Bygga ihop en fungerande motor av två rasade

-> 1 <-

Medlem
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Tidaholm
Hoj
DL K5, 3YF, 2x3HE, B6, 423S
Har 2 stycken rasade motorer till FZR600 stående och tänkte bygga ihop en fungerande av dessa.

Motor 1: Lager i lådan rasat vilket även tagit med sig ingående axel i lådan. Förövrigt OK..

Motor 2: Saknas en bit ur en kolv och vevlagret på den cylindern verkar inte finnas längre (stora glapp i storänden), men lådan är helt OK..

Blocken är OK på båda, så vilket block bör jag basera den "nya" motorn på ? Är det bättre att vevaxeln siter kvar i sitt ursprungliga block eller är det bättre att behålla växellådan i sitt ursprungliga block eller är det skit samma ?
 
Jag skulle utgå ifrån den som har hela motordelar och byta växeldelarna.

Mats
 
Ja, det är ju klart enklast. MEN skall du ändå riva så varför inte byta minst ringar, lager & packningar i hela maskinen. Då slipper du göra om det inom överskådlig framtid...
 
Jag skulle utgå ifrån den som har hela motordelar och byta växeldelarna.

Mats

Det är min erfarenhet också. Köra så och se att allt fungerar och gå igenom motorn till hösten/vintern istället och mäta upp kolv, kolvringar mm mm ;)
 
Hjälpte en ung olycklig ägare att fixa en sönderkörd växellåda i en sån där för några år sedan. Vad jag minns så kan man inte dela blockhalvorna med mindre än att plocka av cylindrarna på dessa motorer, ty det sitter en radda blockskruvar uppifrån, vilka man först kommer åt efter att ha demonterat cylindrarna. Så jag tror att det kan vara hugget som stucket vilken motor man satsar på här. Dvs det blir ny cylinderfots- och toppackning, bort med kam och hela skiten samt helst nya ringar, oavsett om man väljer motorn med frisk drivända eller motorn med frisk transmissionsända.
 
Last edited:
Japp, det stämmer, blockhalvorna är ihopskruvade med 2 "dolda" bultar under cylindrarna så allt måste isär för att kunna klyva blocket och dessutom ytterligare en skruv gömd bakom oljepumpsdrevet, tog ett tag innan jag hittade den :-)

Båda motorerna är nu iaf helt isär och jag kör på era förslag och använder blocket där vev/cylindrar är ok. Motorn kommer tills vidare bara att sitta i ett chassi som jag kommer köra lite grusvägar med så ringar osv och bryr jag mig inte om då det inte är hela världen om det inte är i toppskick..
 
Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back
Top