Bygga om honda cr250R 85a, till hoj!

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Jupp tänkte först sälja crossen o få en peng o sen köpa mig en hoj som jag tänkte köra med iår, men har räknat lite att jag inte har råd med hoj förens säsongen e slut så de e ju inget skoj :( , så de blir hoj nästa år i stället men till des så behåller jag min cross o bygger om den till något skoj :)

I grund å botten e de en honda cr250r 85a som e trimmad till 253.96cc från org 246cc. motor packet ( elsystem/avgasystem/kyllare) fram/bak hjul e sålt snart så då blir man va med dom sakerna.

Först ska motorn byttas på den från orginalet till en yamaha rd 350 ypvs motor trimmad till 80-100hk :) ena bilden e något jag har funderat okså på å slänga på en yamaha R1 turbo motor med sving o bak hjul :p

saker som ska på från yamaha R6 år 99-01( framstötdämpare/framhjul/bromsystem fram)

Tanken ska byttas till något annat, förslag på vad som skule passa? kanske yamaha RD350 tank.

Kåp förslag? tex yamaha r6ans eller 250 road racing eller någon annan trevlig sporthojs kåpor som skule tänkas passa på bygget?

Funderar på annan sving okså, någon som kan komma med något trevligt förslag?
 

Bifogat

  • DSC00187.JPG
    DSC00187.JPG
    72.7 KB · Visningar: 813
  • CCF20070505_00002-.JPG
    CCF20070505_00002-.JPG
    93.4 KB · Visningar: 919
  • DSC00004.JPG
    DSC00004.JPG
    47.7 KB · Visningar: 1,143
  • b_motor2.GIF
    b_motor2.GIF
    45.1 KB · Visningar: 946
Last edited:

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Jupp tänkte först sälja crossen o få en peng å sen köpa mig en hoj som jag tänkte köra med iår, men har räknat lite att jag inte har råd med hoj förens säsongen e slut å de e ju inget skoj, så de blir hoj nästa år i stället men till des så behåller jag min cross å bygger om den till hoj :)

I grund å botten e de en honda cr250r 85a som e trimmad till 253.96cc från org 246cc.

Först ska motorn byttas på den från orginalet till en yamaha rd 350 ypvs motor trimmad till 80-100hk :)

saker som ska på från yamaha R6 år 98-00( framstötdämpare/framhjul/bromsystem fram)

Tanken ska byttas till något annat, förslag på vad som skule passa?

Kåp förslag? tex yamaha r6ans eller någon annan trevlig sporthojs kåpor som skule tänkas passa på bygget.

Funderar på annan sving okså, någon som kan komma med något trevligt förslag?



tank..
skulle nog kika på nå tank från en äldre 125 el likn.
varför inte bara rd motorn o motardsulor :tummenupp
 

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
Ska du dra på sporthojs kåpor på en offroad???:va
Varför inte bara ta lite cross plast från nyare modell och köra som motard istället?
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Jupp jag ska dra på sporthojs kåpor på hoj bygget men vet inte vilka kåpor de blir på den en, de måste finnas lampa fram/bak på kåporna, drar ju elen från rd motorn så man får lampor, lite jobbigt o köra hojen när de e mörkt utan lampor, eller inte jobbigt tänker främst på att trafikanterna ska se mig.

2 motorer får jag om några veckor men såg att jag inte fick med några förgasare på någon av motorerna, undra hur mycke man behöver bestycka om den förgasaren som sitter på crossen nu på 43mm så den räcker för 2 slurkande 350 cylindrar, ska köras org i början för å få allt o lira o sen ska motorn lämnas in på full trimm, någon som vet storleken på org förgasarna som sitter org på yamaha rd 350 motorerna?

Vill inte köra motard, för mycke luftmotstånd, jag jagar km/h o då e de inte bra om man sitter i upp rätt läge o sen e de för mycke luftmotstånd fram, de e främst därför jag ska ha sporhojskåpa på hojen för de blir snyggare :)
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Jupp jag ska dra på sporthojs kåpor på hoj bygget men vet inte vilka kåpor de blir på den en, de måste finnas lampa fram/bak på kåporna, drar ju elen från rd motorn så man får lampor, lite jobbigt o köra hojen när de e mörkt utan lampor, eller inte jobbigt tänker främst på att trafikanterna ska se mig.

