Bygga nått kul av en 80cc cross

Jösse skrev:
2586932 Dom gammla luftkylda är bara skit.
Är dom inte redan helt slutkörda så havererar dom snabbt även om man borrar om och byter allt i motorn.

Satsa på vattenkylt, håller mycket bättre.

Min är vattenkyld:tummenupp

Mats757 skrev:
2586610 Skidorna satt fast monterade i ramen, och var ledade upp och ner med en fjäder som lyfte upp dem om man inte hade fötterna på dem.
Lägger man ner hojen för mycket och trycker på ytterskidan är risken väldigt stor att hojen hoppar över skidan och den hamnar på insidan. SÅ man måste köra med en ganska upprätt stil.
Är måttligt roligt att köra med. Bärigheten i lös snö förbättras lite.
Skidorna är ca 50-60 cm långa.
Dubbdäck är mycket roligare.

Skulle vilja säga att man kan ha ganska bra nerlägg, o det är alla gånger mycket roligare än dubbdäck!:mattias

/Ligger som mc-ord i Boden

Majkel skrev:
2588930 Skulle vilja säga att man kan ha ganska bra nerlägg, o det är alla gånger mycket roligare än dubbdäck!:mattias

/Ligger som mc-ord i Boden

Yes.. Man kan ha VÄLDIGT bra nedlägg OCH det är roligare än med dubbdäck, faktiskt bland det roligaste man kan göra på en MC förutsatt att man har rätt förhållanden att köra på, MC258 som militär hojen heter är för motorsvag för att det skall bli riktigt kul men då jämför jag med CR500:rolleyes:

Har kört 258 sedan -86 så jag har provat vad som går och inte går med den, faktiskt en fantastiskt bra MC för ändamålet och det går fortfarande att placera sig med dem i endurotävlingar(i övre halvan av startfälten :D )
Tunga underlag straffar dock ut 258:an pga 20,5Hk på veven före automaten.. sen väger de 135kg och har fjädring från 1977:näsblod bäst är att tejpa gasen så kör man ikapp där andra inte törs åka fort:tummenupp

Rigge skrev:
2586789 Kapa av ramen vid styrhuvudet och svetsa på en flakmoppeframdel, det va det en som gjorde när vi var kids, såg väldigt farligt och väldigt roligt ut.

Ett grymt alternativ är att strunta i crossen och ta en flakmoped typ televerket (stor låda på flaket). Byt sedan ut golvet på flaket och allt under flaket till en motor+framvagn från en gammal hundkoja (Cooper S ärju inte fel).

Läge för coola framhjuls burnisar.:tummenupp

Farmarn skrev:
2589018
hekke skrev:

Det såg kul ut :) och inte så komplicerad konstruktion heller. är någon som vet mer hur den fungerar, är det bara två skidor som sitter på varsitt metallrör och är ledade vid ramen? vad är det som går snett upp och ser ut att sitta med en karbinhake?

BTW. skidorna ser ju rundade ut, jobbigt, annars tänkre jag man kunde ta ett par skidor från en snowracer eller liknande men nu vet jag inte hur man skulle lösa det..

Last edited:
Bygg en motorspark! Rena Åsa-Nisse, galnaste fordon du kan ha! I sena tonåren byggde jag å några polare två versioner, en med vanlig träram och en med stålrörsram. Hade sving, bakhjul och en sadel ovanför som man satt och körde på, motorn satt under sittplatsen fram. Vi kunde köra på "bakmedarna" på asfalt, det såg helsjukt ut, medarna böjde ut sig som en solfjäder bakom ramen och framänden pekade rätt mot skyn. Oj, oj, vilka minnen...

Bygg en motorspark! Rena Åsa-Nisse, galnaste fordon du kan ha! I sena tonåren byggde jag å några polare två versioner, en med vanlig träram och en med stålrörsram. Hade sving, bakhjul och en sadel ovanför som man satt och körde på, motorn satt under sittplatsen fram. Vi kunde köra på "bakmedarna" på asfalt, det såg helsjukt ut, medarna böjde ut sig som en solfjäder bakom ramen och framänden pekade rätt mot skyn. Oj, oj, vilka minnen...

haha gör det..

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...