Bygga eller köpa växelgivare för laddtrycksstyrning.

R1 T

Sänkt kompression
Gick med
30 Mar 2003
Hoj
GSXR1000 utan turbo??????
Är det någon som har en bra ide om var man kan köpa en växelgivare analog eller digital (typ lägesgivare med fasta lägen), eller kanske en ritning på hur man bygget en. Tänkte sätta den på växelspaken eller länkaget till den. Skall ha givaren till att styra laddtrycket.

Eller är det någon som har en annan ide om hur man kan lösa det
Alla förslag är välkomna.
Givare skall sitta på min R1:a

R1 T

R1 T skrev:
Är det någon som har en bra ide om var man kan köpa en växelgivare analog eller digital (typ lägesgivare med fasta lägen), eller kanske en ritning på hur man bygget en. Tänkte sätta den på växelspaken eller länkaget till den. Skall ha givaren till att styra laddtrycket.

R1 T

Svårt på R1 då dessa inte har öppen kulissrulle i änden ( vad jag vet)

Dom flesta andra motorer har ju ett stifft i änden som kan användas för att läsa läge

Hayabusan har en sådan pryl likaså gammel gsx 1100(luftkyld)

möjligen skulle du kunna offra friläges givaren å modda kulissrullen så du kan köra ett lägre tryck 1an å 2 an sen köra högre på 3-6 an sen ha ett tredje högt tryck på tutan

mer än 3 steg på gatan blir bara jobbigt

peter

Finns ett kit att köpa där staget som går mellan spaken och växelaxeln ersätts av ett stag som innehåller en tryck och en dragbrytare. Hur det funkar vet jag inte. Tror mitonga har sålt det. Ett annat sätt att styra laddtrycket som skulle kunna funka är att ta (om du nu har det på R1:an) pulsen från hastighetgivaren i lådan. Använd sedan den till en "kommer inte ihåg vad det heter" men det är nån sorts porgrammerbar krets som i sin tur sedan styr en ventil som reglerar trycket. Var väldigt nära att förverkliga detta på min hoj men det kom annat emellan. Men enligt en elektroniksnubbe på jobbet skulle det funka om man lägger lite tid på det.

/Peter

R1 T skrev:

R1 T

Jag såg en växlelläges indikator i en engelsk hojtidning, det var digitalvisning.
Själva indikatorn var inte större än en femkrona. Desom är kunniga borde ju kunna använda den digitala signalen.

Återkommer när jag hittat den.

andersson turbo skrev:
Svårt på R1 då dessa inte har öppen kulissrulle i änden ( vad jag vet)

Dom flesta andra motorer har ju ett stifft i änden som kan användas för att läsa läge

Hayabusan har en sådan pryl likaså gammel gsx 1100(luftkyld)

möjligen skulle du kunna offra friläges givaren å modda kulissrullen så du kan köra ett lägre tryck 1an å 2 an sen köra högre på 3-6 an sen ha ett tredje högt tryck på tutan

mer än 3 steg på gatan blir bara jobbigt

peter

Jo det sitter 6 stycken fina stift på trumman, problemet är att växelaxeln ser ut att sitta ivägen, det är om man kan komma åt stiften från sidan, men det ser ut att vara lite trångt.

Hur menar du att man kan modda trumman?

Skickar med en bild
R1 T

Bifogat

• Shift shaft.jpg
    Shift shaft.jpg
    72.2 KB · Visningar: 149
R1 T skrev:
Jo det sitter 6 stycken fina stift på trumman, problemet är att växelaxeln ser ut att sitta ivägen, det är om man kan komma åt stiften från sidan, men det ser ut att vara lite trångt.

Hur menar du att man kan modda trumman?

