Bygga depåstöd

martin_642

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2004
Ort
Norrköping
Hoj
Ktm 690 SM
Hej!
tänkte bygga mig ett eget depåstöd och tänkte höra hur man ska fästa det fram så man kan ta bort framhjulet. har sökt lite här men inte hittat någon bra bild.
någon som har något tips hur själva fästet ska se ut och vart man fäster det.
hojen är en gsxr 750 92a

MVH
Martin
 
depåstöd

martin_642 skrev:
Ingen som har något tips?

Jag skulle inte ge mig på att tillverka ett dylikt själv, det är relativ komplicerat. Vet inte exakt hur det ser ut på din hoj men principen för ett sådant stöd är att man lyfter underifrån i styrhuvudet, detta innebär att du måste svarva en tapp som passar i styrhuvudet och i depåstödet, denna tapp måste ha exakt samma mått som diametern på hålet i styrhuvudet (på en R1-00 är exempelvis detta mått 16.5 mm) annars kommer inte hojen att stå kvar. En sådan tapp kan dessbättre köpas lös men jag rekommenderar dig att köpa hela stödet komplett. Köpte själv ett komplett depåstöd fram och bak för 65 € inklusive frakt innan jul från louis.de vilka jag varmt kan rekommendera. Ser i deras katalog att de tar 6.95 € för en lös tapp (de tar 20 € för frakt och porto oavsett vikt och storlek på paketet vilket levereras inom fem dagar). I katalogen (nerladdningsbar på hemsidan) finns även bilder som visar hur det ser ut och funkar, enda kruxet är språket min tyska är inget jag skryter med, men depåstöd heter motorradheber på tyska.
 
martin_642 skrev:
Hej!
tänkte bygga mig ett eget depåstöd och tänkte höra hur man ska fästa det fram så man kan ta bort framhjulet. har sökt lite här men inte hittat någon bra bild.
någon som har något tips hur själva fästet ska se ut och vart man fäster det.
hojen är en gsxr 750 92a

MVH
Martin

Det är inte så svårt att göra själv räcker med ett vanligt depåstöd som lyfter under gaffel benen se till bara att tapparna inte är för långa då förstör du gängorna på hjulaxel har byggt mina själv utan ritning bara att måtta lite och testa sig fram
 
Eller gjør som jag ska gjøra: mata på några som ar kjøpt på butik!( jag ska bygga modellen som står under gaffel benen..)
 
hak skrev:
Jag skulle inte ge mig på att tillverka ett dylikt själv, det är relativ komplicerat. Vet inte exakt hur det ser ut på din hoj men principen för ett sådant stöd är att man lyfter underifrån i styrhuvudet, detta innebär att du måste svarva en tapp som passar i styrhuvudet och i depåstödet, denna tapp måste ha exakt samma mått som diametern på hålet i styrhuvudet (på en R1-00 är exempelvis detta mått 16.5 mm) annars kommer inte hojen att stå kvar. En sådan tapp kan dessbättre köpas lös men jag rekommenderar dig att köpa hela stödet komplett. Köpte själv ett komplett depåstöd fram och bak för 65 € inklusive frakt innan jul från louis.de vilka jag varmt kan rekommendera. Ser i deras katalog att de tar 6.95 € för en lös tapp (de tar 20 € för frakt och porto oavsett vikt och storlek på paketet vilket levereras inom fem dagar). I katalogen (nerladdningsbar på hemsidan) finns även bilder som visar hur det ser ut och funkar, enda kruxet är språket min tyska är inget jag skryter med, men depåstöd heter motorradheber på tyska.
Då jag jobbar som CNC operatör är det inga problem för mig att svarva till en tapp som passar. ska ut o kolla på hojen hur de ser ut o om de går göra så bara.
 
martin_642 skrev:
Då jag jobbar som CNC operatör är det inga problem för mig att svarva till en tapp som passar. ska ut o kolla på hojen hur de ser ut o om de går göra så bara.


Svarva då till tappar som går upp i gaffeln :tummenupp :)
Jag köpte hydraulrör från Hydroscan(eller vad det hette).
För mig att jag anv 20 mm rör. Plättlätt! :banana :tummenupp
Hjulen köpte jag på Claes Olsson.
Då jag inte hade nån tillgång till rörbock så slog jag i en träplugg i ena änden. Fyllde röret med sand så mkt det gick, i med en till plugg. Sen är det bara att böja :tummenupp
 
hej
Jag har nyss fixat ett fram som lyfter i kronan bara målning kvar.
Kan ta lite bilder om du vill.
Kan fixa en enkel ritning imorn som du kan utgå från. Du får mäta lite på din egen för att det ska passa.
Jag har en 929 som det passar bra på.
Det är lite pyssel men det går
 
när jag byggde mitt fram stöd, som lyfter i gaffelkronan, visste jag inte måttet på tappen. Så jag tog bara en M12-bultx140 och sågade av i lagom längd. funkar lika bra. Så länge den inte kan halka ur så. 12.9 bult för övrigt som är lite hårdare, ingen risk att den böjer sig heller.

jag har tyvärr inga bilder på det, nu sitter det på MCn. Och funkar kanon.

Tum-stock, ögonmått o lite jag provar-o-ser-vad-som-händer så kommer du säkert attt lyckas. Som sagt, titta på andra stöd hur de är upp byggda.
 
Jag byggde också ett själv,fast med egna ritningar:
 

Bifogat

  • Depåstöd1.JPG
    Depåstöd1.JPG
    59.5 KB · Visningar: 371
394911_24_full.jpg
 
Ok,på bilden så kan man inte ta bort framhjulet,fick nåt hjärnsläpp när jag byggde depåstödet.Så jag fick göra några distanser,nu går det att ta bort framhjulet :tummenupp
 
liten fråga.. hur får man upp cykeln på depåstöd om manb inte e mer än en person?
 
Jag har alldrig behövt nån hjälp för att få upp den på depåstöden.Jag kan ju säga så här att jag tvättar nästan den efter varje tur,och då ställer jag den på båda depåstöden så mkt smidigare att tvätta fram å bakfälgen :tummenupp
 
UrbanTiger skrev:
Det är en hemlis som vi inte kommer att berätta så här på internettet. Du vet STASI och KGB scannar nätet efter västerländska hemligheter.

Kan säga så mycket att det handlar mycket om mod.

mmm.. funderade bara lite.. får inte ihop det i min virriga skalle
1054887055.gif

z_avatar_proteus93.gif
 
Last edited:
mått på tapp?

...Hmm. ....nån som vet måttet på tappen till depåstöd fram som lyfter i kronan.?
Till en lillninja -95....

Liksom lättare att beställa jag vet diametern.... :D


hmm, mätte mellan tummen å pekfingret.... och nu får man väl göra sitt eget främre stöd som lyfter i kronan...

Alla sätt att spara pengar är bra sätt....utom dem som blir helfel....
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top