Bygga eget slipon?

Trasan

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2004
Hoj
...
Tanken slog mig att man lika gärna skulle kunna göra ett eget slipon till motarden? Hur svårt kan det vara, man tar några mått från typ ett Akra slipon och sen kör man ihop ett eget? Är det en massa hemliga lösningar inuti eller precis lika enkelt som jag föreställt mig det hela, dvs en burk, ett perforerat rör och sen dämpull som utfyllnad?

Ta isär din dämpare så kommer du märka att det är mest utfyllnad för att dämpa ljudet!

Efter lite våld och trix fick jag isär den ikväll, locket satt som satan. Kollade lite SOE etc där man hittade tips om att såga lite... Sagt o gjort! Får se om det händer något mer imorn på väg till jobbet =). Tog av locket till luftburken också, efter detta "jättetrim" borde man nästan gå upp i munstycken va? Har det liggandes men inte hemma tyvärr så jag vet inte om de är för stora.

En sak man verkligen undrar i det här läget är ju vad det skulle bli för skillnad bara för att jag köper ett dyrt slipon o sätter dit? Jag har ju nu öppnat upp originalsliponet (ett SXC) en aning och det är inte trångt inuti. Bör man göra utloppet lite större?

Det räcker med att du tar bort innerröret som sitter i mynningen och ca 10-15 cm in, om du tar bort mer i dämparen så kommer det låta förjävligt.

Du vinner inte så mkt på bara ett slipon men lite känns det. Akra mfl som är raka
är det ett bättre flöde. Ang bestyckningen så vänd dig till Tomk eftersom du hade tydligen dellorto!

Den puttrar på lite bättre nu med avsågat rör i sliponet. Däremot blev jag tvungen att sätta på locket till luftburken igen, den fick som en påse nötter när man varva den! Har med bestyckning o sånt att göra eller varför skulle det bli så annars? Klart att man öppnar upp vägarna till filtret men så borde ju alla åka, varför begränsa luftflödet? Det är väl bara att matcha soppan med den ökade luftmängden och den går bra/bättre? Eller kommer det inte gå att matcha dessa om man ger den så mkt luft?

Hade av kopplingswiren ikväll med... Men det ska man väl kunna köpa en ny i Stockholm på en lördag?

Last edited:
infectious skrev:
2498900 Den puttrar på lite bättre nu med avsågat rör i sliponet. Däremot blev jag tvungen att sätta på locket till luftburken igen, den fick som en påse nötter när man varva den! Har med bestyckning o sånt att göra eller varför skulle det bli så annars? Klart att man öppnar upp vägarna till filtret men så borde ju alla åka, varför begränsa luftflödet? Det är väl bara att matcha soppan med den ökade luftmängden och den går bra/bättre? Eller kommer det inte gå att matcha dessa om man ger den så mkt luft?

Hade av kopplingswiren ikväll med... Men det ska man väl kunna köpa en ny i Stockholm på en lördag?
Den kan aldrig få för mycket luft. Testa flytta upp nålen eller gå till ett större huvudmunstycke.

infectious skrev:
2498900 Den puttrar på lite bättre nu med avsågat rör i sliponet. Däremot blev jag tvungen att sätta på locket till luftburken igen, den fick som en påse nötter när man varva den! Har med bestyckning o sånt att göra eller varför skulle det bli så annars? Klart att man öppnar upp vägarna till filtret men så borde ju alla åka, varför begränsa luftflödet? Det är väl bara att matcha soppan med den ökade luftmängden och den går bra/bättre? Eller kommer det inte gå att matcha dessa om man ger den så mkt luft?

dirtbike borde ha annars ring mcsport tyvärr ligger de borta vid arlanda, men då har du ju nära mig och kolla på tanken så kan du ju höra hur min låter!

*/ ?>
Nyheter
Sista dagarna för ”Early Bird”, Gotland Ring Bike Week!

Boka senast lördag 31/1 för...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Back