"bygga" isdäck/dubbdäck

zoltan

Motard pöjk
Gick med
17 Dec 2006
Hoj
TT600R,KX500 & FYM
Har hört att man kan bygga budget model av isdäck med hälp av gängtap på 1m från biltema som man kapar upp i lagom delar och borrar hål i däcket och skruvar fast med mutter på in och utsida. Skulle detta fungerar ifall man tejpar innersidan så det inte blir hål på slangen?

Och finns det några andra billiga knep att göra isdäck/dubbdäck? Har många crossdäck och mycket fritid så köpa nya isdäck vill jag helst inte:tungan

Kommer ett par sånahär trådar varje höst =)

vilken bra upplysning :dummer

ja det funkar bra, vi gjorde av slipade m6. Det är ett jävla jobb att slipa dom men det funkar hyfsat.

björn

edit. vi tog slitna slicks 160 (tror jag) samt gaffa tejp mot bullthuvudena kommer inte på hur många vi tog i varje däck men det blev på gränsen till för glest på dom vi gjorde.

Bifogat

• hondan is däck.JPG
    hondan is däck.JPG
    70.5 KB · Visningar: 256
  • hondan1.JPG
    hondan1.JPG
    132.3 KB · Visningar: 181
Last edited:
vilken bra upplysning :dummer

ja det funkar bra, vi gjorde av slipade m6. Det är ett jävla jobb att slipa dom men det funkar hyfsat.

heh... ursäkta, ja jobbar så ja fick jobb o göra o hann inte klart utan tryckte bara iväg skicka..

Va jag skulle säga var att det finns ett gäng olika sätt att gö de på..
En viktig sak, såvitt jag förstod det som, är att inte sätta dubben snyggt o fint på rader, utan de ska sättas lite huller om buller för att få bästa grepp som jag förstått det.

Jag köpte ett gäng skruv o skruva igenom från insidan.
Funka mkt bra, stack ut ca 1 cm tror jag.

Lägg brandslang över huvena o skaffa extra tjock innerslang så inte skruvhuvena nöter hål på den.

Last edited:
m6 skruv - däck - bricka - låsmutter(?) om jag fattat det rätt?

Eller går det bra med vanliga muttrar?

M6x30 om du har vanlig skalle och M6x35 om du kör försänkt skruv. Skruv-stor bricka-däck-stor bricka-låsmutter. Enligt andra på forumet så blir det inget fäste i däcket om du inte slipar skruven.

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år