2 motorer får jag om några veckor men såg att jag inte fick med några förgasare på någon av motorerna, undra hur mycke man behöver bestycka om den förgasaren som sitter på crossen nu på 43mm så den räcker för 2 slurkande 350 cylindrar, ska köras org i början för å få allt o lira o sen ska motorn lämnas in på full trimm, någon som vet storleken på org förgasarna som sitter org på yamaha rd 350 motorerna?

Vill inte köra motard, för mycke luftmotstånd, jag jagar km/h o då e de inte bra om man sitter i upp rätt läge o sen e de för mycke luftmotstånd fram, de e främst därför jag ska ha sporhojskåpa på hojen för de blir snyggare :)



kommer se hyffsat skumt ut..
en cross e sjukt liten o ett par r6 kåpor typ skitstora mot den..
kanske ska kolla på nå 125 prylar istället..
men du.. den blir ju inte reggad el? köra bland trafikanter?

varför inte köpa en färdig rd350? dom e ju tokbilliga.
sen slita på kåpor på den..
att bygga om de du tänkte e inte billigt.
tänkte du sa ju du inte hade råd?
 
Last edited:

Jocks

Ny medlem
Gick med
9 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
..skulle varit kul.
Sälj hojen, köp en RD350, byt till R6 kåper istället.

"de måste finnas lampa fram/bak på kåporna" Varför ska du ha lampor? Den kommer inte gå o regga endå.
 
Last edited:

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Ort
K-town
Hoj
Husa 650, kawwa 250
Jupp tänkte först sälja crossen o få en peng å sen köpa mig en hoj som jag tänkte köra med iår, men har räknat lite att jag inte har råd med hoj förens säsongen e slut å de e ju inget skoj,

Har du inte redan en "Kawasaki zx7r -98 svart"? :va
 
Last edited:

NoicE

.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gödeborg
Hoj
Hornet
Bygga om den till hoj?

Sjukt konstig tråd :tungan


Smörj in dig i glidmedel och kör som den är, kommer gå skitfort.
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Hehehe de va skoj, smörja in mig i glidmedel o köra, hum som den går nu så gör den med drevning 14/32 120km/h på 4an o 158km/h på 5an men de räcker inte till för mig på långa vägar.

Vill jag åka fortare med crossen annars så kan jag bli dragen av en bil ju men då e de inte jag som kör.

Jag har haft en Kawasaki zx7r -98 helt blanksvart, men de va för över 3 år sen, sålde den, o nä jag rega mig på forumet så hade jag ingen hoj så jag tänkte jag skriver med min gammla hoj så har man någon hoj skriven.

Varför jag inte köper en yamaha RD350 ypvs? ja du bra fråga, vill inte ha en yamaha rd 350 helt enkelt.

Att desa delar kostar de vet jag, men när jag menar köpa ny hoj så kommer priset hamna på minst 30000-40000 o 750cc, så de e bätre jag sparar dom pengarna för hoj detta året när jag inte har råd med någon som jag vill förens hoj sesongen e slut o de börjar bli kallt igen, bätre å skaffa en till nästa år då :)

Jo de kommer se lite knepigt ut med sporthojs kåpor på min lilla klena 250 cross men de skiter jag i, divs de blir antagligen 250road racing kåpor, jag e bara ute för å bygga om den till hoj, måste ju ändå bytta motor för å få mer kraft å mer fart, fast de e ju hoj från första början fast till för crosbarnan.

Nej den kommer inte bli reggad, komer framföras mellan o provköra den på barna till å användas till caferacer.

Ja deta kanse e ett konstigt bygge men trevligare med helt knepiga byggen en å bara bytta lite saker på en ren sport hoj, mindre kul ju, då blir de mindre skruva för min del.

Hur går de med fungorna, någon som vet storlekarna? någon som vet om en keihin flatslide 37mm fuge kan förse 2st rd 350 cylindrar? kommer inte ha problem med bensinen till cylindrarna men undra om luften kommer räcka till.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hehehe de va skoj, smörja in mig i glidmedel o köra, hum som den går nu så gör den med drevning 14/32 120km/h på 4an o 158km/h på 5an men de räcker inte till för mig på långa vägar.

Vill jag åka fortare med crossen annars så kan jag bli dragen av en bil ju men då e de inte jag som kör.

Jag har haft en Kawasaki zx7r -98 helt blanksvart, men de va för över 3 år sen, sålde den, o nä jag rega mig på forumet så hade jag ingen hoj så jag tänkte jag skriver med min gammla hoj så har man någon hoj skriven.

Varför jag inte köper en yamaha RD350 ypvs? ja du bra fråga, vill inte ha en yamaha rd 350 helt enkelt.

