Bygga Dragracinghoj?

WT_Rickard@

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
gt 250 och 2st gsx-r 1100 -89
Tjennare,
har gått i tankarna att bygga om en gammal gsx1100 te en bigbore dragracing hoj, men så var ja på en strippdag i västervik nu i lördags och fick se några underbara gamla gsx-r 1100 =).

Så nu har jag funderat lite över problemet att bygga en hoj, vad är igentligen bästa utgångshojjen för o bygga en schysst dragracinghoj?

Har funderat på gammla härliga suzuki motorer:). typ gsx 1100 eller gsx-r 1100. Men har även sett en del cbr 900 som fått sig en genomgång.

Vilken hoj tror ni går att göra mest med?

Tanken är att skruva ihop en hoj över nästa vinter och sedan ha stora möjligheter att fortsätta utveckla vidare, målet är alltså inte att vara snabbast nästa år:p .
 

J.J

Älskar raksträckor med trackbite
Gick med
26 Sep 2003
Ort
Söder om Sthlm
Hoj
GSX-R1370 + GSX-R1435 projekt
Om du vill hålla hyffsad ekonomi, så har du redan rätt hoj enligt min mening.
Hur fort har du tänkt åka och vilken klass?
Det går ju att bygga rysligt snabba Busor och ZX-12:eek:r, men då blir det förmodligen dyrt.
Bladen är väl kanske inte det bästa utgångsmaterialet för en dragbike...
 

WT_Rickard@

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
gt 250 och 2st gsx-r 1100 -89
Tjennare J.J ! :D
såg dig i västervik, så det var du och den där svarta gammelgixxern som inspirerade mig att se te o ta steget nu:).
Planen har legat på bordet sedan jag såg farsans kompis funnycar när jag var 16, så det är dags att göra slag i saken nu.
Tanken var att åka förgasar motor och utan turbo, hur det ligger till med klasser har jag inte kollat upp än eftersom jag fortfarande spanar råmaterial så att säga.
Jag hade väl hoppats på att åka några 12or till att börja med. Målet är ju givetvis att komma under 10 någon längre fram i tiden om man lever då:)


Mvh//Rickard
 

Mackan90

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2008
Ort
Skåne
Hoj
SuperGasBike, Harley Davidson, Fiddy & Minimoto
Vi hade en Streetbike / Supergasbike förra året som vi körde lite med på mest på skoj pga att vi tog sabbatsår med FunnyBiken. Det va en Kawasaki gpz 1170cc och turbo, vi hade ut runt 200hk på den (besiktigad!) Du kan skicka ett mail till mig för mer information.
 

Bifogat

  • 20070821210037.jpg
    20070821210037.jpg
    27.9 KB · Visningar: 107

Jonas Gardèus

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2005
Ort
läckeby
Hoj
honda cdr900rr.Suzuki Gsxr 1100 1990 och Honda VFR800 V-tec
Hej!
Köre min gamla gsx750r -85 (något ombyggd men ej trimmad ) på 11,061-197km/h :tummenupp och då hade den gått lite över 7000mil och det var inte någon engångs företelse, körde 6 reper på 11,06... tider. Inte så dåligt med tanke på att hojen kostade 24000kr i inköp.

Med lite till fixad motor och lite mer lättning så hade jag radat upp 10s körningar.

Har nu även skälv börjat fundera ihop en hoj för strippen och det kommer troligen bli en 750 till :) .

Med dagen 750 måste ju 9:eek:r var inom räckhåll utan allt för stora problem.

Har även funderat på turbo hoj men jag tror jag skippar den grejen så länge.
 

Mr Race

SDC Champ 03-04-05-06
Gick med
12 Oct 2003
Ort
ÅLAND
Hoj
Suzuki GSX-R 1435cc
Hej det blir mycket billigare att köpa en färdig hoj än att bygga själv...tro mej!!

Jag har en GSX-R 1435cc till salu(Nordens snabbaste ProStreetBike utan turbo) 8,47 sek 269km/h :tummenupp ..för endast 100000kr Race ready..ring mej för mera info eller maila. Här är en bild på hojen. http://foto.flagstad.org/new/view_single.php?id=6801
MVH.Fredrik Fredlund

TEL:+358408129782 frellef@hotmail.com
 
Last edited:

WT_Rickard@

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
gt 250 och 2st gsx-r 1100 -89
Shit, va sugen jag blev nu mr race:p men halva kännslan med o köra dragracing är ju o få pula ihop åket själv, eller?

Jag hade tänkt att belasta ekonomin så lite som möjligt genom att ta ett års byggtid och på så vis ha god tid på mig att jobba in pengarna som krävs, och sålunda bygga under tiden.

Och förövrigt, klarar en ganska grön kille på dragracing ens köra en sådan monstermaskin som du suktar mig med?:D

//Rickard
 

Mr Race

SDC Champ 03-04-05-06
Gick med
12 Oct 2003
Ort
ÅLAND
Hoj
Suzuki GSX-R 1435cc
Att bygga själv är roligt det med, men som du säger att du inte vill belasta din ekonomi...så är det absolut inte billigare att bygga själv som alla tror, för att bygga en sug motor som lämnar 220 hk på bakhjulet och som har alla delar som jag har på den, är dyrare en 100000kr...och här får du en hoj som går fort direkt och det är bara för dej att lära dej köra den, och kan du köra gathoj så kan du köra den här med, det lovar jag, jag hjälper dej med support m.m det ingår i priset. jag har endast kör fem tävlingar med motorn sen jag byggde den så allt är i stort sett nytt kan man säga. Ring mej gärna så berättar jag vad som finns på den och vad som är gjort..!!

MVH. Fredrik Fredlund
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top