Bygga eller köpa växelgivare för laddtrycksstyrning.

Wander skrev:
Det enklaste sättet är att ha en räknare ihop med en switch på länkaget, då kan man utan problem räkna upp och ner bland växlarna. Nolla den med neutral switchen. Inga problem, billigt kostar nog under 100:- om man inte räknar med switchen.

Vet du vara man kan få tag i en sån räknare? Eller har du något nummer eller namn på någon du kan rekommendera?

R1 T

Tror inte dom finns färdiga att köpa, men ge mig helgen + någon dag så ska jag kolla om jag inte kan löda ihop en prototyp.

Rätta mig angående funktion.
I neutralläge och vxl 1 ska du ha en reglerbar spänning på 0-5V, det lägsta laddtrycket antar jag.
På vxl 2 vill du ha möjlighet även där att kunna reglera en spänning på 0-5V, mellan läget på laddtryck.
På övriga vxl 3-6 vill du ha 5V (kan ju lika gärna göras reglerbar 0-5V), fulltryck.

Vad jag förväntar mig som signaler in är neutralkontakten och signal från givare som skiljer på drag o tryck, dvs upp eller ner växling.

Men är det jävligt akut så ska du nog leta vidare, jag ska försöka hjälpa dig men kan inte lova att jag kan vara klar med en riktig variant snabbt.
Ska dock provköra lite under helgen så får vi se.

Wander skrev:
Tror inte dom finns färdiga att köpa, men ge mig helgen + någon dag så ska jag kolla om jag inte kan löda ihop en prototyp.

Rätta mig angående funktion.
I neutralläge och vxl 1 ska du ha en reglerbar spänning på 0-5V, det lägsta laddtrycket antar jag.
På vxl 2 vill du ha möjlighet även där att kunna reglera en spänning på 0-5V, mellan läget på laddtryck.
På övriga vxl 3-6 vill du ha 5V (kan ju lika gärna göras reglerbar 0-5V), fulltryck.

Vad jag förväntar mig som signaler in är neutralkontakten och signal från givare som skiljer på drag o tryck, dvs upp eller ner växling.

Men är det jävligt akut så ska du nog leta vidare, jag ska försöka hjälpa dig men kan inte lova att jag kan vara klar med en riktig variant snabbt.
Ska dock provköra lite under helgen så får vi se.

Hade tänkt mig Lågttryck på 1:an, 2:an och friläge, mellantryck på 3:an och 4:an, fulltryck på 5:an och 6:an. Alla reglerbara 0-5 V

Insignalerna är precis som du skriver.

Det är inte akut, så ta det när du hinner.

Mycket tacksam R1 T
:Bugar

Eftersom jag är så extremt begåvad med att använda photoshop så ritade
jag om en bild på gps:n.

Om man tar bort motstånden i gps:n så borde det gå att få ut en signal från vilken växel man vill. I mitt fall 2,3 och 4,5,6 med samma signal.
Dessa signaler kan man väll sedan använda för att styra ett relä som i sin tur
styr en solenoid........eller :va

Bifogat

• gpsx1.jpg
    gpsx1.jpg
    58.1 KB · Visningar: 49
  • gpsxx kopiera.jpg
    gpsxx kopiera.jpg
    64.4 KB · Visningar: 43
Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage