Bygga motard utan erfarenhet?

callekula

Medlem
Gick med
31 Mar 2006
Hoj
beslutsångest
Tänkte om man kunde bygga sig en motard genom att köpa delar löst osv.

- Jag har ingen erfarenhet av att bygga hojar

+ Jag lär lära mig ett och annat

* Hittat Husaberg ram för 4k på blocket. En motor typ -04 borde väl inte vara så dyr och svår att få tag på? Sen sving/bakdämp/framgaffel osv.

Någon som har erfarenheter av detta? Eller är jag bara skogstokig som ens kommer på tanken att bygga från scratch? :va

EDIT: självklart kommer jag att lämna in cykeln för hjälp och försöka vara med under bygget på verkstaden. Men hur mycket tror ni man kan göra själv?

Last edited:
callekula skrev:
2365501 Tänkte om man kunde bygga sig en motard genom att köpa delar löst osv.

* Hittat Husaberg ram för 4k på blocket. En motor typ -04 borde väl inte vara så dyr och svår att få tag på? Sen sving/bakdämp/framgaffel osv.

Någon som har erfarenheter av detta? Eller är jag bara skogstokig som ens kommer på tanken att bygga från scratch? :va

EDIT: självklart kommer jag att lämna in cykeln för hjälp och försöka vara med under bygget på verkstaden. Men hur mycket tror ni man kan göra själv?
Jag har funderat men när man börjar räkna så blir det ganska så dyrt tillslut.
Tror du får svårt att tj'äna några pengar på det men det kan ju vara kul

Stoffy skrev:
2365509 Jag har funderat men när man börjar räkna så blir det ganska så dyrt tillslut.
Tror du får svårt att tj'äna några pengar på det men det kan ju vara kul

Okej, jo det är priset jag är rädd för. Men teoretiskt sett borde det gå att komma undan ganska billigt.. tycker jag

callekula skrev:
2365519 Okej, jo det är priset jag är rädd för. Men teoretiskt sett borde det gå att komma undan ganska billigt.. tycker jag

Kan vara lite smått jobbigt att få delar att passa om allt kommer från olika märken, det lär inte heller bli billigt. Och det är på tok för mycket jobb för att det ska vara värt besväret.

Problemet är ju oftast att hitta alla delar billigt.

Kanske kommer man över motor,ram osv till hyfsade priser men sen kanske turen tar slut och man måste ha en sving eller gaffel som man inte hittar beggad när man behöver den ,då blir det dyrt att köpa grejer för att få ihop till en hel hoj.

Köp hellre en risig och lägg pengarna på att renovera.

Jonasson skrev:
2454589 Är själv inne på att förädla en 525ram med en 660motor.. Borde väl funka :va

Det verkar tyvärr svårt att hitta en beggad 660 motor för en vettig peng.

Jag spånat på att vässa en 660 motor och bygga en 660-dräpare av en Duke ,mest för att alla gnäller om att den är så slö och tung.

Jag har hittat någon enstaka motor på Ebay,men då kostade den 17 000,vilket jag tyckte blev för dyrt.

Jonasson skrev:
2454603 Någon som sett/hört/byggt 525 med LC4motor, isf lite tips ?
Nä, tanken har väl dock funnits... Om det är vikten och kvickheten i chassit som du är ute efter, så finns det saker att göra med originalramen. Mcbudet här på forumet pratade om någon bekant som låtit modifiera ramen till en LC4 så den blev både styvare, lättare och mer kvickstyrd. Något jag egentligen skulle vilja göra för att sätta pricken över i:t på den egna hojen, men det får räcka med ombyggnad av den nu på ett bra tag framöver :näsblod

callekula skrev:

Det verkar som att du vill bygga en hoj av befintliga delar av olika modeller, för att sedan modifiera så att de passar. Resultatet av detta blir inte alltid vad du förväntar dig, men lättast är nog att köpa en komplett CR250-1997 med deltabox ram och sedan få tag i en CR500 motor. Ska du skaffa en Husaberg ram så blir nog bygget bäst om du håller dig till Husaberg delar. Allt är beroende på vad du ska använda bygget till om det blir klart.
Sedan är det inte så att det blir billigare än att köpa ett lik o renovera till toppskick.
Jag har en komplett Husa i delar som jag tänkte påbörja, men pga tidsbrist så har detta legat på hyllan i 2 år, ska bara förädla samt montera men det tar tid. Skulle jag sälja dessa delar så får jag kanske 25000kr för allt, sätter jag ihop grejorna så kanske jag får 30000kr, så vinsten på att köpa delarna löst är inte så mycket för dig, det är inte halva priset precis. Då är detta ändå en hoj med Öhlins gaffel o stötdämp, frästa styrkronor o.s.v.
Lycka till.
Thomas

callekula skrev:

på frågan hur mycket du kan göra själv skulle väll jag vilja säga att allt går att göra själv, i alla fall när det gäller montage. fast om du inte har tillgång till svets och sånt så kan det ju vara en idee att kontakta någon som har det, typ verkstad. skogstokig är du verkligen inte, har själv funderat på ett liknande bygge fast med typ en radfyra från nån gammal honda eller nått, dock mer för att det skulle vara skoj att se om jag kunde klara av det än att verkligen få en hoj att köra.

ingenting är omöjligt, och det som anses omöjligt tar bara lite längre tid!

Långa farbron skrev:
2454616Jag har hittat någon enstaka motor på Ebay,men då kostade den 17 000,vilket jag tyckte blev för dyrt.

Jo jag har oxå kollat, det blir dyrt som sagt.. Men man kan ju drömma:tomten

TomK skrev:
2454635 Mcbudet här på forumet pratade om någon bekant som låtit modifiera ramen till en LC4 så den blev både styvare, lättare och mer kvickstyrd.

Aha, det går att få till LC4 ramen.. :va Eller så får man väl helt enkelt ta serviceintervallerna på 525:an å ha en grym "allt i allo hoj":näsblod Tanken är ju att ha den till både crossbana, lite enduro, motard, småbus på vägar ev lite bana och iskörning.. Då finns det ingen LC4 som är smidig nog :confused:

Sorry blev lite :felämne nu..

Last edited:
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul