Bygga egen "touratechspoiler" för att slippa turbulens

kahn

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2008
Hoj
Såld
Har inhandlat en Yamaha TDM 850 av årsmodell 01, det är en så kallad förhöjd touringruta som sitter på den.

Jag får all turbulens rakt i hövve, vilket inte är så trevligt faktiskt, har då tänkt bygga någonting som liknar nedanstående bild. Frågan är hur mkt jag behöver bygga upp den, 5 centimeter? 10? 15? Hur ska jag bära mig åt för att få till det så bra som möjligt, tyvärr har jag inte riktigt ekonomin för att köpa en "fabriksgjord"

1005.jpg

Tips välkomnas!

Intressant. :) Har du valt vilket material du tänker använda?

För ett snarlikt projekt (lyktglas) har jag funderat på dessa plexiglas-"ark" som clas ohlsson säljer. Är det någon som direkt kan idiotförklara det alternativet så vore det uppskattat. Hur pass formbart är dylikt plexiglas/akrylglas? Blir det vansinnigt repigt redan efter några kilometer knottinfekterad landsväg? Det borde väl i alla fall inte bli tusen bitar av det ifall man smäller med en humla?

341359_60_61-1_X_2009-02-06_075022_139.jpg

Då våra funderingar kring konstruktion påminner om varandra så hoppas jag att det är ok ifall jag nämner/frågar detta i din tråd kahn. Förhoppningsvis kan eventuella svar hjälpa oss båda.

Se bara till så att övre kanten på din förlängning blir rund annars får du besiktningsmannen vid bilprovningen på dig. De kan ha vissa åsikter om att man inte får ha en vass kant riktad mot halsen...

.

Last edited:
Hur har du tänkt fästa den i rutan? Borra fast den? Klämma? Limma?

Edit: Grattis till nya hojen förresten!

För lyktglas:

Klip upp en petflaska och klipp ut ett ark i lagom storlek och fäst direkt på lyktglaset med fästkuddar. Bombsäker konstruktion som funkar bra mot stenskott etc. Syns dessutom knappt. Väldigt budget. Kanske vill du ha nåt piffigare?

Intressant. :) Har du valt vilket material du tänker använda?

För ett snarlikt projekt (lyktglas) har jag funderat på dessa plexiglas-"ark"

Last edited:
jag vet inte vad plasten heter men jag kan ta reda på det, farsan har byggt jordens största ruta till sin glidare, tar samma plast som han använt.

Jag har tänkt forma plasten lite så att den sluttar mer uppåt i toppen, som en liten "läpp"

Senhar jag tänkt fräsa en linje på båda sidorna av min lillaplastbit, sen monterar jag en skruv på insidan och en lite snyggare historia på utsidan, då kan jag justera den steglöst.

Fästningen i orginalrutan tänkte jag göra med fyra fästpunkter och en fjäderbricka(låsbricka). Har fått för mig att det kan vara bra att lämna ett litet mellanrum mellan existerande rutaoch den extra, stämmer det? I så fall kör jag några fina spacers så att jag får någon eller några cm mellanrum.

För övrigt ser jag gärna att du skapar en ny tråd istället för att använda den här, det enda som är gemensam nämnare är att vi vill använda plast mer eller mindre.

Plexiglas ark från Co går att böja om man värmer med gasol direkt på glaset, så har jag gjort tidigare iaf

Plexiglas ark från Co går att böja om man värmer med gasol direkt på glaset, så har jag gjort tidigare iaf

Har du provat med att värma och böja bara med hjälp av varmluftspistol också? Eller krävs det varmare temperaturer än så?

Smälter glaset och blir "vågigt" direkt när man värmer och formar det eller går det att forma det men ändå få jämn "ljusgenomströmning" typ ett vanligt krökt lyktglas?

Har du provat med att värma och böja bara med hjälp av varmluftspistol också? Eller krävs det varmare temperaturer än så?

Smälter glaset och blir "vågigt" direkt när man värmer och formar det eller går det att forma det men ändå få jämn "ljusgenomströmning" typ ett vanligt krökt lyktglas?

Inte provat med värme picka. Det smälter inte, går att forma fint med ljusgenomströmning

G-Man, det var snällt att du frågade ifall du fick låna min tråd, men respektera då att jag vill hålla mig till MITT ämne i den här tråden och inte ditt.

Till saken, jag åkte ut på E4:an nu en sväng för att känna mig lite för. Jag börjar nu fundera på om jag kanske bör SÄNKA rutan istället för att höja. Jag provade att sträcka lite på mig och tyckte då att den mesta turbulensen då passerade vid min hals, på hjälmen hade jag då bara vanligt luftmotstånd. Dock kan det bli lite jobbigt om det visar sig att det inte blir bättre av att kapa rutan, då står jag där utan... Vad tror ni?

G-Man, det var snällt att du frågade ifall du fick låna min tråd, men respektera då att jag vill hålla mig till MITT ämne i den här tråden och inte ditt.

Med risk att du tycker att detta är Off Topic... Så kika på http://shop.heroblobs.co.uk/products/aero-trim. Köpte sådan härom veckan, 45 pund + 6 pund i frakt. Väsentligt billigare än Tourtechs spoiler för 1095 kr. Slut från mig, nu skall jag inte vara OT något mera! :-)

Till saken, jag åkte ut på E4:an nu en sväng för att känna mig lite för. Jag börjar nu fundera på om jag kanske bör SÄNKA rutan istället för att höja. Jag provade att sträcka lite på mig och tyckte då att den mesta turbulensen då passerade vid min hals, på hjälmen hade jag då bara vanligt luftmotstånd. Dock kan det bli lite jobbigt om det visar sig att det inte blir bättre av att kapa rutan, då står jag där utan... Vad tror ni?

Jag började fråga om formning av glaset eftersom jag trodde att även du tänkte vika glaset eftersom det är gjort på det sättet på bilden du bifogade. Har du ett glas som går att böja i skarp vinkel utan att värma?

Du kanske borde prova att använda originalrutan ifall du inte redan gjort det? Då får du fartvinden rakt i bröstet istället för på hjälmen. Det är väsentligt mycket trevligare och kanske är allt du behöver? En god vän som vanligtvis har nackproblem kör TDM 900 med originalrutan och hon har inga problem med fartvind.

Problemet är att jag bara har den här höga rutan. Jag funderar på att tillverka en helt ny ruta faktiskt, farsan e rätt duktig på att arbeta med sånt där, kan ju prova göra en mkt högre ruta, eller helt enkelt en mindre ruta, eller bara kutta av den rutan jag har nu!

Prova ta loss rutan(eller hela frontkåpan) och kör en sväng utan, så ser du ju om det ger mindre turbulens.

Det är rutan som skapar turbulensen,
polarn på sin stora amerikanare testade olika höjder på rutor men det slutade med att han sågade av den i brösthöjd.
Om du ska tillverka någon ny ruta bör du ha Lexanplast eller liknande, annars blir den tokrepig direkt.

Nyheter
Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Back