Att desa delar kostar de vet jag, men när jag menar köpa ny hoj så kommer priset hamna på minst 30000-40000 o 750cc, så de e bätre jag sparar dom pengarna för hoj detta året när jag inte har råd med någon som jag vill förens hoj sesongen e slut o de börjar bli kallt igen, bätre å skaffa en till nästa år då :)

Jo de kommer se lite knepigt ut med sporthojs kåpor på min lilla klena 250 cross men de skiter jag i, divs de blir antagligen 250road racing kåpor, jag e bara ute för å bygga om den till hoj, måste ju ändå bytta motor för å få mer kraft å mer fart, fast de e ju hoj från första början fast till för crosbarnan.

Nej den kommer inte bli reggad, komer framföras mellan o provköra den på barna till å användas till caferacer.

Ja deta kanse e ett konstigt bygge men trevligare med helt knepiga byggen en å bara bytta lite saker på en ren sport hoj, mindre kul ju, då blir de mindre skruva för min del.

Hur går de med fungorna, någon som vet storlekarna? någon som vet om en keihin flatslide 37mm fuge kan förse 2st rd 350 cylindrar? kommer inte ha problem med bensinen till cylindrarna men undra om luften kommer räcka till.

Även om det är problematiskt att utgå ifrån en hoj utan papper så tycker jag att du ska stå på dig. Det är liksom enklare att stoppa i en crossmotor i en RD350-ram...

Jag tycker dock att det är större potential i de äldre tvåtaktarna. När jag var i din ålder satte jag in en 750 H2-motor i en Kawa 500H1-ram

Här ser du hur en i stort sett original Kawa 750 H2 går med andra kammare och gasare. Men en sån 2T-motor har du små möjligheter att få tag på idag... Det var bättre förr när jag var i din ålder! :D
http://www.youtube.com/watch?v=gPGhuepihmc

Kolla in Gismo:s tråd här på SH!

/J
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Även om det är problematiskt att utgå ifrån en hoj utan papper så tycker jag att du ska stå på dig. Det är liksom enklare att stoppa i en crossmotor i en RD350-ram...

Jag tycker dock att det är större potential i de äldre tvåtaktarna. När jag var i din ålder satte jag in en 750 H2-motor i en Kawa 500H1-ram

Här ser du hur en i stort sett original Kawa 750 H2 går med andra kammare och gasare. Men en sån 2T-motor har du små möjligheter att få tag på idag... Det var bättre förr när jag var i din ålder! :D
http://www.youtube.com/watch?v=gPGhuepihmc

Kolla in Gismo:s tråd här på SH!

/J


Vad har papper på hojen o göra med att bygga om den?

De ska inte vara enkelt o kläma in en motor i en annan ram, desto svårare desto kuligare :p

Jo jag kollade upp lite med kawa 750 H2 3cylindriga hojåk som gick rätt gött :p men en sådan motor e inget för mig, en yamaha Rd350cc e ju 700cc om räknar ihop dom bäge 350 cylindrarna, sen kan ju cylindrarna borras upp yterligare om jag vill närma mig 730cc :p
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
2007-05-06 plocka av org motorn.

Har tagit reda på storleken på förgasarna på yamaha Rd350, 26mm förgasare på Yamaha RD350. Från 86 kom dom med powerjet, så igentligen borde min förgasare keihin flatslide 37mm fungera rätt bra till dom bäge 350 cylindrarna med rätt bestyckning, annars skaffar jag mig 2 st 28mm förgasare o klämer på den, men tycker de e lättare o bestycka 1 förgasare till 2 cylindrar en flera förgasare, sen kanske 37mm förgasaren hänger med längre även om cylindrarna ska trimmas.

Har vägt upp crossen nu okså i torr vikt:
Utan motor/elsystem/avgasystem/kyllare: 78,6kg
Utan motor/elsystem/avgasystem/kyllare/tank/sadel/kylvingar/bakram (från stötdämparen bak o bakot): 67kg

Så jag får la se hur tung den nya motorn blir o sen ska de byggas en betydligt lättare bakdel för den vägde många kg, lätta glasfiberkåpor e allt jag behöver bakot så den inte blir så tung i röven.

Funderar på en yamaha Rd350 tank om den kan passa rätt bra.
 

Bifogat

  • DSC00329.JPG
    DSC00329.JPG
    80.8 KB · Visningar: 235
Last edited:

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Vad har papper på hojen o göra med att bygga om den?

