Bygga egen data vs köpa färdig

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Ska börja plugga till hösten och min grymma maskin på 400 mhz är kanske på väg att bli lite väl gammal.
Så. Ska man bygga datan själv eller köpa färdigbyggd? Var ska man köpa komponenter/hela datan? Värt att kika på begagnat sidan?

Datan ska inte vara mega hightech utan ett bra pris är bättre. Samtidigt som man inte vill va den som bangar på en omgång CS eller något annat inte alltför krävande spel. Kommer kolla lite på film o surfa SH. Och plugg.

Alltså inte grymmaste datan med fler neonljus i sig än Fast to Furious killarna har under sina bilar. Rätt basic egentligen, men gärna att den håller ett tag.

Data = information,
Dator = grejen på ditt skrivbord som du surfar med.

Bara så vi pratar samma svenskat på språket o sånnt va.
:)

bygg själv! köp demo-produkter på komplett.. så får du ihop din dator billigt!

har lite delar som kanske e intressanta om du ska bygga själv, 3200+, asus A8N-SLI Deluxe, 1 gig minne och nätagg. Mobot e nytt, processorn kört ca 1 månan och minnet ca ett år. Nätagg e kört mindre än en månad.

Ett bra alternativ är att köpa en färdig byggsats, och därefter plocka ihop grejerna själv. Bra pris och bra grejer. Satsa på en AMD processor! Athlon etc. Kraftig prisdump på mycket bra saker (AMD). Rekommenderar starkt www.komplett.se

Du får hem allt du behöver, och sätter ihop det. Välj ett paket som passar dina behov. Finns bra mycket saker på www.sweclockers.se

Mvh
Johan

eller så går du in på dell.se och beställer en färdig maskin där med ny skärm och kanske en skrivare för en billig peng...

Evert skrev:
2334793 eller så går du in på dell.se och beställer en färdig maskin där med ny skärm och kanske en skrivare för en billig peng...

DELL = det mest värdelösa skräpet som finns på marknaden..

Loy skrev:
2337806 Vår dell har funkat perfekt sen den köptes :tomten

De tar överpriser för sina saker, samt att de bygger ihop saker som inte är i närheten av optimala för varandra. Sen att deras målgrupp kanske inte är finniga studenter som kan litegranna om datorer märker man redan i reklamerna. Men vill man ha en dator till att surfa och använda word så funkar de utmärkt :tummenupp . När jag köpte min förra dator gjorde jag en jämförelse på Dells hemsida, samma dator skulle kosta 19.000kr hos dem. Jag köpte den för 10.000 på den lokala datoraffären.

Bara mina erfarenheter...
Ha en bra kväll för det ska jag ha!! Ska ut på festivalen nu :fyllisar

ofta spärrar väl dell sina moderkort etc så man inte kan uppgradera hursomhelst samt att biosen mm e handikappad..

heimdal skrev:
2337959 ofta spärrar väl dell sina moderkort etc så man inte kan uppgradera hursomhelst samt att biosen mm e handikappad..

Har aldrig haft problem att uppgradera min DELL med minnen (för test), ny HD, nytt graffekort och så vidare. Har iofs inte provat att uppdatera BIOS iofs...men va fan...den funkar!

Xyron skrev:
2337867 De tar överpriser för sina saker, samt att de bygger ihop saker som inte är i närheten av optimala för varandra. Sen att deras målgrupp kanske inte är finniga studenter som kan litegranna om datorer märker man redan i reklamerna. Men vill man ha en dator till att surfa och använda word så funkar de utmärkt :tummenupp . När jag köpte min förra dator gjorde jag en jämförelse på Dells hemsida, samma dator skulle kosta 19.000kr hos dem. Jag köpte den för 10.000 på den lokala datoraffären.

Precis vad jag tycker. Kan man inget om datorer och bara ska surfa duger dom.

Xyron skrev:
2337867 De tar överpriser för sina saker, samt att de bygger ihop saker som inte är i närheten av optimala för varandra. Sen att deras målgrupp kanske inte är finniga studenter som kan litegranna om datorer märker man redan i reklamerna. Men vill man ha en dator till att surfa och använda word så funkar de utmärkt :tummenupp . När jag köpte min förra dator gjorde jag en jämförelse på Dells hemsida, samma dator skulle kosta 19.000kr hos dem. Jag köpte den för 10.000 på den lokala datoraffären.

det enda bra med dell är att deras lappys är prisvärda :)

Loy skrev:
2340011 Precis vad jag tycker. Kan man inget om datorer och bara ska surfa duger dom.

Så om man kan något om datorer men ändå bara ska surfa eller jobba med andra inte så krävande applikationer, så duger de inte?
Jag tycker själv att jag är ganska duktig vad gäller datorer, både om man ser till mjukvara och hårdvara och skulle mycket väl kunna tänka mig att köpa en dell om jag skulle köpa pc, dock så skulle jag inte göra det utan skulle köpt en MAC... :)

Vi har (som på många andra arbetsplatser) enbart Dell-burkar på jobbet och får nog ändå säga att de fungerar rätt bra. Jag har själv en Dell XPS gen3 här hemma och den puttrar på. Spelar inte speciellt mycket, men den har inte sagt emot då jag viljat göra några sådana tilltag.

Däremot får jag nog säga att jag tycker Dell har blivit rätt dyra om man jämför pris/prestanda. Jag köpte en laptop för ett tag sedan och nosade givetvis på Dell.s men det var lite minne, lite disk etc. Fick betydligt roligare sak för mindre peng från HP.

Samma sak i helgen. Efter att ha läst denna tråden fick jag för mig att min kära mor skulle ha en ny burk. Det fanns inget kul på Dell...
Blev ett hopjox från komplett.se; ett barebonechassi, AMD 2GHz, 1GB minne, Demo skärm från Sony (jävligt snygg) och lite jox för totala summan av 8 lök.
Betyligt trevligare prislapp än färdigbyggd!

Jag håller mig nog till gör-det-själv framöver.

Xyron skrev:

Du skojjar va? Inte i närheten till optimala för varandra? Du tror helt seriöst att din datoraffär på hörnet lägger ner mer energi på att hitta komponenter som funkar ihop än vad Dell gör? Alla komponenter hos Dell testas ihop och dom har ett helt gäng anställda på Irland för just detta.
Min Dell är nu 4 år (kankse 5 år) gammal och allt funkar prefekt, visserligen rasade HDDn för ca: 1 månad sen men med tanke på att den står på 24/7 så tycker jag det är helt okej.

EBS skrev:
2340485 Du skojjar va? Inte i närheten till optimala för varandra? Du tror helt seriöst att din datoraffär på hörnet lägger ner mer energi på att hitta komponenter som funkar ihop än vad Dell gör? Alla komponenter hos Dell testas ihop och dom har ett helt gäng anställda på Irland för just detta.
Min Dell är nu 4 år (kankse 5 år) gammal och allt funkar prefekt, visserligen rasade HDDn för ca: 1 månad sen men med tanke på att den står på 24/7 så tycker jag det är helt okej.

Två kompisar köpte dell burkar samtidigt som jag köpte min dator. Deras har krånglat och strulat allmänt. Så de ringde ner till dell och frågade varför, Nä men de ska ju gå bra. Vet dock inte om de valt några grejjer själv men som jag förstod så hade de köpt färdiga paket. Så vi började googla, då hittade vi att vissa delar som de köpt hade kompatiblitetsproblem med varandra..

iaf min erfarenhet..

Back