Bygga jättegrillar, var köpa grillgaller?

craze

Allmänt keffo
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV Mille R, BMW R1200GS Adventure, Yamaha Neos, Xiaomi Pro 2
Jag tänkte bygga två stycken feta grillar av oljefat till midsommar, men har inte lyckats hitta något vettigt att använda som grillgaller till dom.

Nån som har något tips eller någon idé om vad som kan funka bra för det samt var jag kan tänkas hitta sånt i stockholmsområdet?

Hönsnät och liknande blir för klent och det bör ju vara något som inte rostar allt för mycket samt är omålat så att det inte smakar bränd färg om djuren :)

Rasorblade skrev:
armeringsjärn och ngn som e duktig på att svetsa!! :tummenupp

Armeringsjärn var jag inne på, men det rostar så jävligt och dessutom är det lite väl grovt om det inte är hela kossor jag ska grilla :)

craze skrev:
Nån som har något tips eller någon idé om vad som kan funka bra för det samt var jag kan tänkas hitta sånt i stockholmsområdet?

Jag fick just ett oväntat tips från annat håll, så nu har jag hittat precis vad jag söker!

Det kanse är fler personer som är ute efter samma sak så här i grilltider, så jag passar på att posta länken här så finns det arkiverat för framtiden oxå :)

http://www.spgab.se/12.php

Kostar ungefär 150:- för en bit på 1.5x0.7m

Pentix skrev:
Svetsa ihop några mindre grillgaller, snabbt o enkelt.

Köp den typen av rektangulära galler som man har i ugnen... Två eller tre sådana på tvären tror jag kan funka i ett oljefat! En fördel med att ha delade galler är att du kan fylla på kol vid behov i fatet utan att behöva ta bort allt från grillen!

Brukar man inte använda sig av gallerdurk till såna grillar? Det finns nog att köpa på ngn smidesverkstad. Finns ju olika typer, men jag tänker på den där som är slitsad och "dragen" isär. Det finns en producent i smålandsstenar som gör sånt, men dom säljer inte till privatpersoner misstänker jag. www.weland.com

Ädit: På deras sida heter det jag menar: STRÄCKMETALL.

Sträckmetall var ordet!
Om du inte kan hitta rostfria galler från ett skrotat resaurangkylskåp eller liknande. De håller lite längre... Längre än oljefaten oftast...

Edit: Förstärk dock gärna sträckmetallen med typ armeringsjärn under. Det sviktar rätt friskt annars när det blir jummet...

Last edited:
Enkelt, åk till närmsta återvinningsstation och plocka några galler ur närmsta ugn eller kylskåp.

Vassegod !

Mr B skrev:
Enkelt, åk till närmsta återvinningsstation och plocka några galler ur närmsta ugn eller kylskåp.

Vassegod !

Ah, det var fan ingen dum idé!

Jag svetsade först en ram med handtag som man kan lägga över oljefatet.
Sen svetsade jag dit finmaskigt hönsnät på ramen. Det fungerar skitbra och
är billigt att köpa. Jag köpte 150cm högt och 3m långt för 70kr.
Ramen kan man bygga av vilken skit som helst som man hittar i garaget.

Trango_B skrev:
Jag svetsade först en ram med handtag som man kan lägga över oljefatet.
Sen svetsade jag dit finmaskigt hönsnät på ramen. Det fungerar skitbra och
är billigt att köpa. Jag köpte 150cm högt och 3m långt för 70kr.
Ramen kan man bygga av vilken skit som helst som man hittar i garaget.

Men för i h_ete, Hönsnät är väl galvat ?

Inte speciellt nyttigt med zinkförgiftning om man säger så, värmen lär ju frigöra det mesta av galvet in i kôrven och stekarna som ligger på gallret.

Pebl skrev:
Men för i h_ete, Hönsnät är väl galvat ?

Inte speciellt nyttigt med zinkförgiftning om man säger så, värmen lär ju frigöra det mesta av galvet in i kôrven och stekarna som ligger på gallret.

Jo de första korvarna blir väl lite onyttigt kryddade.... och sen är hönsnätet upprostat på en kvart.
Som jag ser det så det är ett lysande komplicerat sätt att bygga en engångsgrill på. Som man kan bli sjuk av dessutom! Kul midsommar!!! :7peta

Jag gjorde mitt i sträckmetall,tom utan förstärkningar.

Bockade rundjärn i vinklar och svetsade dit i kanterna så det inte kunnde glida av fatet bara.

Släng ett till i botten så slipper du köpa 8 påsar grillkol för att fylla upp fatet,eller ta sten och häll i.

Borra några avtappningshål i botten så vattnet kan rinna ut.

Långa farbron skrev:
Släng ett till i botten så slipper du köpa 8 påsar grillkol för att fylla upp fatet,eller ta sten och häll i.

Bra tips det där.

Just att vatten kan rinna ur enkelt då kanske inte är det viktigaste. Inte heller att det går åt mindre kol. Men man får ett jädra drag i grillen då eftersom elden får mera syre. :tummenupp

Långa farbron skrev:

Noterat!
Att ha sten i botten är redan planerat :)

Jag använde såna där galler som man skrapar av skorna på som man brukar ha utanför dörren. Ser snyggt ut och bär nog upp en ko om det skulle behövas.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti