bygga eget avgassystem!!!???? hur????

• Thread starter Thread starter lepracon
  • Start date Start date

lepracon

Guest
hej alla!

har kollat runt på nätet och sökt svar...men får lika många olika svar som man ställer frågor :huvet

vill nu veta av de som vet något i frågan!!! har sökt och hittat diverse svar men här kommer min egen fråga till er!

har en v-twin som jag tänker bygga ett nytt system till...dock inte dämparen...den har jag.... original så e det så att den främre grenröret e 100cm å det bakre 60cm! om jag nu bygger om mitt så det blir tvärtom!!! påverkar det motorn på något sätt? hur e ett avgassystem avstämt? går det att använda pc3 för att kompencera för detta?

mitt bygge kommer att ev vara så att den främre cylindern kommer att vara 50cm lång till "sammanslagningen.." och den bakre 100cm, och den bakre kommer att ha en 180 graders böj innan den går in i dämparen! hur fungerar avgashastigen och motstånd osv?

tacksam för svar.....och seriös svar.... :Bugar

jensa

Så länge du undviker 90 graders vinklar och T-formationer i 2-1 sammanslagningen så skall det tydligen inte vara så kinkigt, så länge du inte jagar decimaler på hk..

släng upp en ritning/skiss så blir det lite enklare att se vad du är ute efter..

/J.

Tja.
Det finns en bok som heter "Performance tuning. Four strokes " av en herre vid namn A Graham Bell (!) Inte telefonkillen, märk väl. Den finns på Margie bookshop i knugliga hufvudstaden . I den boken finns det bla ett ganska imfattande kapitel om hur man räknar fram ett avgassystem av olika modeller. Det finns formler för primärrörslängder, diametrar och man behöver då veta tex cylvolym, kamtider, och lite annat som jag inte kommer ihåg. Bra bok, på engelska visserligen men mycket innehållsrik. Annars kan man ju helt enkelt prova sig fram. Försök då att göra primärrören så lika långa som det går. Ta gärna lite grövre innerdiameter än orginal, det har funkat bäst när jag har byggt eget.
Per.............:squid

.

tack för tipsen....ska kolla upp den boken....låter intressant!

om jag inte vore så dålig på datorer så skulle jag nog kanske få ihop en skiss....kanske får göra ett försök!

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8