Bygga Fighter

Jimp

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2004
Ort
Nacka
Hoj
GSX-R 750 -01 GSX-R 7/11 -89 Streetfighter
tjena känner mej jävla sugen på å bygga en fighter
tittat lite på CBR 900 RR -92 och Suzuki GSX 1100R-91
vad har ni å säga om dom cycklarna? :va
nån som har nå bilder på dom 2 så man kan se hur det kan se ut
 
Jimp skrev:
tjena känner mej jävla sugen på å bygga en fighter
tittat lite på CBR 900 RR -92 och Suzuki GSX 1100R-91
vad har ni å säga om dom cycklarna? :va
nån som har nå bilder på dom 2 så man kan se hur det kan se ut

Riv bort kåporna och släng på ett crosstyre på din nuvarande Gixxer istället så har du en hårdrocksfighter direkt! :yoparty

//Eric
 
DR-Zätare skrev:
Riv bort kåporna och släng på ett crosstyre på din nuvarande Gixxer istället så har du en hårdrocksfighter direkt! :yoparty

//Eric


hårdrocksfighter består utav en gammelgixxer :yoparty
köp en gixxer istället :tummenupp
 
Allt som är gammal o "fighteriserat" är hårdrock :yoparty
 
Bladen är fin att bygga på men jämför du motorn med en gixxer 1100 så
känns den som en symaskin.Vill du prioritera handling så är bladen överlägsen.
Sen kan man ju titta lite på kvaliten.En gixxermotor kan man knappt förstöra.
hade en blade 92 för några år sen som började bli mogen för helrenov redan vid 5000 mil.Då snackar jag motor.Det fins folk som kört sina oljekylda 1100or
över 10000 utan att renovera ngt.Bara serva och plåga skiten ur den.
Så mitt råd är: fundera på hur du kommer att köra och gå på det.
båda hojarna går att bygga skitsnygga.

Ang. gixxern på blocket så är den lätt värd 35.
.Det finns massor med grejor att sälja på den ju.
Motorn går som fan rent ut sagt.Får du bort lite vikt och ställer om eller byter ut lite fjädringskomponenter så går det att svänga med den oxå.
Har många polare som höll på med dessa hojar fram till r1an kom.
Med några moddar och en omdrevning är det inga problem att pressa upp
den i 290 i mätarfart.Kanske tom 300 om man är byggd som en gp-förare.
 
tänkte höra hur mycket skiljer sig en GSX1100R 91 mot en 95 är det nå större
skillnader?
 
Jimp skrev:
tänkte höra hur mycket skiljer sig en GSX1100R 91 mot en 95 är det nå större
skillnader?

Vattenkylning är väl den största moderniseringen, kom 93 på 1100R. Men det är oljekylt du ska ha för att bygga en äkta old-schoolfighter. Gärna 7/11 oxå.
 
Tysken hann före.... :)
Men det är helt riktigt, den ultimata fightern består av en tidig 750R ram och en fläskig 1100R motor monterad åxå då förstås från sent 80.
750R 85-87 är iofs lite mer spagetti i ramen, men det har ju sin tjusning det åxå. Annars kanske 88-91, lite bättre ramar i dom.

Försöker få polaren Panos att savea ihop lite cash till en 1100R motor å trycka i sin fighter, å jag tror inte han är speciellt svårövertalad.... :D
 
Lobo Gixxer skrev:
den ultimata fightern består av en tidig 750R ram och en fläskig 1100R motor monterad åxå då förstås från sent 80.
750R 85-87 är iofs lite mer spagetti i ramen, men det har ju sin tjusning det åxå.
Försöker få polaren Panos att savea ihop lite cash till en 1100R motor å trycka i sin fighter, å jag tror inte han är speciellt svårövertalad.... :D

Hell yeah! 1109 i spaghettiramen är jävligt kul och intressant :tummenupp
Säg till Panos att han även tjänar en hacka på att sälja sin gamla 749cc till någon som inte vet bättre så bytet behöver inte bli alltför kostsamt :hihi
 

Bifogat

  • DSC00168.jpg
    DSC00168.jpg
    81.9 KB · Visningar: 194
Gillar GSX-R ramen då den är tunn\smal. Den framhäver motorn på ett bra sätt. Ju mer motorn syns ju kraftfullare kommer hojen att se ut.
Ska man bygga old-school så är det Suzukin som gäller.

Sen är CBR ramen lite mer maskulin. Den är kraftigare och mer framstående. Motorn får en mer tillbakadragen roll i utseendet i en CBR fighter.
Inget dåligt i det. Det gäller bara att fokusera i andra saker ifall man vill ha en riktigt snygg posörhoj.

