Bygga ett eget 2-takt avgasrörsystem?

IronMan

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Löddeköpinge
Hoj
Yamaha rs 125
Jag behöver hjälp jag fundrar på att bygga ett eget trim avgasrör.
Hur ska jag gå till väga? Jag har dem flesta verktygen som behövs men hur ska jag göra ett som är i klass som dem man köper i affärerna? :va
 
Sprang på den här länken bara för någon dag sen på forumet här...

http://www.vrm.se/ gå in på avgasrör så hittar du ALLT du behöver veta... Blev väldigt imponerad när jag såg sidan... :)
 
I Graham Bells bok Two Stroke Performance Tuning kan man läsa hur man beräknar längder efter porttider o önskat varvtalsområde.
John Bradleys bok The Racing Motorcycle Vol 2 (obs inte vol 1) ger en del tips om själva tillverkningen.

Killen i Uppsala enl en länk ovan verkar oxå kunna båda delarna.
/u
 
Bygga pipor är knepigare än vad man tror, men med tungan rätt i mun så är det knappast omöjligt.

Det finns två delproblem, första är pipdesign och det andra är själva byggandet av pipa.

För pipdesign kolla in:

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=6681&highlight=pipa

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=15092&highlight=pipa

Om du har en emailadress (ej hotmail, för de har för små inbox:ar. Det är några Mb som måste få plats) som du vill att jag ska skicka program till så PM:a mig.

Vad gäller byggandet så är jag mer eller mindre på gång att bygga ett eget set pipor, och jag har fått pipor framräknade av en kille här på jobbet som har tillgång till prof Blairs programvara. Dessa kommer jag via ett finurligt program designa om med krökar och allt så att de passar hojen. Från samma program får man .dxf (AutoCAD) filer som man kan ge till lämplig vattenskärning/laserskärningsfirma som kan skära ut dessa plåtbitar åt mig. Sedan återstår det att rulla dem (jag måste köpa ett konrullningsverktyg för detta) och svetsa ihop eländet. När jag svetsar piporna kommer jag förmodligen att behöva ha skyddsgas inne i pipan för att undvika att svetsen oxiderar (?) på insidan och ger utbuktningar/störningar för gaserna.

Så det är lite att tänka på, men högst görbart.

Är det någon som vet var man kan få tag på ett konrullningsverktyg btw?

/J
 
kan du inte kolla med nån plåtslagare om att rulla dina konor hos honom?

Byggde pipor en gång i tiden för jättelänge sen enligt instruktionerna i Bell's bok, jag handknackade konorna runt ett vattenledningsrör... inte snyggt, men det funkade rätt bra!

/B
 
Bj.O.rn skrev:
kan du inte kolla med nån plåtslagare om att rulla dina konor hos honom?

Kan själv... Nej, men allvarligt talat, det är fyra pipor jag bygger den här svängen. Troligtvis kan det bli flera försök till. Det blir _många_ konor, så jag tar nog gärna den pengen för att kunna göra det själv.

Byggde pipor en gång i tiden för jättelänge sen enligt instruktionerna i Bell's bok, jag handknackade konorna runt ett vattenledningsrör... inte snyggt, men det funkade rätt bra!

Lennarth Zander, som designat mina nästa pipor, gjorde ett pipset med rektangulär tvärsnittsarea en gång berättade han. Fungerade prestandamässigt mycket bra, men lät något så överj-vligt. Det blev som trum-membran...