Skickar med en bild
R1 T

Nja en " normal " kulissrulle har ett stifft bara som flyttar sig till 6 olika motagarbleck i en plastbit som sitter i andra ändan på rullen

men den jag menar är frilägeskontaktensom antigen triggas av en grop i rullen eller möjligen upphöjning

Om man moddar rullen så att 1 å 2an har samma grop eller höjning
så får man en signal som är användbar för laddtryckssänkning

sen kan man köra ett annat tryck som grund + ett extra på tutan

det fina med denna setup är att du alltid kan göra en " override" på det förinställda trycket med hjälp av tutan
om man nu är på bushumör å vill slira lite med däcket på 1an å 2 an :banana

heliac skrev:
Finns ett kit att köpa där staget som går mellan spaken och växelaxeln ersätts av ett stag som innehåller en tryck och en dragbrytare. Hur det funkar vet jag inte. Tror mitonga har sålt det. Ett annat sätt att styra laddtrycket som skulle kunna funka är att ta (om du nu har det på R1:an) pulsen från hastighetgivaren i lådan. Använd sedan den till en "kommer inte ihåg vad det heter" men det är nån sorts porgrammerbar krets som i sin tur sedan styr en ventil som reglerar trycket. Var väldigt nära att förverkliga detta på min hoj men det kom annat emellan. Men enligt en elektroniksnubbe på jobbet skulle det funka om man lägger lite tid på det.

/Peter

Skall höra med Mitonga, och höra hur den funkar.

Det verkar var nåt liknade som Datatool och digi använder till sina växelläges indikator. Dom använder pulserna från hastighetsmätaren och jämför med varvet på nåt sätt. Är det någon som vet om man skulle kunna använda en sån (växellägesindikator) och ta ut de signalerna för att styra en ventil eller två. Är inte så hemma på digital tekniken.

Du har inte lite mer info om iden du nämner ovan.

R1 T

Färnbo skrev:
Jag såg en växlelläges indikator i en engelsk hojtidning, det var digitalvisning.
Själva indikatorn var inte större än en femkrona. Desom är kunniga borde ju kunna använda den digitala signalen.

Återkommer när jag hittat den.

Kan det vara Datatool du menar, det vore intressant om man kan få ut dom signalerna på något sätt, någon som vet?

R1 T

andersson turbo skrev:
Nja en " normal " kulissrulle har ett stifft bara som flyttar sig till 6 olika motagarbleck i en plastbit som sitter i andra ändan på rullen

men den jag menar är frilägeskontaktensom antigen triggas av en grop i rullen eller möjligen upphöjning

Om man moddar rullen så att 1 å 2an har samma grop eller höjning
så får man en signal som är användbar för laddtryckssänkning

sen kan man köra ett annat tryck som grund + ett extra på tutan

det fina med denna setup är att du alltid kan göra en " override" på det förinställda trycket med hjälp av tutan
om man nu är på bushumör å vill slira lite med däcket på 1an å 2 an :banana

Låter som en hel del jobb det där dela motorn m.m. Det bästa vore om man kan hitta någon lösning där man slipper dela motorn.

R1 T

R1 T skrev:
Låter som en hel del jobb det där dela motorn m.m. Det bästa vore om man kan hitta någon lösning där man slipper dela motorn.

R1 T

Det brukar gå att byta kulissrulle utan att dela motorn

Man får vara lite pillrig bara ta ut stickaxlarna till skiftgafflarna så går de

Lånar tråden lite om det är ok..

Undrar om det finns ett kit så man ser vilken växel man har i?
VArt handla ett sådant isånafall???

//Gustav

playdeath, visst finns det sådana tex på http://web.mitonga.se/ under tillbehör GPT.

R1 T, jag har precis byggt en shiftlight och principen den använder skulle säkert kunna användas för att känna av hastigheten på din hoj. Men skulle det funka för dig eller måste du ha växeln?
Och givaren som sitter på växellänkaget används oftast ihop med en quickshift, kostar runt 1000:- tror jag, tex http://www.cordona.net/gp_switch.htm

andersson turbo skrev:
Det brukar gå att byta kulissrulle utan att dela motorn

Man får vara lite pillrig bara ta ut stickaxlarna till skiftgafflarna så går de

Jag skall kolla lite närmare hur det verkar, lösningen verkar ok annars, men har ingen lust att riva motorn. Lågt tryck på 1:an och 2:an högt på resten och överljuds fart på tutknappen :D

R1 T

Wander skrev:
playdeath, visst finns det sådana tex på http://web.mitonga.se/ under tillbehör GPT.