Skall man däremot ha fightern till att mest köra aktivt med den så skulle jag nog rekomendera CBR:n då den är modernare jämfört med Suzukin.
Visst den kanske inte har samma urkraft som Suzuki 1100:an men den är smidigare och tillräckligt kraftfull för att ha roligt med den.
 
Tysken skrev:
Hell yeah! 1109 i spaghettiramen är jävligt kul och intressant :tummenupp
Säg till Panos att han även tjänar en hacka på att sälja sin gamla 749cc till någon som inte vet bättre så bytet behöver inte bli alltför kostsamt :hihi
FAN VA SNYGG! :Bugar :Bugar :yoparty
 
Tysken skrev:
Hell yeah! 1109 i spaghettiramen är jävligt kul och intressant :tummenupp
Säg till Panos att han även tjänar en hacka på att sälja sin gamla 749cc till någon som inte vet bättre så bytet behöver inte bli alltför kostsamt :hihi
hur stor skillnad är det på 750 å 1100 ramen då?
är det svårt att hitta en fin 1100 motor och passar dom direkt i 750 ramen?
 
Jimp skrev:
tänkte höra hur mycket skiljer sig en GSX1100R 91 mot en 95 är det nå större
skillnader?

De nyare är vattenkylda=tyngre men med mer effekt.
Hela chassit är bättre men tyvärr oxå tyngre.Bromsarna är väl ngt bättre oxå så som jag ser det skulle man
haft en vässad 91as 1127 i ett nyare chassi som man toklättar så mycket det bara går.sen köper man en tailriser och sänker framgaffeln lite så vips har man en jävligt vass sporthoj som hänger med det mesta både rakt fram och när det svänger.
 
Tysken skrev:
Hell yeah! 1109 i spaghettiramen är jävligt kul och intressant :tummenupp
Säg till Panos att han även tjänar en hacka på att sälja sin gamla 749cc till någon som inte vet bättre så bytet behöver inte bli alltför kostsamt :hihi

He he he! Japp, de e mycket intressant :yoparty
Ere din fighter på bilden?
Har sett den på annons i tidningen MC Gallerian.
Hur som helst, äckelfet e den :tummenupp
 
Slangan skrev:
Med några moddar och en omdrevning är det inga problem att pressa upp
den i 290 i mätarfart.Kanske tom 300 om man är byggd som en gp-förare.
Perfekt om man ska bygga fighter då alltså eftersom man brukar ligga och köra mellan 250-300km/h :hihi
 
Jimp skrev:
hur stor skillnad är det på 750 å 1100 ramen då?
är det svårt att hitta en fin 1100 motor och passar dom direkt i 750 ramen?

Jag har aldrig tagit i en 1100 så jag kan inte säga hur dom ramarna är men 750-ramen är iaf mindre, lättare och smidigare.

Min förra 1109 (borrad 1052cc) passade rakt i en 750 `85 ram utan några som helst ändringar och det gick även att plocka av ventilkåpan med motorn i ramen.
1127-motorn har grövre bult till bakre motorfästet så om man använder den motorn behöver man en rörhylsa där.
I nyare ramarna 88-91 kan man inte få av ventilkåpan med motorn i ramen har jag hört.


Lobo Gixxer skrev:
He he he! Japp, de e mycket intressant :yoparty
Ere din fighter på bilden?
Har sett den på annons i tidningen MC Gallerian.
Hur som helst, äckelfet e den :tummenupp

Hehe, jo den blev fet, tyvärr blev den såld också. Fan, jag ångrar grovt att jag sålde den där alltså.. :gnissla
 
Jimp skrev:
hur stor skillnad är det på 750 å 1100 ramen då?
är det svårt att hitta en fin 1100 motor och passar dom direkt i 750 ramen?

Inte så stor skillnad utseendemässigt på dom båda ramarna, men har för mig att 1100an är något längre, iaf svingen.
En 1100 motor brukar inte vara så förbaskat svårt att få tag i, dyker upp såna med jämna mellanrum om man håller ögonen öppna.

Vill du veta "hard facts" om just gammelgixxrar rekommenderar jag att du snackar med antingen "Gixxer 1255" eller Brink här på forat.
Det dom inte vet om dessa klenoder är nog inte värt att veta.

Gixxer 1255 kan du besöka här;
http://www.gixxer.tk/
Där finns även en annonssida, där kan du hitta grejer till ditt projekt.

Tips på andra bra å ha sidor;
http://oldskoolsuzuki.info/
http://www.gixxer.com/ubbthreads/ubbthreads.php
 
Back
Top