Bygga nått kul av en 80cc cross

hekke

Medlem
Gick med
26 Mar 2006
Hoj
Kawasaki
Har en gammal suzuki rm 80 1985 som jag inte är så rädd om längre, så jag tänkte att man skulle bygga nånting kul av den:va .
T.ex. Sätta två skidor fram ist för framhjul eller bygga om den till trehjuling, fyrhjuling på nått ganska enkelt sätt? (har fyra bra hjul som skulle kunna passa.. från en gammal åkgräsklippare modell större)

Är det någon som har gjort nått kul med en gammal cross som man skulle kunna få inspiration av?

Bifogar en bild på åbäket:tummenupp

edit: bilden va för stor, ni får fantisera ist.. den är gul:gnissla

hekke skrev:
2584382 Har en gammal suzuki rm 80 1985 som jag inte är så rädd om längre, så jag tänkte att man skulle bygga nånting kul av den:va .
T.ex. Sätta två skidor fram ist för framhjul eller bygga om den till trehjuling, fyrhjuling på nått ganska enkelt sätt? (har fyra bra hjul som skulle kunna passa.. från en gammal åkgräsklippare modell större)

Är det någon som har gjort nått kul med en gammal cross som man skulle kunna få inspiration av?

Men krymp ner bilden då!

Edit jag tror att den är roligast i det utförandet som den är nu!

Men en gocart är ju alltid kul!

hekke skrev:
2584382 Har en gammal suzuki rm 80 1985 som jag inte är så rädd om längre, så jag tänkte att man skulle bygga nånting kul av den:va .

Slakta den och bygg om en veteranmoppe med delarna. Mer motor, bättre bromsar, fjädring osv. Försök behålla veterandesignen.

hekke skrev:

Den är redan det roligaste den kan vara, en cross, skaffa dubbdäck o kör is så kan du ha kul året runt.

Jösse skrev:
2584414 Bygg en sån här istället.
17 tums hjul.

En sån där har jag ju redan, en fast kdx ist för kx..

nja har tröttnat på att ha den som cross + att dämparna är helt slut på den så det går inte köra nåt seriösare med den.

Farsan snackade om att försvaret förr i tiden hade några slags skidor som man monterade på motorcykeln när det va snö ute.. nångon som vet vad han yrade om?:tungan

ja skulle ha byggt en vanlig gokart, dock med vingar för inställning av downforce fram och bak :D

Köp denna motor och förstärk sedan ram och sving.

Vore ganska så coolt, den kanske hamnar i Guinness Rekordbok som världens snabbaste minicross ?

burner skrev:
2586388 Köp denna motor och förstärk sedan ram och sving.

Vore ganska så coolt, den kanske hamnar i Guinness Rekordbok som världens snabbaste minicross ?

Sätter man den motorn på en GAMMAL 80cc cross med dämpare som är slut så är man dum:confused: Men fy fan va kul de hada varit:näsblod

Men jag känner inte för att lägga ner så mycket pengar på det eller tid heller för den delen. Ska vara nånting som går att pula ihopp i garaget med en svets på några veckor.

hekke skrev:
2586450 Sätter man den motorn på en GAMMAL 80cc cross med dämpare som är slut så är man dum:confused: Men fy fan va kul de
hada varit:näsblod

Tanken var förstås inte att det skulle vara ett projekt som mormor 96år skulle
se som kul utan att det skulle bli något överdrivet och helt crazy.

Last edited:
Bygg en liten stelbenschopper av den som du kan puttra omkring med ute på landet eller något. :tummenupp

Two stroke man skrev:
2584536 Slakta den och bygg om en veteranmoppe med delarna. Mer motor, bättre bromsar, fjädring osv. Försök behålla veterandesignen.

Klart coolaste förslaget. Köp en veteranmopep för några kronor, tryck dit crollemotorn och hotta upp bromsar fjädring lite men bibehåll veteranstuket. Då kommer du få en veteranmoppe som går och låter som ett jävla as hehe.
Hur coolt som helst :-)

hekke skrev:
2586335 En sån där har jag ju redan, en fast kdx ist för kx..

nja har tröttnat på att ha den som cross + att dämparna är helt slut på den så det går inte köra nåt seriösare med den.

Farsan snackade om att försvaret förr i tiden hade några slags skidor som man monterade på motorcykeln när det va snö ute.. nångon som vet vad han yrade om?:tungan

Skidorna satt fast monterade i ramen, och var ledade upp och ner med en fjäder som lyfte upp dem om man inte hade fötterna på dem.
Lägger man ner hojen för mycket och trycker på ytterskidan är risken väldigt stor att hojen hoppar över skidan och den hamnar på insidan. SÅ man måste köra med en ganska upprätt stil.
Är måttligt roligt att köra med. Bärigheten i lös snö förbättras lite.
Skidorna är ca 50-60 cm långa.
Dubbdäck är mycket roligare.

Kapa av ramen vid styrhuvudet och svetsa på en flakmoppeframdel, det va det en som gjorde när vi var kids, såg väldigt farligt och väldigt roligt ut.

Mats757 skrev:
2586610 Skidorna satt fast monterade i ramen, och var ledade upp och ner med en fjäder som lyfte upp dem om man inte hade fötterna på dem.
Lägger man ner hojen för mycket och trycker på ytterskidan är risken väldigt stor att hojen hoppar över skidan och den hamnar på insidan. SÅ man måste köra med en ganska upprätt stil.
Dubbdäck är mycket roligare.[/QU

man skall inte trycka på ytter skidan och man behöver inte köra upprätt i kurvorna liknar lite som speedway skit kul.

hekke skrev:

:tummenupp Men det ska helst inte synas så mycket att den är ombyggd.

258 skrev:
2586801
Mats757 skrev:
2586610 Skidorna satt fast monterade i ramen, och var ledade upp och ner med en fjäder som lyfte upp dem om man inte hade fötterna på dem.
Dubbdäck är mycket roligare.[/QU

man skall inte trycka på ytter skidan och man behöver inte köra upprätt i kurvorna liknar lite som speedway skit kul.

Du rättar personen som har rätt!

Det känns fel att trycka på ytterskidan, men det är snabbaste sättet att forcera kurvor med skidor. Anledningen är att hojen rätas upp mer när man belastar ytterskidan. Risken är större om/när skidan hugger för då kan man high sida upp över skidan och då känns det när man landar. För att kunna belasta ytterskidan måste man köra lite mer upprätt om man inte har djäkligt långa ben. Den trygga versionen är att stödja på innerskidan som du beskriver, men det går långsammare. Fick du inte med den militära MC-boken till din 258?

Last edited:
Two stroke man skrev:
2586874 :tummenupp Men det ska helst inte synas så mycket att den är ombyggd.

258 skrev:
2586801

Du rättar personen som har rätt!

Det känns fel att trycka på ytterskidan, men det är snabbaste sättet att forcera kurvor med skidor. Anledningen är att hojen rätas upp mer när man belastar ytterskidan. Risken är större om/när skidan hugger för då kan man high sida upp över skidan och då känns det när man landar. För att kunna belasta ytterskidan måste man köra lite mer upprätt om man inte har djäkligt långa ben. Den trygga versionen är att stödja på innerskidan som du beskriver, men det går långsammare. Fick du inte med den militära MC-boken till din 258?

Är det ingen som har en bild det så man fattar något:confused:

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...