Bygga egen hoj med ram från usa? regga?

AnesN

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2010
Hoj
GSX-R 1000 K6 KTM 660 SMC 05
Tjena,
vet inte om jag placerar detta rätt, men antar att det har med hojjbyggen att göra och att ni som hänger här har bäst koll på forumet..
Har funderat på detta ett tag därav sålde jag mina andra hojjar för den ekonomiska delen.

http://www.ebay.com/itm/300-WIDE-CU...Parts_Accessories&hash=item3f2a28c4af&vxp=mtr

OM jag skulle köpa detta kit hur skulle det bli med reggning i Sverige? skulle det vara några problem?
Tycker priset är rätt bra 16500 + Frakt (vet inte vad det blir än har mailat dem) om det lönar sig..
Hur skulle det annars bli billigast att få hem det till Sverige?
Funderingarna kring detta är att använda ramen som utgångsprojekt kommer modifiera den någorlunda är det tänkt, kommer inte använda motorn som den är byggd för heller, utan tänkte stoppa in en monster maskin för att göra hela projektet till något annorlunda

Med vänliga hälsningar.

Glöm inte att räkna på tull & moms också, för det lär man väl omöjligt slippa på ett så stort paket...

Glöm inte att räkna på tull & moms också, för det lär man väl omöjligt slippa på ett så stort paket...

Inte alls omöjligt. Men man måste få företaget att skriva ner priset på "varuvärdet".
Brukar gå i 7/10 då de såklart vill sälja.

Inte alls omöjligt. Men man måste få företaget att skriva ner priset på "varuvärdet".
Brukar gå i 7/10 då de såklart vill sälja.

Jo det är klart, gör alltid det när jag beställer grejer utanför EU, men frågan är hur mycket kan man skriva ner värdet på en flång ny ram innan gubben på tullverket börjar undra ifall han som sålde den är bränd i huvudet... :näsblod

Jo det är klart, gör alltid det när jag beställer grejer utanför EU, men frågan är hur mycket kan man skriva ner värdet på en flång ny ram innan gubben på tullverket börjar undra ifall han som sålde den är bränd i huvudet... :näsblod

Beror på vem som kollar men ifall det inte hade varit billigt hade man ju köpt sakerna hemma i svedala så de släpper det mesta.
Köpte en hel pall lastat med 2 kolfiberhuvar, lampor och diverse elektronik o bad dem skriva ner värdet. När jag åkte o hämta prylarna så fick jag betala 900:- i moms o tull..o då var värdet egentligen ca. 25,000 så det mesta går igenom. O då betalar man även moms på transportkostnaden som oxå var ett par tusen riksdaler.
Så länge det inte står "gift" eller "sample" eller att de skrivit ner priset till 1 dollar så är det oftast lugnt.

Du måste också kolla om säljaren är villig att sända försändelsen till Sverige, sedan så tycker inte Amerikanerna att ta ner på varuvärdet av erfarenhet men vissa brukar sänka på varudeklarationen när man skriver till dem.

När det gäller tullen så gäller det att ha lite tur då de ibland slinker paket här och där fast det du vill beställa är inget som lätt kan slinka förbi tror jag :P

Skickas den via Fedex eller UPS så blir chansen ännu mindre att paketet slinker förbi, de har hårt koll på vad som ska tullas.

Be säljaren gnida in händerna i typ träkol och gå lös på ramen så att den ser begagnad ut.
Står det USED på kartongen så brukar man också även där slippa tull.

Men ang reggning av ram så vet jag inget, jag är dock intresserad själv, men en ram från England.

Det jag tänker på är att du inte får med dig ett amerikanskt regbevis utan ett MSO vilket är deras motsvarighet till COC. Du lär inte få lov att regbesiktiga den vanliga vägen med detta utan det blir samma omväg som om du hade svetsat ramen själv.

Kolla SFRO:s hemsida
Inga problem å regga den i sverige
Skaffa bara intyg vad det är för kvalite i rören

Den får inte heller vara serietillverkad för SFRO reggning väl? Man måste ljuga och säga man svetsat den själv.

Står i annonsen att de förmodligen inte skickar till Sverige.

Den får inte heller vara serietillverkad för SFRO reggning väl? Man måste ljuga och säga man svetsat den själv.

Står i annonsen att de förmodligen inte skickar till Sverige.

The seller has not specified a shipping method to Sweden. Contact the seller and request shipping to your location.

Men å andra sidan står det i fritexten worldwide. klart värt att snacka med dem ändå.

Där har du fel,,,,alla HD ramar som är gjorda då,,,typ Edlundramar är ju serietillverkade + alla andara ramar som är gjorda efter orginal

Behöver inte alls ljuga om att man gjort den själv

Du kan bygga en hel HD på replikagrejor å få den SFRO:ad

Jag vet för jag har gjort det med ett antal hojar + i olika format

Last edited:
Dennis har ju reggat sitt gixxerbygge med spondon-ram
den han finns ju i Malmö med...

Kolla med honom, men det går genom SFRO, så kolla med den kontrollant som blir aktuell för dig.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph