Bygga ihop hoj runt twin motor?

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Jag har svårt att få min Aprilia RSV1000R Factory motor såld. Den är relativt komplett. Någon med erfarenhet av att stoppa motorer i ramar? Tanken är att bygga en racehoj.

Skulle vara kul och klappa i den här motorn i ett 600-chassi som klarar påfrestningarna. Går det? Får denna motor plats i någon ram ni känner till?
Motorn är ju lite av på den "klena" sidan med ca 130hk på bakhjulet.

Syftet är ju alltså att nå så låg vikt som möjligt. Går det nå kanske ärliga 160-170 kg med ett par liter i tanken?

Jag tror motorn i sig väger 60-70 pannor.

Tycker det ser ut som att millemotorn är bra mycket högre än en 4-cyl 600cc?
Får du köra ett sådant bygge i bott, eller är den tänkt till bandagar?

JA jag vet att jag är trist men tjöp en mille med rasad motor eller skit i det.....

Att hänga i motorn och få det att lira bra i ett japanskt R4 chassie kan du glömma utan kunskaper, maskinpark och trail and error som i slutändan kostar mer än ett millechassie.

http://www.apriliaforum.com/forums/showthread.php?t=136570
http://www.apriliaforum.com/forums/showthread.php?t=184217
http://www.apriliaforum.com/forums/showthread.php?t=190786

Allt går ju men till vilken kostnad, motorn går säkert sälja om det blir rätt pris lapp på den, tyvär så har du betalat dyrt för en ny motor en gång i tiden(så jag vet att det svider)

Ska du bygga så får du ju tänka på alla andra delar du också måste har förutom chassi.

Jag skulle själv vilja bygga en Mille 98-03 Ecu med en 06-> motor i ett 98-03 chassi eller 04-09 chassi. Gamla Ecun kan man mixtra lite mer i än den nya tänding m.m

Rotax motorn ska väga 65kg vad jag vet.

Last edited:
Jag tycker också Ferspeedboy ska få motorn så han han fortsätta vara den han är... underhållande om inget annat:):yoparty:Bugar:banana:tummenupp:krama

Aprilia i annat chassie

Kolla in Spondonramarna, där har du ju läckra lätta saker, blir inte billigt men unikt eller kanske Harris har nått. Jag tror att dom gjort ramar för Ducatimotorer och då är du ju ganska nära eller en Bimota SB8.

Håller med Boris, eftersom kostnaden alltid varit en ledstjärna för dig så kommer du snart inse att sälja motorn är "billigast".....oavsett hur mycket du säljer den för. Byggen har en tendens att vara svårsålda och bottenlösa hål att ösa pengar i...

/J

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...