/J
 
RG500-Johannes skrev:
Vad gäller byggandet så är jag mer eller mindre på gång att bygga ett eget set pipor, och jag har fått pipor framräknade av en kille här på jobbet som har tillgång till prof Blairs programvara. Dessa kommer jag via ett finurligt program designa om med krökar och allt så att de passar hojen. Från samma program får man .dxf (AutoCAD) filer som man kan ge till lämplig vattenskärning/laserskärningsfirma som kan skära ut dessa plåtbitar åt mig. Sedan återstår det att rulla dem (jag måste köpa ett konrullningsverktyg för detta) och svetsa ihop eländet. När jag svetsar piporna kommer jag förmodligen att behöva ha skyddsgas inne i pipan för att undvika att svetsen oxiderar (?) på insidan och ger utbuktningar/störningar för gaserna./J
Vilken version av Blairs program gäller det? Om det är de till första boken är de okej men med stenåldersresultat (ska tydligen motsvara ungefär vad som satt på tävlingshojar för 20 år sedan), är det till andra boken har jag hört att det är något fel i programmet som gör att ritningen inte kommer ge en bra pipa (enligt en kille som bygger pipor). I vilket fall som helst skulle jag fundera på att skaffa en ritning från någon med det senaste inom datorprogram, ska man lägga så mycket jobb vill man inte ha ett halvdant resultat.
 
RG500-Johannes skrev:
Lennarth Zander, som designat mina nästa pipor, gjorde ett pipset med rektangulär tvärsnittsarea en gång berättade han. Fungerade prestandamässigt mycket bra, men lät något så överj-vligt. Det blev som trum-membran...

/J

Hähä, kan jag mycket väl tänka mig, måste blivit en skön resonans i plåten..

/B
 
Jag har läst nästan alt som ni har skickat in men det står inte hur tjock metallen ska vara.
men det ska säkert mellan 1-3mm, men vilket blir bäst?
 
RG500-Johannes skrev:
Bygga pipor är knepigare än vad man tror, men med tungan rätt i mun så är det knappast omöjligt.

Det finns två delproblem, första är pipdesign och det andra är själva byggandet av pipa.

För pipdesign kolla in:

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=6681&highlight=pipa

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=15092&highlight=pipa

Om du har en emailadress (ej hotmail, för de har för små inbox:ar. Det är några Mb som måste få plats) som du vill att jag ska skicka program till så PM:a mig.

Vad gäller byggandet så är jag mer eller mindre på gång att bygga ett eget set pipor, och jag har fått pipor framräknade av en kille här på jobbet som har tillgång till prof Blairs programvara. Dessa kommer jag via ett finurligt program designa om med krökar och allt så att de passar hojen. Från samma program får man .dxf (AutoCAD) filer som man kan ge till lämplig vattenskärning/laserskärningsfirma som kan skära ut dessa plåtbitar åt mig. Sedan återstår det att rulla dem (jag måste köpa ett konrullningsverktyg för detta) och svetsa ihop eländet. När jag svetsar piporna kommer jag förmodligen att behöva ha skyddsgas inne i pipan för att undvika att svetsen oxiderar (?) på insidan och ger utbuktningar/störningar för gaserna.

Så det är lite att tänka på, men högst görbart.

Är det någon som vet var man kan få tag på ett konrullningsverktyg btw?

/J


Går det inte skicka dem igenom denna sidan d.v.s. skicka ett mail till mig? :va
 
IronMan skrev:
Jag har läst nästan alt som ni har skickat in men det står inte hur tjock metallen ska vara.
men det ska säkert mellan 1-3mm, men vilket blir bäst?

Nu skall ju inte jag svara för jag kan inget om 2-takt (börjar lära mig dock...)

Vad jag fattar så skall det vara tunn plåt, så tunn som möjligt. Problemet för oss grus sprättare är dock att den blir ju inte direkt starkare när det är tunnare!

Så jag tror du skall ha tunnare än 1mm, men mr RG, alias Zander lärjunge, behöver inte gissa som jag… hanns projekt låter extremt seriöst!
 
triple skrev:
Så jag tror du skall ha tunnare än 1mm, men mr RG, alias Zander lärjunge, behöver inte gissa som jag… hanns projekt låter extremt seriöst!

:Bugar Lennarth Zander... Han har bra koll.