R1 T, jag har precis byggt en shiftlight och principen den använder skulle säkert kunna användas för att känna av hastigheten på din hoj. Men skulle det funka för dig eller måste du ha växeln?
Och givaren som sitter på växellänkaget används oftast ihop med en quickshift, kostar runt 1000:- tror jag, tex http://www.cordona.net/gp_switch.htm

Att känna av hastigheten bara hjälper inte, däremot om man kan jämföra pulserna till hastigheten och pulserna till varvräknaren, så skulle man nog på något sätt kunna lista ut vilken växel som är i.

Länkaget ser intressant ut, skulle man kunna använda för att få två olika laddtryck, om jag har förstått funktionen rätt på den.
I princip verkar det sitta två mikrobrytare i den, den ena känner av när jag växlar ner och den andra när jag växlar upp. Problemet som jag ser det kommer att bli att jag bara kan ha lågt tryck på 1:an, och om jag växlar ner till 5:an t.ex. så kommer den att sänka laddtrycket.
Eller har jag fattat funktionen fel. :confused:

R1 T

R1 T skrev:
Att känna av hastigheten bara hjälper inte, däremot om man kan jämföra pulserna till hastigheten och pulserna till varvräknaren, så skulle man nog på något sätt kunna lista ut vilken växel som är i.

Länkaget ser intressant ut, skulle man kunna använda för att få två olika laddtryck, om jag har förstått funktionen rätt på den.
I princip verkar det sitta två mikrobrytare i den, den ena känner av när jag växlar ner och den andra när jag växlar upp. Problemet som jag ser det kommer att bli att jag bara kan ha lågt tryck på 1:an, och om jag växlar ner till 5:an t.ex. så kommer den att sänka laddtrycket.
Eller har jag fattat funktionen fel. :confused:

R1 T

Jag tror det bara finns en signal ut den är bara gjord så att den klarar både tryck å drag på stången

Dessa används ihop ned en så kallad killswitch för att få snabba växlingar

andersson turbo skrev:
Jag tror det bara finns en signal ut den är bara gjord så att den klarar både tryck å drag på stången

Dessa används ihop ned en så kallad killswitch för att få snabba växlingar

Ni som kan det här skulle det funka med länkaget i länken en bit ovan och en MSBC-1 Boost controller eller en AMS 100 Boost controller.

R1 T

Bifogat

• AMS-1000.jpg
    AMS-1000.jpg
    49 KB · Visningar: 49
  • MSBC-1 Boost controller.jpg
    MSBC-1 Boost controller.jpg
    19.6 KB · Visningar: 135
R1 T skrev:

R1 T
Här är den...

http://www.4-motorcycles.co.uk/acat...umen_Instrumentation.html#aMHADGBBL#aMHADGBBL

Ja de är den adressen ganska lång..... den heter Acuma DG8.

Det enklaste sättet är att ha en räknare ihop med en switch på länkaget, då kan man utan problem räkna upp och ner bland växlarna. Nolla den med neutral switchen. Inga problem, billigt kostar nog under 100:- om man inte räknar med switchen.
Men den kommer inte funka om du missar en växling, kan kanske undvikas med en min.tid mellan växlingar på X sekunder.
Som du nämner själv så går det räkna ut vilken växel som ligger i med rpm och hastighet, det är ett projekt jag har på g under vintern men det ska nog funka.

Men vad behövs för att reglera systemet, jag kan inget om sk "Boost controller"?. Vanligast är att man får signaler på 0-5V ut på dom microkontrollers jag använt.

Wander skrev:
Det enklaste sättet är att ha en räknare ihop med en switch på länkaget, då kan man utan problem räkna upp och ner bland växlarna. Nolla den med neutral switchen. Inga problem, billigt kostar nog under 100:- om man inte räknar med switchen.
Men den kommer inte funka om du missar en växling, kan kanske undvikas med en min.tid mellan växlingar på X sekunder.
Som du nämner själv så går det räkna ut vilken växel som ligger i med rpm och hastighet, det är ett projekt jag har på g under vintern men det ska nog funka.

Men vad behövs för att reglera systemet, jag kan inget om sk "Boost controller"?. Vanligast är att man får signaler på 0-5V ut på dom microkontrollers jag använt.

Låter perfekt! 0-5V skall funka på boost controllerna som är på bilderna

R1 T

*/ ?>
Nyheter
Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage