Bygga egen sadel

johanhej

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2012
Hoj
Desmo
Hej!

Håller på med ett cafe-projekt på en Ducati Sport Classic. Tänkte först jag skulle ha neoprene-sits, men hittade ett fint läder som jag ville använda.

Det jag gjort hittills är att jag har gjutit av själva sittplattan på sadeln, så jag har en separat platta i glasfiber. Jag hade tänkt klistra neoprene på denna som jag slipat till så den följer plattans konturer. Därefter tänkte jag sy något snyggt mönster på lädret, och sedan limma fast detta rakt på plattan.

Är jag helt ute och cyklar? Är det ens neoprene jag ska använda som foder? Jag är orolig att lädret inte kommer sitta kvar på plattan.

Har ingen erfarenhet alls av motorcykelsadlar, så alla tips uppskattas.

Last edited:
Det finns ett material som kallas för "pyttipanna" som används till sadelstoppning. Har sett att det finns att hitta på nätet. Själv köpte jag på Myrins tyg. Det finns ett liknande material på biltema: http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Ljudisolering/Ljuddampningsplatta-369214/ som några i garaget använt.

Sedan ang att sy mönster, ska allt ligga platt så funkar din ide, men ska du har tex "ränder" som bildar små upphöjningar, så måste man sy ihop det med nån form av stoppning, och till det tror jag att det ska finnas en tunn skumdyna med ett pålimmat tyg som du lägger under skinnet och sedan syr ihop det.

Jag har själv "försökt" :) , då med ett llöst bottentyg, sedan polysetervadd som stoppning och överst fake-skinn...
12 04 sadelöverdrag 3.jpg

Det finns ett material som kallas för "pyttipanna" som används till sadelstoppning. Har sett att det finns att hitta på nätet. Själv köpte jag på Myrins tyg. Det finns ett liknande material på biltema: http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Ljudisolering/Ljuddampningsplatta-369214/ som några i garaget använt.

Sedan ang att sy mönster, ska allt ligga platt så funkar din ide, men ska du har tex "ränder" som bildar små upphöjningar, så måste man sy ihop det med nån form av stoppning, och till det tror jag att det ska finnas en tunn skumdyna med ett pålimmat tyg som du lägger under skinnet och sedan syr ihop det.

Jag har själv "försökt" :) , då med ett llöst bottentyg, sedan polysetervadd som stoppning och överst fake-skinn...
View attachment 374799

Har funderat på "pyttipanna" men blir inte detta för mjukt?

Någon som vet om man behöver något som fäster lädret mot fodret? Känns lite som man tagit sig vatten över huvudet :)

Last edited:
Har funderat på "pyttipanna" men blir inte detta för mjukt?

Någon som vet om man behöver något som fäster lädret mot fodret? Känns lite som man tagit sig vatten över huvudet :)

Min är inte klar än, men jag köpte materialet av en kille som gör sadlar. Huruvida det som säljs på biltema är samma i konsistensen vet jag inte

Nyheter
Provkörningsvecka, KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Bike är på plats på sommarv...

Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort