Bygga "egna" luftfilter

Nyqvist

Kan själv!
Gick med
5 Feb 2004
Hoj
vtr 1000
Tjena!

Kanske finns fler än mig som lessnat på dessa svindyra luftfilter som kostar över 500:-, anledningen är att det inte går att byta bara själva filtret utan själva plasthållaren runt om som ska passa in i luftbyrken också måste bytas varje gång.

Men nu är det färdigt med detta. Såg att själva pappfiltret var nitat i plasthållaren och kom då genast att tänka på att det borde gå att göra en egen hållare till plasten för att sedan hitta något annat filter som passar, och som dessutom kostar under 100 lappen. Och på så sätt aldrig behöva byta ut själva plastbiten.

Ska titta runt på lämpliga filter, finns säkert nåt pappfilter från någon bilmodell som kan passa in. Detta ska kollas på biltema. Eller går det att passa in nått typ av skumfilter? Detta går ju dessutom att tvättas rent med jämna mellanrum. Bör ju vara någotsånär lika "motstånd" i filtret.
Kanske är fler som har tänkt i dessa banor så ös på med tips av vad ni tror, finns säkert någon som gjort detta och sparat åtskilliga kronor.

Köp ett K&N-filter, dom är det ju livstids garanti på.
Sen är det bara och tvätta dom och olja in dom.

Köp ett K&N-filter, dom är det ju livstids garanti på.
Sen är det bara och tvätta dom och olja in dom.
Det är bara det att är dom inte tillräckligt inoljade så släpper dom in lite för mycket saker.
Polaren hittade sand på insidan av filtret när han skulle olja in det på sin Gixxer.
Han hade 2 km grusväg till sitt hus som han körde dagligen.
Visst han hade slarvat lite med inoljningen i början av året. Han tog ut hojen och körde några veckor innan han kollade till filtret.

Sand i motorn är ingen bra kombination.
:huvet

finns ju vissa som bygger luft filter av konsums te-silar

kostar inte mer än 100:- max

Jag tog ett skumfilter anpassat för cross och mekade till så att det passade på gathojen. Modden kostade mig inget eftersom jag hade filtret liggande. Jag oljade in filtret med filterolja anpassad för motocross så det lär inte slinka ned särskilt mycket grus...

Jag har även funderat om man skulle köpa något luftfilter avsett för bil och anpassa till hojens filterhållare. Ett bilfilter borde ju vara uppbyggt på samma sätt som på en hoj. Skillnaden är väl att bilfiltret kostar 50kr istf 500kr. Det man får hålla lite koll på är utformningen på filtret, man får ju inte ändra lufttillförseln allt för mycket utan att bestycka om...

Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...