Bygga ett kopplingskåpa skydd, vad använda?

Turbotrotteln

Medlem
Gick med
7 Mar 2013
Ort
Mora
Hoj
Yamaha R6- 09
Tjenare !

Ska bygga ett motorskydd till min kopplingskåpa då har anmärkning på den i en besiktning "ban besiktning alltså"

Vad för matrial ska jag använda för att få ett slittåligt, och som fäster på alu ??


simon
 
Jag har skrivit en beskrivning på hur man gör ramskydd på min hemsida: http://www.hoztic.se/frprot.html

Det är ungefär samma koncept om du ska plasta skydd till motorkåpor, tanken, eller vad som helst egentligen. Det som skiljer är möjligen antal lager på glasfibern, dvs tjockleken på skyddet. Ramen blir mest repig av lecakulor mm, motorkåporna får ta emot betydligt mycket mer stryk när hojen glider på asfalten, så några extra lager skadar inte.
 
Jag ska också göra motorkåpsskydd. Funderar på att bara ta en tunn aluplåt eller till och med en utrullad colaburk eller whatever och dra ett hål i överkant och nederkant på den som sedan fästes ihop med motorkåpornas skruvar. Räknar med fult som fan och antagligen inte särskilt bra skydd, men tror ni det funkar att göra så och blir man godkänd i besiktningen?
 
Jag ska också göra motorkåpsskydd. Funderar på att bara ta en tunn aluplåt eller till och med en utrullad colaburk eller whatever och dra ett hål i överkant och nederkant på den som sedan fästes ihop med motorkåpornas skruvar. Räknar med fult som fan och antagligen inte särskilt bra skydd, men tror ni det funkar att göra så och blir man godkänd i besiktningen?

Du har sådana skydd för att inte drälla olja över banan när dina motorkåpor slipas ned mot asfalten. Varför vill du gegga olja på banan och vad är det för fel på att göra det ordentligt?
 
Tjenare !

Ska bygga ett motorskydd till min kopplingskåpa då har anmärkning på den i en besiktning "ban besiktning alltså"

Vad för matrial ska jag använda för att få ett slittåligt, och som fäster på alu ??


simon

Finns det inte att köpa? Hittar du skydd i kolfiber så limmas de på motorkåpan, jag har använt ett lim från k-rauta som är silikonbaserat o ska klara 300 grader. Annars så följ hoztics guide, ju mer glasfiber ju bättre.
 
Jag har skrivit en beskrivning på hur man gör ramskydd på min hemsida: http://www.hoztic.se/frprot.html

Det är ungefär samma koncept om du ska plasta skydd till motorkåpor, tanken, eller vad som helst egentligen. Det som skiljer är möjligen antal lager på glasfibern, dvs tjockleken på skyddet. Ramen blir mest repig av lecakulor mm, motorkåporna får ta emot betydligt mycket mer stryk när hojen glider på asfalten, så några extra lager skadar inte.

Ska kolla in det!

Finns det inte att köpa? Hittar du skydd i kolfiber så limmas de på motorkåpan, jag har använt ett lim från k-rauta som är silikonbaserat o ska klara 300 grader. Annars så följ hoztics guide, ju mer glasfiber ju bättre.

Har kikat men det går att beställa via grevens men skulle ta väldigt lång tid. Långt efter sm helgen i linköping skulle jag få dom.. så måste ordna någe själv nu.
 
Ska kolla in det!



Har kikat men det går att beställa via grevens men skulle ta väldigt lång tid. Långt efter sm helgen i linköping skulle jag få dom.. så måste ordna någe själv nu.

Kolla brittiska ebay (.co.uk), de brukar kunna skicka så man får grejerna inom 3 dagar. Annars kan du som någon skrev ovan kontakta gb-racing. De tillhör de dyrare, men de passar som ett smäck o tål några krascher.
 
Du har sådana skydd för att inte drälla olja över banan när dina motorkåpor slipas ned mot asfalten. Varför vill du gegga olja på banan och vad är det för fel på att göra det ordentligt?

Av ungefär samma anledning som att han inte kan tänka sig att betala för motogp videopass eller skall slöjda ihop banhojen med bös från skrotbingen. Pris före funktion är melodin.

