Bygga modern fighter med en CBX 1000-motor - Tips mottages!

Cbx 1000-motorn sitter bra i en fighterhoj?


  • Antal röstningar
    0
Harris , Segale , Martin å ISR , gjorde ramar , Peleganders i Örebro har utarbetat en metod att svetsa upp axlarna å slipa om ......, problemet var tydligen att balansvikterna satt över 2 & 5:an å axeln kom i själsvängning vid övervarv å då backade oljan i axeln. så missa växlar är tydligen inge bra alls. Ska själv sälja två motorer som står på vinden inför flytt.
 
Tjenare!

Är än så länge i planeringsstadiet och söker fakta med ljus å lykta.

Min far har haft en cbx 1000-motor liggandes sen mitten på 80-talet pga. dålig vev och nu har jag fått nog av att den ska ligga orörd. Så min plan är att börja peta ihop motorn och så småningom bulta in den i en lämplig ram för att göra något schyst fighter-bygge.

View attachment 436725
Jag skulle verkligen vilja få ett stuk som hojen på bilden, den är byggd på en Moto Martin-ram om jag förstått det hela rätt. Vad jag hört så är det blodiga pengar och som vanligt så vill man försöka komma undan med en prislapp som inte framkallar en hjärtattack.

Jag har som sagt motorn som ska piffas upp och det är väl inga konstigheter, bara att börja mäta delar och se vad som lär införskaffas. Det är rambygget som är det kluriga...

Vilken ram är att föredra om man skulle ta någon befintlig hojram, typ en firestorm eller liknande? Vill gärna hålla mig till Hondagrejer.

Så kom gärna med tips på delar, nyttig information eller länkar till saker som är värda att läsa igenom.

Tack!
tricket är veven , som bara Pelganders tydligen kan fixxa......japanska axlar har bara tunn ythärdning.
 
Georg Martin byggar nya CBX-6 ramar med alla papper för 40 - 50Kkr! Bara å beställa!.
 
Ja att bygga egen rörram är ett alternativ jag kikat på då farsan har en mekanisk verkstad, man bör ju rimligtvis kunna muta nån av gubbarna där till att svetsa.

Frågan är ju bara hur man ska utforma ramen, hade varit schyst med en ritning men det kanske är svårt att få tag på med tanke på att folk livnär sig på att tillverka och sälja ramar.
crommolyrör Arigo t knik utanför Bro.....
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top