De ska inte vara enkelt o kläma in en motor i en annan ram, desto svårare desto kuligare :p

Jo jag kollade upp lite med kawa 750 H2 3cylindriga hojåk som gick rätt gött :p men en sådan motor e inget för mig, en yamaha Rd350cc e ju 700cc om räknar ihop dom bäge 350 cylindrarna, sen kan ju cylindrarna borras upp yterligare om jag vill närma mig 730cc :p
:va :confused: ehh menar du att en rd 350 är på 700 kubik för att den har 2 cyllar+?!?! :va
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
:va :confused: ehh menar du att en rd 350 är på 700 kubik för att den har 2 cyllar+?!?! :va


Haa, tänkte också på det, orkade inte kommentera det ELLER att den skulle göra 160 blås med en växel kvar:näsblod

Han verkar inte så mottaglig..

Gasläcka i Rävlanda:va

Typ oraklet i Delphi, fast tvärtom:rolleyes:

2007-05-06 plocka av org motorn.

Bla bla en massa förvirrande viktuppgifter osv sen ska de byggas en betydligt lättare bakdel för den vägde många kg, lätta glasfiberkåpor e allt jag behöver bakot så den inte blir så tung i röven.

.

En cross bakram är inte jättetung direkt, jämfört med en "gathoj´s" bakram. Hur ska du göra den lättare?
 
Last edited:

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
:va :confused: ehh menar du att en rd 350 är på 700 kubik för att den har 2 cyllar+?!?! :va

De va något jag tänkte på bara, fel tanke i fel stund antagligen, de e som sprit dricker man 1 nubbe 40% o sen 1 nubbe till på 40% så blir de inte 80%, de blir bara 2 nubbar, men i cc e de la helt annorlunda uträkning har jag för mig, 1 cylinder e ju 350cc men vad e då 2 cylindrar? tycker inte de stämer med bara 2st 350cc cylindrar bara stannar på 350cc, men de kanske e så.
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Haa, tänkte också på det, orkade inte kommentera det ELLER att den skulle göra 160 blås med en växel kvar:näsblod

Han verkar inte så mottaglig..

Gasläcka i Rävlanda:va

Typ oraklet i Delphi, fast tvärtom:rolleyes:



En cross bakram är inte jättetung direkt, jämfört med en "gathoj´s" bakram. Hur ska du göra den lättare?

Vadå göra 160km/h? min cross trimmad o 14/32 drevning o rd 350 fälgarna gjorde den upp mätt på 5an 158km/h, 122km/h på 4an, jag vet att de låter helknepigt att den gör 36km/h på sista växseln, eller vad de du tänkte på? sen väger inte jag specelt mycke heller under 60kg, skule någon på över 80kg sätta sig på den så kan jag garantera att den inte skule göra ens 160km/h som den e nu, tillomed när jag kör den på 4 an o slänger i 5an så sänks varvet grymt mycke o den värkligen får kämpa sig för o komma igång på 5an, har annars en film men då e de bara drevning 14/37.

Nopp inga gasläckor i Rävlanda en, fast har inga gas butiker, närmsta stället som har gas e Bollebygd.

Ja du göra den lättare, hum genom o ta bort orginal bakramen som finns nu o bara bygga upp något till den nya sadeln o alu fästen bak som bara stöder upp den nya baken, borde ju få ner vikten några kg ju. (svårt o jaga kg när ramen e av järn) men som sakt hojen e inte klar en, detta kommer ta minst någon månad innan den e helt färdig

Bara jag får på motor/fram gafflar med hjulet & bromsarna fram så har jag något o toffa runt med så länge tills jag fixsar tank/bakram/kåpor.
 

Hedgehog

Talanglös...... :(
Gick med
17 May 2006
Ort
På landet i Ramlak
Hoj
En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard
De va något jag tänkte på bara, fel tanke i fel stund antagligen, de e som sprit dricker man 1 nubbe 40% o sen 1 nubbe till på 40% så blir de inte 80%, de blir bara 2 nubbar, men i cc e de la helt annorlunda uträkning har jag för mig, 1 cylinder e ju 350cc men vad e då 2 cylindrar? tycker inte de stämer med bara 2st 350cc cylindrar bara stannar på 350cc, men de kanske e så.

Näe, du har tänkt helt rätt :tummenupp
P.g.a någon mystisk japansk gammal sed, så anses det bringa olycka om man räknar ihop saker. Därför använder man bara volymen från en cylinder när man namnsätter hojar och alla andra motorer
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top