För att besvara grundfrågan så finns det inget uttryckligt i reglementet hur skyddet för kåpan skall vara utformat mer än att det skall vara kraftigt och tillverkat i komposit eller annat material. Och i seriös racing så har ingen kommit på tanken på att montera ett ineffektivt skydd för de vet att det blir gruppspö om man sabbar ett race eller åkdag med oljeutsläpp för att man skitit i reglementet....
 
Du har sådana skydd för att inte drälla olja över banan när dina motorkåpor slipas ned mot asfalten. Varför vill du gegga olja på banan och vad är det för fel på att göra det ordentligt?

Finns inte att köpa kåpor och hojen är välvurpad och det är därigenom ordentligt utprövat att ingen del på motorn tar i när cykeln glider på banan. Kan väl säkert hända ändå eftersom allt kan hända.. Men skyddar glasfiber så jäkla bra i det läget då? Låter i mitt huvud som att glasfibern splittras vid kontakt med asfalten och har därmed gjort sitt?
 
Av ungefär samma anledning som att han inte kan tänka sig att betala för motogp videopass eller skall slöjda ihop banhojen med bös från skrotbingen. Pris före funktion är melodin.

För att besvara grundfrågan så finns det inget uttryckligt i reglementet hur skyddet för kåpan skall vara utformat mer än att det skall vara kraftigt och tillverkat i komposit eller annat material. Och i seriös racing så har ingen kommit på tanken på att montera ett ineffektivt skydd för de vet att det blir gruppspö om man sabbar ett race eller åkdag med oljeutsläpp för att man skitit i reglementet....

Precis! :lol Budgetracing på hög nivå. :)
 
Finns inte att köpa kåpor och hojen är välvurpad och det är därigenom ordentligt utprövat att ingen del på motorn tar i när cykeln glider på banan. Kan väl säkert hända ändå eftersom allt kan hända.. Men skyddar glasfiber så jäkla bra i det läget då? Låter i mitt huvud som att glasfibern splittras vid kontakt med asfalten och har därmed gjort sitt?

Poängen med glasfiber/kolfiber är att det ska finnas något att slipa ner innan kopplings/stator-kåpan börjar filas bort. Skulle den smälla i T.ex curbs o spricka så gör det inte så mycket, då sprack glasfibern istället för motorkåpan. Glider hojen 50 meter o glasfibern slipats bort helt efter 35 så motorkåpan slipas ner under de sista 15 så kanske det inte blir något läckage, slipas motorkåpan i 50 meter... You get the point...

Bara för att det gått bra hittills och T.ex fotpinnar har slipats ner först betyder det ju inte att bulten som håller fotpinnen håller även nästa krasch, o då har du ett nytt scenario.
 
Av ungefär samma anledning som att han inte kan tänka sig att betala för motogp videopass eller skall slöjda ihop banhojen med bös från skrotbingen. Pris före funktion är melodin.

För att besvara grundfrågan så finns det inget uttryckligt i reglementet hur skyddet för kåpan skall vara utformat mer än att det skall vara kraftigt och tillverkat i komposit eller annat material. Och i seriös racing så har ingen kommit på tanken på att montera ett ineffektivt skydd för de vet att det blir gruppspö om man sabbar ett race eller åkdag med oljeutsläpp för att man skitit i reglementet....

Precis! :lol Budgetracing på hög nivå. :)

Poängen med glasfiber/kolfiber är att det ska finnas något att slipa ner innan kopplings/stator-kåpan börjar filas bort. Skulle den smälla i T.ex curbs o spricka så gör det inte så mycket, då sprack glasfibern istället för motorkåpan. Glider hojen 50 meter o glasfibern slipats bort helt efter 35 så motorkåpan slipas ner under de sista 15 så kanske det inte blir något läckage, slipas motorkåpan i 50 meter... You get the point...

Bara för att det gått bra hittills och T.ex fotpinnar har slipats ner först betyder det ju inte att bulten som håller fotpinnen håller även nästa krasch, o då har du ett nytt scenario.

Det har gått hur bra som helst, tycker jag. Nu är motorkåpan färdig. Finishen får vänta tills senare. Som tur var hade jag en extra kåpa så jag använde mig utav den som underlag.

Det var inte speciellt svårt när jag efter punkt och pricka gick efter beskrivningen som länkades i början av denna tråd :) Blev nästan sugen på fortsätta på ramen också då den är så ful i lacken.

IMG_7134.JPG
IMG_7135.JPG
IMG_7136.JPG
IMG_7140.JPG
IMG_7141.JPG
IMG_7144.JPG

:fyllisar
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top