Bygga insprutning...?

  • Thread starter Thread starter hp
  • Start date Start date

hp

Stödmedlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
.
Hoj
.
Vad krävs för att bygga en insprutning till hojen? Måste man ha givare för vattentemp, varvtal, tändning mm? Finns det "universalsatser" att köpa? Någon som har erfarenhet på området?
 
Finns "universal" men det är bara en fråga om pengar då en sån programmerbar kostar ca 12000kr.
Annars kan du söka på nån skrot och ta delar från nån K-jetronic insprutning och bygga själv.
Det är nog lättast.
 
Jovars

Jag har byggt insprut på min XJR1200 -95 :

Motorstyrning från Civinco Engineering, Tändn / Sprut

Keihin Spjällhusbrygga 42mm (från en CBRR)

EN JÄ*LA MASSA ADAPTRAR

Har man en mekanisk verksta så är ju saker som passningen av spjällhusen mot toppen, tandskivan på veven, sensorn till tandskivan, luftfilter / trattar / luftburk mot spjällhusen, gaswire bla bla bla inga problem.... Men har man inte det så är det en hel del pill innan man har en fungerande lösning.

Sen behöver man ju läsa på lite för att kunna välja rätt delar i systemet, jag exempelvis läste två tjocka böcker, och valde sen lik förb*nnat lite för stora injektorer (fast nu har jag ju att växa i :D )

En fördel med insprut är dock att inte många håller på med det, det finns i princip ingen efterfrågan på skrotarna efter delar, jag köpte en komplett spjällhusbrygga, keihin, med injektorer, TPS-givare, bränsletrycksregulator och ALLT, för ynkliga 2000,- kr, den var ju värd (?) kanske 10-15 Tkr, men ingen annan ville ju ha den så...
Försök köpa en 40mm Keihin förgasarbrygga på en skrot för såna pengar, om du hittar en :rolleyes:

Sensorer som finns är vattentemp, lufttemp, varvtal, Insugstryck (MAP), spjällvinkel (TPS) och ifall man har sekventiellt insprut även någon form av kamvinkelsensor. sen bör man ju även på något sätt mäta / övervaka bränsletrycket i ett nybyggt system, så man vet att bränslesystemet/pumpen hänger med hela vägen.
På min hoj har jag inget vatten, så den sensorn är kopplad till en vridpot, som en manuell choke liksom, och såna lösningar kan man ju göra med andra saker också, MAP exempelvis mäter man oftast inte på hoj-motorer, för motorkaraktären medför ofta att trycket pulserar alldeles för mycket för att ge bra gång / värde, det vanliga är att göra bränslemapen på enbart spjällvinkel (fast jag kör på en blandning av vinkel / MAP och det funkar för mig)

Blablabla, din fråga handlar i princip om mitt största intresse, fö´låt om jag tjatar !

Meddela gärna om du vill ha mer info, har samlat på mig lite längs vägen... och sen

Byggbyggbygg :tummenupp

/XJR
 
XJR: Jag blir imponerad! riktigt imponerad!

känner du dom på Civinco Engineering? aldrig hört om dom!
Har dom rullandelandsväg eller hur mappade du hojen?
 
Triple; Jag har en sån enkel lambdasond med display på styret, sitter ovanpå kontrolldosan till motorstyrningen, den är ju inte särskilt noggrann i värdena men den ger alltid en indikation om hur motorn mår, och vad som händer, ex-vis vid ett fullgaspådrag från 2krpm, så man kan alltid komma vidare (utan att behöva riva toppen eller pilla ur tändstift varenda gång man vill veta nåt) Sen har jag varit i Civincos bänk en gång också, men för mappningen av en gat-hoj har jag nog kommit fram till att gatan duger bra (den är inte lika dyr heller)
Killarna på Civinco känner jag litegrann, trevliga hela gänget, sysslar mest med styrelektronik och trimkit till bilar, är lite av specialister på kompressormatning, och gör även custom-lösningar till race-team i rally, dragrace osv. Ännu så länge är det ett rätt litet företag, men dom växer stadigt och kan sina grejer. Dom har faktiskt en sketbra bromsbänk, dvs en BROMS-bänk, ligger ute vid arendal, synd att inte många känner till den, bra priser också!

Andersbrink; Får inte länken att funka, och har nog inte sett sidan förr, är det nåt skrivfel eller är sidan bara tillfälligt nere ?

/XJR
 
insprut till husan är på gång har allt färdigt förutom elektroniken, svajjar lite på tomgång är det enda bekymret.. men det kommer att vara färdigt justerat om ett par veckor sen skall jag testa att köra med det och se hur gassvaret blir!
 
Utvecklar du det själv eller är det en firma som håller på att ta fram det? Finns det mera info?
 
sEiKo skrev:
Annars kan du söka på nån skrot och ta delar från nån K-jetronic insprutning och bygga själv.
Det är nog lättast.
Nix. Inte lättast men antagligen billigast. För övrigt är K-jet rätt primitivt och jag är lite osäker på hur mängdmätaren skulle fungera på en knarr. I en bil går det ju uppenbarligen men en knarr "lever runt" lite mer, kanske mätskivan riskerar att börja gunga? Nä, jag tror mer på någon av de elektroniska aftermarket* insprut som finns, de är oftast anpassade till moderna Bosch men det utesluter K-jet. K-jet är ju ett helt mekaniskt sprut. (Som för övrigt är rätt trassligt att anpassa. Om inte bränslekurvan stämmer någorlunda rätt måste ny "cylinder" till bränslemängdmätaren tillverkas.) Jag tror att aftermarket oftast är anpassade för KE-jetronic komponenter eller någon av de modernare Bosch som finns idag.
* Aftermarket = Haltech, Prospark med mer.
 
Nyheter
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Back
Top