Materialtjockleken kan absolut gå ner mot 0,7-0,8 mm, jag kommer nog sikta på 0,8. Jag har också god lust att göra systemen i rostfritt.

Ang. vilken Blair-kod han använder sig av så har jag inget "versionsnummer", men jag vet att Lennarth har en personlig relation till Blair. Så Lennarth har nog de senaste versionerna rimligtvis. Bl.a. så kunde man i den programvaran i princip rita upp sliderna, portarna etc. Verkade extremt kraftfullt.

Min anfallsvinkel, innnan Zander kom in i bilden, var att jobba med ett antal modeller i olika program parallellt och se vilka trender som kom fram. Och det visade sig att de programmen med mest/bäst indata-möjligheter gav ganska liknande resultat. Se bild på några pipor jag tittat på, några är uppmätta pipor och en del är nya framräknade.

Ironman, jag har inte sett någon möjlighet att PM:a med attachments och det här är ett antal Mb så mail är att föredra. Snart får jag bredband hem, och kan lägga upp en mängd stuff på SH DC-hub men det tar ett tag tills dess.

/J
 

Bifogat

  • Jollys_MD_LZ_Bi.gif
    Jollys_MD_LZ_Bi.gif
    14.3 KB · Visningar: 463
  • Std-Jollys_Nikons.JPG
    Std-Jollys_Nikons.JPG
    118.7 KB · Visningar: 1,358
Johannes:
Om du svetsar i svartplåt så bör du klara dig utan rotskydd men om du väljer rostfritt så lär du ha rotskydd, blir fina limpor på insidan annars.

Lite förklaring ang plåttjocklek:
Effektmässigt vill man nog ha tjockast möjliga plåt eftersom det handlar om att få bästa möjliga "studs" för ljudvågorna (det är ju ljudvågor man stämmer av i ett 2-t avgassystem) men viktmässigt självklart tunnast möjliga. I realiteten tror jag att man använder så tunn plåt man kan för viktens skull. Den förbättring som tjockare plåt skulle ge för ljudvågorna tror jag är så marginell att man inte ens märker av den.
0,7-0,8 eller 1 mm plåt, ju tunnare ju jävligare att svetsa och det borde vara det som får styra.

Det där med att trycka ut avgassystemen av plan plåt verkar ju onekligen intressant, har hört om det tidigare men på ett rätt oväntat ställe:
HD V-rod ska tydligen ha rören tillverkade på det sättet, verkar rätt rimligt med avseende på de knepiga formerna på dom avgassystemen.

Jag har ju ett hydrauluttag längst bak på traktorn..... :D
 
RG500-Johannes skrev:
:Bugar Lennarth Zander... Han har bra koll.

Materialtjockleken kan absolut gå ner mot 0,7-0,8 mm, jag kommer nog sikta på 0,8. Jag har också god lust att göra systemen i rostfritt.

/J

det undre avgas röret ser intressant ut att bygga men till vilken cc storlek ska den va till?
 
Jag vet av en kille som gör pipor som han på den där hydroform sidan, fast den här använder en kraftig högtryckstvätt. Och ska man göra det så är ju självklart tunnast möjliga plåt det bästa. det finns ju ner mot 0,6mm svartplåpt att få tag i, men då ska det ju svetsas också. Ett konrullningsverktyg går ju göra själv om man har tillgång till en svarv och lite sånt jag har då inte sett nån firma som säljer dom. Han på VRM sidan hade väll gjort sitt själv.

http://www.gifford.ca/hydroform.html den där killen gör också pipor efter hydroform metoden.
 
Last edited:
Hydroformning är inte alls så svårt som man kan tro. Även om de komplexa formerna ställer till det lite. En fördel med hydroformningen är att plåten deformationshärdar och blir härligt stenhård.

Nåja nu har jag bara gjort ett svets och hårdlödningsprov, som därefter trycktes med vatten,en gång för snart 100 år sedan men principen skiljer sig inte.
 
Nyheter

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Back
Top