Bygga egen bensintank i aluminium (blir nog i svartplåt)

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Tänkte på backventil också, det finns alltid en risk att de kärvar/kläggar ihop.
Går det att sätta en skruvnippel på orgtanken högt och smidigt?
Eller bara dra luftslangen högt, på mina R så luftar det genom en nippel ovanpå tanken i framkant och sen en slangbit ner i styrhuvudet.

Jag kan tänka mig att lösningen med att ha ett rör genom tanken till luftningen är att om man lägger hojen ska det inte finns ut så mycket soppa för då hamnar luftningens öppning högt.

Det känns väl onödigt att dra dit en ny nippel i original tanken man borde ju få samma effekt med att dra upp luftslangen från extra tanken högt till styrhuvudet, nackdelen är väl om man lägger om kull då det kan rinna ut soppa.

En lösning hade kanske varit att bara koppla ihop tankarna och lufta bägge genom originaltankens luftning, men då kan man inte stänga kranen till originaltanken då bränsleledningen då blir luftning då original tankens soppa är slut. Är dock lite tveksam till hur detta funkar?

Nån som vet hur extra tankarna från Camel har luftningen?
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Jag kan tänka mig att lösningen med att ha ett rör genom tanken till luftningen är att om man lägger hojen ska det inte finns ut så mycket soppa för då hamnar luftningens öppning högt.

Det känns väl onödigt att dra dit en ny nippel i original tanken man borde ju få samma effekt med att dra upp luftslangen från extra tanken högt till styrhuvudet, nackdelen är väl om man lägger om kull då det kan rinna ut soppa.

En lösning hade kanske varit att bara koppla ihop tankarna och lufta bägge genom originaltankens luftning, men då kan man inte stänga kranen till originaltanken då bränsleledningen då blir luftning då original tankens soppa är slut. Är dock lite tveksam till hur detta funkar?

Nån som vet hur extra tankarna från Camel har luftningen?
Dom extratankar jag sett på ktm 990 där dom ersätter ena ljuddämparen vid 2-1 avgas luftar via tanklocket sen har jag för mig det satt separat kran för påslag
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Dom extratankar jag sett på ktm 990 där dom ersätter ena ljuddämparen vid 2-1 avgas luftar via tanklocket sen har jag för mig det satt separat kran för påslag

Det är lite så jag tänkte det hela antingen via locket eller nippel högt placerad på tanken, kan kanske vara klokt med backventil om man lägger omkull.

Tror också att det kan vara bra med en kran som väljer en tank i taget så man inte har bägge tankarna ihopkopplade jämt om man skulle få nåt fenomen där soppan från den övre tanken skulle trycka sig ner i den nedre extra tanken och sen upp och ut genom luftningen. Hittade nån kran till Polaris fyrhjulig som verkar lämplig.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Iden med två tankar beskrivs teoretiskt under namnet kommunicerande kärl.
För det hela ska fungera ska man ha en förbindelse mellan tankarnas understa del för vätskeutjämning.
För det hela ska fungera ska man ha en luftförbindelse mellan tankarnas översta del för luftutjämning. Luftförbindelsen ska dras så rakt som möjligt utan "vätskefickor" eller "luftfickor".

Det betyder tex att luftförbindelse med två rör som går in i respektive tanks botten och slutar högt har stor chans att strula om tankarna inte ligger i nivå och är identiska.
För det kan bli en vätskeficka i luftförbindelsen.
Det här har redan tagits upp av steffe #16.
"Kom ihåg avluftning upp till originaltanken! :tummenupp"

Exempel på nått som inte funkar:
Två 15 liter tankar seriekopplas med någon meter ½" rör från översta tankens botten till undre tanken. Vätska in i den översta, vätska ut ur den understa.
Problem. Halvfullt med vätska i den översta tanken, den understa tanken tom på vätska, bara gas. Orsak: Vätska från övre tanken möts av gas i från undre tanken i röret.

Lösning: Från den understa tankens översta del dras ett rör till den översta tankens översta del.
Då kan gasen i den understa tanken strömma från den understa tanken upp till den översta tanken och vätskan i den översta tanken rinna ner i den undre tanken genom röret.
Och så finns det vätska i den undre tanken vid utloppet. Som det var tänkt.
 
Last edited:

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Iden med två tankar beskrivs teoretiskt under namnet kommunicerande kärl.
För det hela ska fungera ska man ha en förbindelse mellan tankarnas understa del för vätskeutjämning.
För det hela ska fungera ska man ha en luftförbindelse mellan tankarnas översta del för luftutjämning. Luftförbindelsen ska dras så rakt som möjligt utan "vätskefickor" eller "luftfickor".

