Bygga en brygga!

Nickipippi

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2007
Ort
Ingenmansland
Hoj
Ktm 625 SMC -05a
Ja nu vill jag ha en brygga till stugan!

Så harni nå tips eller vet nån "Bygga en brygga hemsida" så skriv gärna det:)
 

Bärgren

Förtidspensionerad bonnläpp
Gick med
30 Jul 2005
Ort
Eskilstuna/Åre
Hoj
Sykkeljävel, RS250, RD500 och CBR600RR
Var noga med pålarna/fundamenten så de står stadigt om det inte är en flytbrygga.
 

Drysen

Sporthoj® Gold™ account holder
Gick med
4 Dec 2006
Ort
Internationella Rymdstationen, ISS
Hoj
FoxP2
Ja varför skulle man inte få det? har då suttit en brygga där tidigare men den tog isen!

För att vid våran sommarstuga så byggde ett byggföretag några nya stugor och dom tänkte: "Fan våra nya stugor behöver en brygga!" Så dom började slänga i massa sten i vattnet och göra det lite fint och så där. Men så va det nån myndighet som sa att så fick dom inte göra för då skulle vattennivån inne i viken påverkas och lite bla bla bla...
 

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Ort
Västland
Hoj
-
Ja varför skulle man inte få det? har då suttit en brygga där tidigare men den tog isen!

Ta inte saker för givet. Ring till byggnadsnämnden i din kommun och hör med dom först. Inte så kul att riva något efteråt om dom har invändningar mot din brygga..
 

Nickipippi

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2007
Ort
Ingenmansland
Hoj
Ktm 625 SMC -05a
För att vid våran sommarstuga så byggde ett byggföretag några nya stugor och dom tänkte: "Fan våra nya stugor behöver en brygga!" Så dom började slänga i massa sten i vattnet och göra det lite fint och så där. Men så va det nån myndighet som sa att så fick dom inte göra för då skulle vattennivån inne i viken påverkas och lite bla bla bla...

Galet, de ska då klaga på allt

Som jag sa, ta inget för givet när det kommer till byråkrati. :)

Jag kanske ska ta och lyssna på dej då :)


KUUUNG! den ärju hur ful som helst :D


KUUUNG! den ärju hur ful som helst :D
 
Last edited:

Ellinor

Rospiggan
Gick med
25 Nov 2006
Ort
Strängnäs
Hoj
FZR 600 -92.
Jag rekomenderar starkt att du kikar in på http://www.easyfloat.se/intro.html
kan inte bli lättare att bygga en brygga och dom är stabila som fan.


Ja det verkar ju bra med en underhållsfri brygga. Men man måste veta vad det är för botten innan man bestämer sig för en brygga som man måste påla.
Är det berg så kan det bli lite mera jobb. Kanske sätta ut stenar och kätting i sjön för att hålla kvar den, dessutom landförankra den.

Sen finns den hedliga stenkistan men den tar längre tid att bygga och du måste ha sten att lägga i den. Konstruktion och träslag avgör ur länge den kommer att stå. Och bottenmaterialet såklart.

Lyssna med dina grannar vad dom tycker om, att du fixar en ny brygga. De kanske inte gillar om du förlänger eller breddar den?

Är det okej för dom att du "lagar" din brygga, så borde det vara grönt ljus att bygga.
 

loser

Född förlorare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
fjollträsk c/o Vidja
Hoj
KTM 950 SM
När det gäller bygglov samt bryggor så är det en djungel. Beror på vem som "äger" strandrätten om du får ha brygga eller ej bla. Som ett exempel kan jag nämna:
1) Bonden som äger marken kommer på att han skall inventera alla bryggor i viken, därför att han åker dit på att städa all bråte som blir när höststormarna kommer. Givetvis vill han ha en "avgit" för de bryggor som står på hans mark, sedan att de har stått där i 50 år eller mer spelar ingen roll. Annars så skulle han riva dem.

2) Blir kontaktad av hans ombud att jag skall betala, eller så rivs bryggan (stenkista btw). Har dock flax och hittar orginalkontraktet från styckningen av tomten daterat typ 1917, där det framgår att vi har strandrätt och att vi ha rätt att bygga brygga.

Kontentan av det hela blir att av ca 50 bryggor så är det 2 som får fortleva som tidigare. De övriga avgiftsbeläggs alternativt rivs.
 

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Ort
Västland
Hoj
-
När det gäller bygglov samt bryggor så är det en djungel. Beror på vem som "äger" strandrätten om du får ha brygga eller ej bla. Som ett exempel kan jag nämna:
1) Bonden som äger marken kommer på att han skall inventera alla bryggor i viken, därför att han åker dit på att städa all bråte som blir när höststormarna kommer. Givetvis vill han ha en "avgit" för de bryggor som står på hans mark, sedan att de har stått där i 50 år eller mer spelar ingen roll. Annars så skulle han riva dem.

2) Blir kontaktad av hans ombud att jag skall betala, eller så rivs bryggan (stenkista btw). Har dock flax och hittar orginalkontraktet från styckningen av tomten daterat typ 1917, där det framgår att vi har strandrätt och att vi ha rätt att bygga brygga.

Kontentan av det hela blir att av ca 50 bryggor så är det 2 som får fortleva som tidigare. De övriga avgiftsbeläggs alternativt rivs.


Vad var det jag sa! :brynad
 

GsxrAbuser

Drygast i stan!
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Uppe i ett träd
Hoj
*Cr 500 -93 xross*Cbr954 Fireblade china Express
SÅ här har jag gjort när jag byggt en brygga.

1. Ringde till ett företag som har bygnadsstälningar.
Frågade om jag fick komma och köpa lite gammla järn och klammor.
Gärna Galvade.

2.Fixade brädor efter mått.

3. väntade tills det var ca 10cm is, borrade och slog ner skiten för hand långt ner.

Lite tips:
Använd gärna för långa rör än för korta.
Bara att såga av det överflödiga.
Köp nya brädor, slipa och lacka.
Slå för hand är jobbigt.
/mvh jonas
 

FreddaGädda

Guest
Äh.. Bygg skiten..

Kommer kommunen och klagar kan du ju alltid slicka upp dem i brygga. :D
 

Pegaso650

Numera på Honda...
Gick med
16 Apr 2005
Ort
Nyköping
Hoj
Viffer -98
under förutsättning att det fanns bygglov för den tidigare bryggan så har du rätt till nytt bygglov för att ersätta byggnad (läs: brygga) som skadats genom tex olycka, eller som i det här fallet - vädret. Om bygglov inte skulle beviljas kan du ansöka om ersättning för den skada det orsakar dig att inte få bygga en ny brygga.

har inte den exakta paragraftexten i huvudet...
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top