten i bensinen.
 
Jag har kört lite till och från på E85. Bilen klarar inte av att ställa om sig till 100% men 80% är inget problem för mej. Gissar att jag kört 500mil på E85.

Innan jag labbar vidare så ska jag mäta upp avgassvärdena så den inte går för snålt, vilket är vanligt med okonveterade bilar.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top