Det betyder tex att luftförbindelse med två rör som går in i respektive tanks botten och slutar högt har stor chans att strula om tankarna inte ligger i nivå och är identiska.
För det kan bli en vätskeficka i luftförbindelsen.
Det här har redan tagits upp.
Ligger extratanken på samma höjd eller högre sugs väl bränslet över till den vanliga om extratanken luftas via sitt tanklock , då behövs ingen luftförbindelse.
Körde 690:n jag hade med extratank istället för luftburk och den var bara förbunden med bränsle ingen luft utan bara avluftning via tanklocket och då sög det ur den utan krångel
Kör man utan avluftning så är det säkert så men varför krångla till det med en sluten tank ?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Men vad händer om man väljer att köra en tank i taget med en kran som väljer respektive tank? I det fallet så borde man ju kunna ha luftningen kvar i original tanken med ett rör genom tanken från botten upp till toppen och ha luftningen från extra tanken i tanklocket eller överdelen av extra tanken.

Detta blir ju två helt separata tankar som kommer att leverera bränsle och luftas var för sig, detta tror jag är det enklaste att göra mot att koppla ihop tankarna med varandra utan möjlighet att välja från vilken tank man ska köra. Tänker jag galet i det fallet om man har en "väljarkran" så en tank körs i taget?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Men vad händer om man väljer att köra en tank i taget med en kran som väljer respektive tank? I det fallet så borde man ju kunna ha luftningen kvar i original tanken med ett rör genom tanken från botten upp till toppen och ha luftningen från extra tanken i tanklocket eller överdelen av extra tanken.

Detta blir ju två helt separata tankar som kommer att leverera bränsle och luftas var för sig, detta tror jag är det enklaste att göra mot att koppla ihop tankarna med varandra utan möjlighet att välja från vilken tank man ska köra. Tänker jag galet i det fallet om man har en "väljarkran" så en tank körs i taget?
Tänk på att är en tank högre och en tank lägre så måste det vara någon form av spärr mot att vätska från den högre kan strömma till den undre för när den undre är full kommer bensin stiga upp i avluftningen från den undre.
Avluftningen från den undre som i så fall måste mynna ut högre än den övre tanken.
Eller mynna ut upptill i den högre tanken
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Tänk på att är en tank högre och en tank lägre så måste det vara någon form av spärr mot att vätska från den högre kan strömma till den undre för när den undre är full kommer bensin stiga upp i avluftningen från den undre.
Avluftningen från den undre som i så fall måste mynna ut högre än den övre tanken.
Eller mynna ut upptill i den högre tanken
Men detta problem kommer man väl ifrån om man bara kan ha en tank inkopplad i taget? Om man har en kran som bara kan välja ena eller andra tanken så man man ju inte få nån strömning mellan tankarna.

Tänker att detta också kan vara bra då man har bättre koll på bränslet, först kör man på "vanliga tanken", sen vrider om på reserven på vanliga tanken och sen tar man extra tanken och vet att man då har X antal liter och mil innan man är helt torr på soppa.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Hittade denna video på CRF300 tanken, det verkar som att dom bara kapar slangen från luftningen på original tanken och ansluter bränsleledningen från extratanken dit och sen flyttas luftningen till extra tanken. Detta verkar ju ge nog sug för att orka suga in bränsle från extra tanken in i original tanken, vet inte om det spelar roll att man har bränslepump och insprutning att pumpen då orkar skapa nog vakuum för att suga upp bränslet.

 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Husqvarna 701 enduro L har tank fram och bak, det går att köpa den bakre löst om man önskar öka räckvidden på sin hoj.
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Husqvarna 701 enduro L har tank fram och bak, det går att köpa den bakre löst om man önskar öka räckvidden på sin hoj.
Den bakre är ordinarie tank sen 690::n kom 2008:a
Long range har en främre också det har inte 690/701/es700:à däremot finns många varianter av främre tank
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Men detta problem kommer man väl ifrån om man bara kan ha en tank inkopplad i taget? Om man har en kran som bara kan välja ena eller andra tanken så man man ju inte få nån strömning mellan tankarna.

Tänker att detta också kan vara bra då man har bättre koll på bränslet, först kör man på "vanliga tanken", sen vrider om på reserven på vanliga tanken och sen tar man extra tanken och vet att man då har X antal liter och mil innan man är helt torr på soppa.
Du har ju rätt i att det här problemet har man inte med två bensinkranar och först kör till motorn stannar på den original tanken.
Är det bra tankmätare på originaltanken så vet du ju när det är dags att växla tank.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag är inne på att ha kvar original kranen som den är med vakuumstyrning med on, reserv och pri läget, sen kopplas ledningen från original kranen till ena ingången på en "väljarkran", verkar det som att bla Polaris fyrhjulingar har en kran med två ingångar och en utgång, till andra ingången på väljarkranen kopplas extratanken in.

