Bygga egen hastighetsmätargivare till digitalmätare

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Var ner till Sundsvall förra veckan så då passade jag på att ta hem min GSX750ES som är semesterhoj där. Tänkte göra en översyn på kopplingen då jag misstänker att nån stålskiva är skev samt testa byta instrumenteringen då varvräknaren fastnar vid 5500 rpm.

Har en kinses RX2N kopia då den har lämpligare varvtalsområde samt växelindikator jämfört mot original RX2N vilket jag också har en av. Till Koso mätaren har jag en adapter för hastighetsmätarevajern men till Kinesen bara en givare och magnet.

Tanken jagvhar är att jag skulle svarva till ett nytt hus till givaren eller gänga in givaren i det befintliga huset och sen bygga en ny rotor med en eller två magneter som snurrar inne i huset. Vet inte om det spelar nån roll om man placerar magneten längre ut på tex en skruv till bromsskivan för ett varv är ju ett varv oavsett var på hjulet magneten befinner sig. Dock blir ju periferihastigheten olika men det borde väl nästan vara bättre för mätningen med låg periferihastighet?

Var ner till Sundsvall förra veckan så då passade jag på att ta hem min GSX750ES som är semesterhoj där. Tänkte göra en översyn på kopplingen då jag misstänker att nån stålskiva är skev samt testa byta instrumenteringen då varvräknaren fastnar vid 5500 rpm.

Har en kinses RX2N kopia då den har lämpligare varvtalsområde samt växelindikator jämfört mot original RX2N vilket jag också har en av. Till Koso mätaren har jag en adapter för hastighetsmätarevajern men till Kinesen bara en givare och magnet.

Tanken jagvhar är att jag skulle svarva till ett nytt hus till givaren eller gänga in givaren i det befintliga huset och sen bygga en ny rotor med en eller två magneter som snurrar inne i huset. Vet inte om det spelar nån roll om man placerar magneten längre ut på tex en skruv till bromsskivan för ett varv är ju ett varv oavsett var på hjulet magneten befinner sig. Dock blir ju periferihastigheten olika men det borde väl nästan vara bättre för mätningen med låg periferihastighet?
Bilder? ☝️😁

Den inducerade spänningen i spolen från magneten är beroende av magnetens styrka går inte att ändra utan byta magnet) och hur snabbt magneten passerar spolen. Citat:
Förändringen av magnetflödet skrivs med ΔΦ och sker under tidsförloppet Δt vilket ger upphov till den inducerade spänning "e". Jag får uttrycket e=Δϕ/Δt som beskriver den inducerade spänningen över en slinga och lägger jag till antalet varv "N" hos spolen, som kan ses som seriekopplade slingor, får jag e=N*(Δϕ/Δt)."
Dvs ju snabbare magneten passerar spolen
dessto högre blir spänningen #

och
dessto kortare blir spänningspulsen.
Vill du testa funktionen, sätt magneten på en eker på ett cykelframhjul på en cykel som står uppoch ned på styre och sadel.Och sätt spolen på "gaffelbenet". Regerar RX2N kopia hastighetsmätaren när du snurrar cykelhjulet för hand så blir det inga problem. Tror jag.

# Byggde en varvräknare till min BMW R60 på 1960talet av Tre delar
"en milliamperemeter 0-10 mA
en likriktardiod
en potentiometer" för ställa in "utslaget" på milliamperemetern
De två sladdarna till ovan Tre delar anslöts till "lågspänning Magnetspolen" R60 hade ju magnettändning. Där lågspänning magnetspolen kortslöts då och då på varje varv av brytaren framför magneten på kamaxeln. Kamaxeln som hade magneten och brytare längst fram. Magneten "omgiven" av "Magnetspolens järnkärna av "transformatorplåt" .
Och ju mer motorn varvade dessto högre blev utslaget på milliamperemetern.

Last edited:
Det kan ju också vara så att man har ett bläck som rör sig när det kommer i närheten av magneten, och då sluter en krets. Så fungerar många cykeldatorers hastighets- och kadensgivare. Oftast fungerar det sämre med 2 magneter, dels för att man då riskerar att komma utanför området man kan ställa in omkretsen på (det blir ju halva med 2 magneter) och det spelar i normalfallet ingen roll, eftersom displayen ändå är dämpad och bara visar någon form av sekundmedelvärde, annars skulle den bara flimra. Visst, har du stooooora hjul, kör jävligt långsamt och vill ha hög precision kan kanske flera magneter vara bra, men för en hoj, nej.

Nyheter
Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort