Bygga kabelhärva ER 5

*klipp*Har 6 konstaterade ledningar med internbrott, några har mer än ett.
Har upptäckt att jag har halv kontakt i en ytterligare. Troligen fler.
Felsöka något som är "felfritt" just då är rätt drygt. 8 kablar vid gaffeln halv taskigt lagat.
Någon har pillat på stammen på två ställen(krympslang och ej standard eltejp).
Det är vad jag har att bolla med.
Då det är en bunt kända fel börjar man ju fundera på resten.
Så för att slippa felkällor samt slippa fundera på sicket på övriga.
*klipp*
Jag hade dragit "kabel för kabel" på plats på maskinen, men så är jag varken utbildad eller snabb...
Ibland underlättar det att inte begripa hur lite man begriper...

Kontaktdon hade jag uteslutit i möjligaste mån, iallafall hade jag inte återanvänt något.
Krävs så lite, en illa utförd crimpning bara och så är det kört...
Kan säkert vara så att du kommer behöva några enstaka kontaktdon till styr-moduler, men om du har bra erfarenhet är det ju en småsak att ta ur stift/hylsor ur befintliga din, inspektera, löda/crimpa/bada i oxidlösare/kolla så att kontakt-trycket fortfarande är rimligt.
Och så skarva 50 mm bort från kontaktstycket istället.


Men allt beror ju på vad syftet med reparationen är.
"-Renovera till originalskick" ställer ju lite andra krav än "få ihop en billig pendlar-moppe"...


Jag hade köpt på mig en knippa Deutsch-don, 2, 3, 4-poligt, schyssta kabelskarvar och systoflex och limmande krympslang.
En ny favorit när det gäller "stum-skarv" kabel till kabel är såna här oisolerade skarvar. Kompletteras med limmande krympslang.
Docking.jpg

Area på kabel, kör något liknande det som redan sitter där, är inte det enklast?

Två kvällar så är det klart.
Troligen snabbare än att försöka rita upp något i cad...och fundera över hur många kardeler det ska vara i kablarna, temperaturklass på isolering osv.
Övertänk det inte, se till att bara göra det.
 
Jag hade dragit "kabel för kabel" på plats på maskinen, men så är jag varken utbildad eller snabb...
Ibland underlättar det att inte begripa hur lite man begriper...

Kontaktdon hade jag uteslutit i möjligaste mån, iallafall hade jag inte återanvänt något.
Krävs så lite, en illa utförd crimpning bara och så är det kört...
Kan säkert vara så att du kommer behöva några enstaka kontaktdon till styr-moduler, men om du har bra erfarenhet är det ju en småsak att ta ur stift/hylsor ur befintliga din, inspektera, löda/crimpa/bada i oxidlösare/kolla så att kontakt-trycket fortfarande är rimligt.
Och så skarva 50 mm bort från kontaktstycket istället.


Men allt beror ju på vad syftet med reparationen är.
"-Renovera till originalskick" ställer ju lite andra krav än "få ihop en billig pendlar-moppe"...


Jag hade köpt på mig en knippa Deutsch-don, 2, 3, 4-poligt, schyssta kabelskarvar och systoflex och limmande krympslang.
En ny favorit när det gäller "stum-skarv" kabel till kabel är såna här oisolerade skarvar. Kompletteras med limmande krympslang.
View attachment 460083

Area på kabel, kör något liknande det som redan sitter där, är inte det enklast?

Två kvällar så är det klart.
Troligen snabbare än att försöka rita upp något i cad...och fundera över hur många kardeler det ska vara i kablarna, temperaturklass på isolering osv.
Övertänk det inte, se till att bara göra det.
ja en och en har sin fördel men ännu snabbare.
dra den längsta först, skriv på kabeln antal som sticker iväg från den, där dom gör.
är det ett större antal eller längre än 2 dm tejpa fast en lika lång snutt och fortsätt. när du en gjort klart allt lägger du på ett bord och märker varje kabel i båda ändar. sen är det bara att upprepa 1000 gånger
 
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back
Top