Bygga om besiktningsbefriad hoj- vad gäller?

Klotgrill

Ny medlem
Gick med
12 Dec 2020
Ort
Strängnäs
Hoj
1955 Panhead hd
Hej vad gäller om man vill rejka styrhuvudet på en besiktningsbefriad hoj från 1955. Axelavstånd/hjulbas kommer att ändras. Vad gäller? Kommer jag att behöva besiktiga den igen eller?
Jag har frågat runt bland gamla hojbyggare- men alla har sett ut som frågetecken och fått svaret att man får se vad som händer den dagen man blir stoppad av länsman.

Tacksam för svar.
 
Last edited:

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Eneryda
Hoj
2014 stormtrooper 1000
som jag tolkar det jag läst om bygga om mc är att oavsett om besiktningsbefriad eller ej så överensstämmer ombyggd mc ej med reg bevis och skall därför reg besiktias.. gäller ej vissa ombyggnationer dock. men det gäller när axelavstånd ändras eller andra "större" ombyggnationer.

men jag hade gjort som dom du frågat... jag hade kört tills den dag polis stoppar mig. och troligen kommer dom ej ens då anmärka på att ej original då det är få som vet hur en mc från 1955 ska se ut eller vara beskaffad... ännu mindre axelavstånd mm...

lite läsvärt i frågan..... https://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fragor/Motorcykeln/Fordonsfragor/
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Sverige har EUs mest liberala och förnuftiga regler vad gäller om- och amatörbyggda fordon.

En handfull entusiaster lyckades under en period av 10 år mala ner myndigheternas motstånd med argument som helt enkelt var bättre underbyggda, och fakta som gick att härleda.
Till sist var det myndigheterna som satt med känsloargument och tramsade, medans folkinitiativet var den part som hade inte bara svar, utan även ägde frågeställningen.

Förnuftets seger över DDR-Sverige.


Om du vill ändra rake på en besiktningspliktig hoj, innan helfordonsgodkännandet är det "ombyggt fordon" via SFRO som gäller.

Vill du såga i en besiktningsbefriad höj gäller samma sak - besiktning via SFRO.

Varför inte gå den rätta vägen och göra som man skall?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Om man besiktar den som "ombyggt fordon" behåller den årsmodellen?
Är den fortfarande besiktningsbefriad?
 

frogish

Sporthojsnörd
Gick med
25 Feb 2019
Ort
Gävle
Hoj
1996 Ducati Monster 900, Honda CB 500 -72
Hade byggt om och kört bara. Som sagt är nog chansen marginell att det är något som uppmärksammas. Om det inte är någon extrem rake det rör sig om.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag hade en kompis som byggde om en gammal besiktningsbefriad bil, då var reglerna att man fick byta drivlina, eller modifiera chassiet, men inte båda, då blev det en ny bil igen.

Han gjorde det ena först, besiktade, sen gjorde han resten som inte var lika synligt efter sista besiktningen.

Stoppar man i en modern drivlina i en gammelbil så vill man nog gärna förbättra chassiet också tänker jag, men karossen behöll han helt orginal, folk blev snopna när veteranbilen satte sig över bakaxeln och pep iväg bra...
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Halva poängen med att äga en besiktningsbefriad hoj är att man kan tänja lite på reglerna, i alla fall när det gäller småsaker som fungerande parkeringsljus eller avstånd mellan blinkers och sånt. Om det gäller ingrepp i ramen är det nog bra om det är godkänt och besiktigat. Har man kompetensen att göra detta på rätt sätt är det väl inget som hindrar att man besiktigar om den, om inte annat den dan man eventuellt ska sälja kan detta vara värdefullt.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
ivet var
Om du vill ändra rake på en besiktningspliktig hoj, innan helfordonsgodkännandet är det "ombyggt fordon" via SFRO som gäller.

Vill du såga i en besiktningsbefriad höj gäller samma sak - besiktning via SFRO.

...och för tydlighets skull, även om man vill bygga om en helfordonsgodkänd hoj så är det besiktning via SFRO som gäller. Då krävs dock minst ”tre större ingrepp”. Lite OT-tilläggi denna tråden men möjligen intressant för någon nyfiken som funderat på det.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
...och för tydlighets skull, även om man vill bygga om en helfordonsgodkänd hoj så är det besiktning via SFRO som gäller. Då krävs dock minst ”tre större ingrepp”. Lite OT-tilläggi denna tråden men möjligen intressant för någon nyfiken som funderat på det.

Bra info!
Jag trodde man var betydligt mycket mer begränsad tack vare helfordonsgodkännandet.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Bra info!
Jag trodde man var betydligt mycket mer begränsad tack vare helfordonsgodkännandet.

Ja, det är ju fortfarande ganska rejäla grejer som behöver ändras. Lite godtyckligt vad som räknas men ökad hjulbas med minst 100 mm, annat bromssystem, 20% högre effekt skulle t.ex kunna godtas. Plus/minus 100 mm hjulbas är ju förstås inget man bara gör sådär om man ändå vill behålla hojens köregenskaper. Förutom bromsar så är det egentligen bara stora motor- eller chassiförändringar som godtas. Att bara bygga om utseendet till scrambler eller motsvarande kosmetiskt godtas inte.
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top