I fallet med extra tanken så behöver man nog inte oroa sig för att lämna på väljarkranen i "extratankläget" om man kört originaltanken tom och valt extratanken då denna tank hamnar under förgasaren så jag kommer att tvingas ha bränslepump och tänker köra med en bränslepump från snöskoter som går på vakuum. Hittade nåt rally kit till 701 där man hade tre tankar och där valde man om jag fattade det rätt vilken tank man skulle köra ifrån med att välja mellan de olika bränslepumparna i tankarna.

Ska bara göra klart de rostfria avgassystemen till kompressor Hondan innan jag drar igång detta projektet.
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
E0F8425E-76C2-4653-A917-27D8D189E0E1.jpeg
Så här såg kittet till 690:n ut sög ur extratanken fram via flänsen på tanklocket på orginaltanken , satt en backventil på bränsleslangen såg jag nu och där låg extratanken på samma höjd eller lägre utan problem
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Ska försöka ta tag med tanken men det har varit fullt upp med en jävlandes Rotax 401 motor i en gammal Ski Doo och en massa snöröjning och mer snö har kommit inatt. Tänkte försöka få ihop Hondan kllart innan jag börjar med detta.

Dock har jag kollade lite hur tanken får plats på hojen och man får se till att den ligger utanför kedjeskyddet för att gå fri då hojen fjädrar, hojen ska ha 220 mm fjädringsväg bak och då blir det ont om plats om man ska försöka gå in ovanför svingen, kedjeskyddet men jag ska kolla upp detta bättre då jag byter stötdämpare bak och se hur mycket den kan tänkas fjädrar i verkligheten.

Har funderat på om jag ska göra en trämallar av 45x185 regel och om man då skulle kunna pressa fram försänkningen som ska vara för sidokåpan om man pressar plåten mellan två träreglar där den ena har ett utfräst uttag och den andra en pålimmad träbit motsvarande försänkningen istället för att kapa ur och vika ner kanten och sen svetsa ihop allt för att få en försänkining. I sånt fall misstänker jag att man måste ha styrpinnar genom bägge träbitarna och plåten som läggs in mellan dessa så den inte kan röra sig, som press borde det funka att trycka med frontlastaren på traktorn.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Får väl se hur det går med denna tank om jag alls hinner börja med den i vinter då jag varit sjuk sista två veckorna så allt stannat av och jag hade som mål att göra klart Hondan innan jag börjar med nåt annat. Detta med att vara sjuk har ju sina
nackdelar då man inte orkar nåt annat än surfa på nätet, det tenderar i att bli dyrt.

Resultatet av surfningen har blivit att jag tillslut hittat ett lämpligt tanklock, verkar som att blixt och dunder har ett svart plastlock och även insatsen med gängan för tanken i stål så det får bli H-D lock.

En fundering finns det snabbkoppling till bränsleslang som fungerar och inte kostar skjortan. Köpte några på eBay liknande de Biltema hade till att ha på Hondan där tanken åker på och av en hel del men dessa verkade inte funka nåt vidare mitt som det var kom det ingen soppa. Funderar på om man ska göra tanken lätt avtagbar och då hade ju en snabbkoppling varit fint att ha.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Gå in på ktmshop och kolla på efter koppling till bränsleledning. Finns väldigt bra skisser på alla småprylar.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Biltema har slutat sälja såna. Har såna på en RG-räser i stället för kran. Men en googling på quick connector fuel gav bilder på fullt tillräckligt många. Men på rejsCB250n och Manxen som har alu-tank med spännband tycker jag det går tillräckligt fort att lossa förskruvningen mellan kran och slang. Tar ändå bara nån minut att ta av tanken. Men om kranen sitter taskigt till är det inte fel med snabbkoppling.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Gå in på ktmshop och kolla på efter koppling till bränsleledning. Finns väldigt bra skisser på alla småprylar.

Ska kolla vad som finns där

Biltema har slutat sälja såna. Har såna på en RG-räser i stället för kran. Men en googling på quick connector fuel gav bilder på fullt tillräckligt många. Men på rejsCB250n och Manxen som har alu-tank med spännband tycker jag det går tillräckligt fort att lossa förskruvningen mellan kran och slang. Tar ändå bara nån minut att ta av tanken. Men om kranen sitter taskigt till är det inte fel med snabbkoppling.

Kör du med Biltemas kopplingar? Var kanske vara jag som haft otur med dom jag köpte? Jag hade i alla fall problem med dom på kompressor Hondan att dom inte öppnade ihop tryckta.

Det jobbiga är väl som med allt idag, det är ju inte utbudet som är begränsat utan att veta vad som är bra och dåligt.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Det händer i bland att biltemagrejor funkar. Hade ett Biltemabatteri som satt i en bortglömd hoj i 5! år utan att laddas. Tutan var lite klen men efter laddning inga problem.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top