Bygga dämpare

01marlun

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Hoj
Suzuki DR650 -90
Behöver hjälp som vanligt =) Tänkte mig försöka på att bygga en egen ljuddämpare till hojen. motorn är en encylindrig 650 med 40mm trottelmikuni och öppet filter. Har caddat en enkel skiss av designen och behöver tips med "inredningen".

Har inte bestämt placering av ingående rör men tror det blir ett vinklat fäste i nedre bakre kant. Har tänkt mig 2st hål där avgaserna kommer ut. Hur gör jag en vetting inredning? Har tänkt mig 2 rör som går ihop till ett mot anslutningen. Ska man ha någon "kammare" innan delningen? Hur ska rören se ut? Stoppning?

Dimensioner:

L: 340mm
B: 78mm
H: 120mm

Diameter på inre rör: 32mm

Tänkte kapa ett 78mm rör i 2 delar och lägga plåtsidor mellan. Avrundningen i ändarna är 20mm så det får man klura lite på hur det ska byggas. Hur tjockt gods ska man ha? Tänkte bygga i plåt.

Målet är att systemet inte ska låta allt för högt :) Är det ens möjligt att bygga något sådant själv? Fokusera på konstruktionen och inte färdigheterna som behövs för färdigställandet, tror jag klarar jobbet men behöver kunskapen hur en dämpare fungerar.

tack så länge!avgas1.jpg

Ett rör in och ett rör ut är att föredra med tanke på stånkans stora pulser. Sen är frågan vad som är prio lagom ljud eller max effekt. Skall du åka med standard avgas i övrigt så flödar det ändå så pissigt att en fullflödesdämpare inte ger någon effekt. Då rekommenderar jag att bygga någon form av kammare för att släcka ut pulserna.

Ett bra exempel på dämpare som ger gott om effekt och går tyst är KTM original. På skissen ser du bakstycket på dämparen i crossvariant är den utan blindtarmen och därmed kammare och då låter den massor. Med endurobakstycket går det tyst och fint utan att tappa särledes med effekt.
065900500.gif

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...