Bygga LED bakljus

Hardrock Ragge

Lifetaker and heartbreaker
Gick med
27 May 2005
Ligger Göteborg i Västra Götaland? I Gbg bor jag i
Hoj
Honda CB750K -81! Nu jävlar ska det byggas kaffe räjser!
Nu jäklar vill jag skaffa mig lite braggingrights! Det tänkte jag göra genom att bygga om bak/bromsljuset på ässet så det blir LED istället! Ska försöka få till nån liten text eller bra mönster och så!

Problem: Jag har noll koll.

Vad jag behöver är ju en platta formad som baklyset (ska behålla orginalglaset om ingen vet om vita glas bak till en -97:a) och i denna sätta fast massa dioder och koppla in dessa så att det finns bakljus och bromsljus.

Att fixa plattan är inte så svårt, kan man alltid ordna till med lite fix och fusk!

Att få fast lite dioder i denna är nog inte heller så svårt. Men sen då? Seriekopplar man alla dessa dioder och kopplar in till strömkablarna?

Är det 2 separata kablar som går bak? En för bakljus och en för bromsljus? Måste det vara nått motstånd inkopplat och hur beräknar man hur starkt/trögt det ska vara? Hur många dioder kan man koppla in?

Med lite hjälp hade jag tänkt att göra en liten how-to som sedan kan hjälpa andra då jag letat med ej funnit någon sådan.

Dioder ska helst inte seriekopplas.. Du behöver även ett motstånd då dioderna ej klarar 12v. I bakljuset borde du hitta 3 kablar. en minus samt en plus för vanliga lyset och en för broms. Du måste nog göra en egen slinga av dioder för broms, eller att du köper 2-färgade dioder och sätter broms på ena..

Har oxå funderat lite på det där. Posta gärna bilder och resultat av bygget
Lycka till

Lånar lite utrymme här. Jag har redan ett LED bakljus på min cykel och i det så är det även skyltbelysning. Nu är det så att skyltbelysningsdelen består av 7 dioder och de tre längst till höger blinkar hela tiden, de andra fyra lyser stadigt och fint, ngn som vet varför? Kan dioder gå sönder som vanliga lampor och är det ett tecken på att de börjar bli lite risiga när de blinkar eller är det ett motstånd som har gett upp? :confused:

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman