Bygga om avgas

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
CBR1000RR -08
Har ett two brothers för tillfället. Tänkte kolla om det går att bygga om det lite.

Har hört att det ska låta väldigt mycket. Vet det är flera som kör med acra utan ljudproblem. På dessa går röret som en mask undertill. I mitt fall går röret raka vägen.

Se bild.

Tänkte om jag skulle ta å kapa mitt rör och göra en liknande mask. Alt bara sätta dit en rak bit "mini ljuddämpare".

Fråga: Går det att dra om röret själv/ändra längden eller kommer hojen gå som skit även fast man bänkar om den???

dB killer ska givetvis på. men jag misstänker att det kanske inte räcker.

Bifogat

• 2br.jpg
    2br.jpg
    42.6 KB · Visningar: 142
  • acra.gif
    acra.gif
    123.6 KB · Visningar: 147
Om du gör rätt blir det minst lika bra som när en tillverkare har gjort det, har du inte verktygen och kunskapen för att göra det rätt kan det bli totalt katastrofalt.

Av frågan misstänker jag att du inte ska börja svetsa om avgassystem.

Det krävs ju rätt verktyg för att tillverka "masken" Rör/böjar tigsvets och en duktigt svetsare om det ska se snyggt ut.

så va händer o man köper rostfria rör och gör ett slipon uta ngn som helst innehåll i burken.
förlorar man effek på d?? vet att d kommer låta som fan men värt ett försök ;)

Om du gör rätt blir det minst lika bra som när en tillverkare har gjort det, har du inte verktygen och kunskapen för att göra det rätt kan det bli totalt katastrofalt.

Av frågan misstänker jag att du inte ska börja svetsa om avgassystem.

Hur skaffar man sig den kunskapen då? Står det att läsa om någonstans?

Alternativet att trycka dit en mini ljuddämpare bör väl iaf vara ganska skottsäkert om man inte förändrar vare sig längd eller diameter på röret.

Hur skaffar man sig den kunskapen då? Står det att läsa om någonstans?

Alternativet att trycka dit en mini ljuddämpare bör väl iaf vara ganska skottsäkert om man inte förändrar vare sig längd eller diameter på röret.

Svetskurser, plåtslagarkurser är ex som kan ge lite erfarenheter åt rätt håll. Alternativt köpa in en bunt gamla skrotade rör och kapa och svetsa i och testa flöde och se när det blir bra och när det blir mindre bra.

Svetskurser, plåtslagarkurser är ex som kan ge lite erfarenheter åt rätt håll. Alternativt köpa in en bunt gamla skrotade rör och kapa och svetsa i och testa flöde och se när det blir bra och när det blir mindre bra.

Jaha, jag tänkte det fans nått vetenskapligt beräkningsexempel. Är det inte mer noga än empiriska åsa-nisse testa så borde det väl lösa sig.

Börjar kännas knasigt och byta system för att få ett öppnare och sedan täppa till det med db-killer och böjjar m.m.

Ger det verkligen någon MER effekt än original?

Lite intressant läsning om avgas
http://www.topplocksverkstan.se/fyrtaktsid3.html

Visst går det att få ett avgas att ge mer effekt trots att det måste uppfylla bullekraven. Racekraven är ju fortfarande betydligt högre än EU-typningen och sen slipper man ju åka med katalysator...

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti