Bygga eget slipon. Hjälp.

Perforerat rör kan man göra själv av perforerad plåt som man köper på plåtslageri/ventilationsfirma, vira runt lämpligt rör och svetsa ihop skarven,
Ytterhöljet kan man göra av alurör diameter 100-120mm med 2mm väggtjocklek, går även att rulla plåt men blir trist att svetsa skarven.
Gavlar kan man svarva i aluminium eller rostfri plåt typ 10mm tjock som man svarvar ur till en tallrik med 1-2mm tjocklek.
En hög med popnit, en påse avgasludd och simsalabim har man ett slipon.
 
Pebl skrev:
2057628 Perforerat rör kan man göra själv av perforerad plåt som man köper på plåtslageri/ventilationsfirma, vira runt lämpligt rör och svetsa ihop skarven
Eller så hålborrar man ett vanligt rör! :)

Stranglefoots variant, att ta ett rör från en skrotad hoj funkar ju det också!
 
NordhNet skrev:
2048652 Men det är inget som kan skada motorn då? Tänkte på om det inte är rätt motstånd å sånt skit.
2takt hade kanske inte gillat läget men skada kan man inte.. Tycker dock du ska se om du hittar ett billigt rör från en annan hoj,, kapa och dona me det,, lättare och mindre jobb,, sen e det nog billigare oxå...
 
elwe skrev:
2056900
Men, man vill gärna ha buken på en stående våg där avgasventilen finns.
Det kommer dock bara att funka inom ett visst varvtalsområde, men med lite beräkningar bestämmer man själv vilket varvtal ska vara.
Kommer just nu inte ihåg om tryckvågen vänder 180° om man expanderar röret.

Intressant. :)
Kan det förklara varför man kan tappa lite effekt i mellanregistret när man byter från original trekammar-dämpare till ett bolt-on? Bolt-on:et borde ge bra mycket mindre reflektion menar jag, med tanke på vilken fart det blir på avgaserna med ett sådant.
 
Mackan skrev:
2056839 men jag håller ochså på o försöker bygga eget, men vill ha 2 pipor under sadeln. så funkar det o ta diametern på orginal systemet o dela det på 2 för o få rätta dimensionen på de båda piporna ?

Rent flödesmässigt såska du ha minst lika stor area i de 2 piporna som du ersätter den enda med.
Tar du bara 2*D så får betydligt sämre flöde pga för liten area.

A för ett rör = A för två rör
r*r*Pi = 2(r*r*Pi)
 
Mackan skrev:
2056839 men jag håller ochså på o försöker bygga eget, men vill ha 2 pipor under sadeln. så funkar det o ta diametern på orginal systemet o dela det på 2 för o få rätta dimensionen på de båda piporna ?

Dela diametern med 1.4 så får du dimensionen på de båda rören
 
stranglefoot skrev:
2057591 Snickrade själv ihop ett slipon av aluplåt. Men har man inte tillgång/kunskap om hur man svetsar med en tig, vilket jag inte har, så blev det popnitar istället. Dom syns ju inte speciellt mycket om man vrider burken så skarven hamnar neråt. Det blev riktigt bra faktiskt! Gjorde fram- och bakstycke av rostfri plåt. Mycket klippande och bankande! Till saken hör att jag endast hade pinnsvets att tillgå... själva slutpipen blev riktigt bra men allt sket sig när den skulle svetsas ihop med själva gaveln. 1mm rostfritt! Nu ligger burken i en låda och väntar på att min skaparkreativitet ska komma tillbaks! Perforerat rör ska tydligen gå att köpa från raka rör eller ferrita har jag hört. Nu slaktade jag en simons burk som innehöll ett för ändamålet perfekt perforerat rör! :tummenupp

När du nitade ihop den runda plåten, la du dom omlott eller kant i kant med en plåt på insidan eller hur gjorde du?

Mvh Erik.
 
überjahn skrev:
2060086 När du nitade ihop den runda plåten, la du dom omlott eller kant i kant med en plåt på insidan eller hur gjorde du?

Mvh Erik.

Jag gjorde så att jag köpte en lagom stor aluplåt, 1mm. Sen rullade jag den och popnitade ihop den med överlapp. Gavlarna hade jag sen innan. Innerröret härstammar från undersidan på en förstärkare, klippte loss nödvändig bit plåt och rullade och popnitade den också. Sen var det bara att köpa lite dämpar ull och mitt hemma byggda slipon var klart.

http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=134679
 
Henkka skrev:
2060131 Jag gjorde så att jag köpte en lagom stor aluplåt, 1mm. Sen rullade jag den och popnitade ihop den med överlapp. Gavlarna hade jag sen innan. Innerröret härstammar från undersidan på en förstärkare, klippte loss nödvändig bit plåt och rullade och popnitade den också. Sen var det bara att köpa lite dämpar ull och mitt hemma byggda slipon var klart.

http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=134679

Aha! Ok...tack för tipsen, men hur fäste du det perforerade röret innuti dämparen sen då?

Mvh Erik.
 
Mackan skrev:
2056839 men jag håller ochså på o försöker bygga eget, men vill ha 2 pipor under sadeln. så funkar det o ta diametern på orginal systemet o dela det på 2 för o få rätta dimensionen på de båda piporna ?

Svar: Nej

Flödet beror ju inte på diametern i röret utan på arean

om vi säger att röret nu är 5cm så är ju arean r*r*3,14
2,5*2,5*3,14= 19,6kvadratcm.

om du har 2 rör med diametern 2,5cm blir det istället
2*1,25*1,25*3,14=9,8kvadratcm.
så kör du med 2 hälften så stora rör får du bara halva flödet. och lär tappa väldigt mycket effekt.

för att få samma flöde behöver du= 19,6=x^2*pi*2
X=roten ur(19,6/2pi)
x=1,8

1,8*2=3,6

Så för att få samma flöde i 2 rör som i ett 5cm rör behöver de 2 små vara 3,6 i diameter.

Hoppas du inte hunnit börja bygga, annars får du bygga 4 st:P


EDIT, såg visst att elwe hade en enklare variant
 
Last edited:
überjahn skrev:
2060290 Aha! Ok...tack för tipsen, men hur fäste du det perforerade röret innuti dämparen sen då?

Mvh Erik.

jag gjorde så att jag gjorde den lika rund som slutpipen.
allså rulla den utanpå ett rör som hade samma bredd.
sen när jag svetsa fast slutpipen o ing rör så stack dom in ca 1 cm.
då va de bara o trä på själv perforerade röret.. :)
 
angående avgasventilen på gsxr den som sitter innan dämparen ! vad har den för funktion? den bör man inte ta bort va ?
 
überjahn skrev:
2060086 När du nitade ihop den runda plåten, la du dom omlott eller kant i kant med en plåt på insidan eller hur gjorde du?

Mvh Erik.

Jag lade dom omlott och nitade ihop dom. Sedan så smidde jag till alltihop på ett rundstäd. Tacksamt och banka alu! :tummenupp
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top