bygga-bromsbänk

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Nu ska här byggas bromsbänk

Jag har köpt mig en hydraulisk retarder (broms till bussar)

i princip en oljeturbin där man bromsar med olja som sedan kyls med vatten i en värmeväxlare

Tanken är att man ersätter bakhjulet på mc n med detta aggregat
och sedan mäter momentet med en trådtöjningsgivare
aggregatet vill ju snurra med när man lägger på last


Detta kommer att kräva en hel del arbete att få till
så om det finns nån som är duktig på styr å reglerteknik
pneumatik hydraulik och även att mäta , logga och behandla värden
i nåt dataprogram så det blir hanterbart

jag är tacksam för alla ideer och uppslag


behöver även få tag på ordentlig fläcktutrustning ,spirorör,ljuddämpare mm


Peter
 
Jag har snickrat ihop en bänk och kanske kan ge lite input om du är intresserad (PM:a!). Min liknar Dynojet bänkarna (tröghetsmoment) men jag kan även lägga på motmoment för mätning av högre effekter. Tyvärr kan jag inte köra den nu då polarns garage inte är färdigt... :-)
 
Triboman skrev:
Jag har snickrat ihop en bänk och kanske kan ge lite input om du är intresserad (PM:a!). Min liknar Dynojet bänkarna (tröghetsmoment) men jag kan även lägga på motmoment för mätning av högre effekter. Tyvärr kan jag inte köra den nu då polarns garage inte är färdigt... :-)

Har också funderat och pillat lite med en bänk modell dynojet har dock inte byggt en fullskalkemodell som skulle klara att mäta turbocyklar utan endast för motorutveckling av crossen. Skulle vara intresserad av att titta lite på ditt bygge har bla problem med tillförlitligheten i elektroniken.....
 
Vad gäller mätteknik så kan jag nog fixa fram det mesta i bra kvalite och även bra priser.
 
Qwerty skrev:
Vad gäller mätteknik så kan jag nog fixa fram det mesta i bra kvalite och även bra priser.


Bor i stockholm ser jag. Om du är ute på nån hojtur på norra sidan så är du välkommen in på en fika å diskutera lite bänkbygge

Peter
 
andersson turbo skrev:
Bor i stockholm ser jag. Om du är ute på nån hojtur på norra sidan så är du välkommen in på en fika å diskutera lite bänkbygge

Peter

Bor i rosers :) Så nog är det nära. Nåja jag vet inte vad man behöver men jag ska kolla med lite kunnigt folk om vad man kan tänka sig att man använder för jag har inte en aning. Men lösa problemet kan jag nog.
 
Jag ställer också mer än gärna upp om det finns något jag kan hjälpa till med.

Har lite erfarenhet av strulande celler, inställning av PID-regulatorer etc.

/J
 
RG500-Johannes skrev:
Jag ställer också mer än gärna upp om det finns något jag kan hjälpa till med.

Har lite erfarenhet av strulande celler, inställning av PID-regulatorer etc.

/J


Bromsen har en styrtrycksventil som reglerar lasten, den manövreras av ett styrtryck på mellan 0-1,5 bar. Där hadde jag tänkt mig att nån typ av återkopplad laddtrycksstyrning
kunde fungera för att till exempel hålla bänken på 5000rpm oberoende av de moment man lägger på kräver nog en del micklande dock

peter
 
andersson turbo skrev:
Bromsen har en styrtrycksventil som reglerar lasten, den manövreras av ett styrtryck på mellan 0-1,5 bar. Där hadde jag tänkt mig att nån typ av återkopplad laddtrycksstyrning
kunde fungera för att till exempel hålla bänken på 5000rpm oberoende av de moment man lägger på kräver nog en del micklande dock

peter

Ja, jag tycker absolut du ska bygga bänken för att kunna köra steady state. Med bra regulator för att styra momentet så ska det inte vara något problem, det gäller att regleringen av bromsen kan ske hyfsat snabbt dock.

/J
 
Kände ett par grabbar som byggde en hydrauliskt styrd broms för montering på bil (en på varje drivhjul). Själv regleringen var/är inget problem, däremot kan det vara svårt att hitta tillräckligt snabba ventiler för att köra steady-state. De "standard" ventilerna de hade (kommer inte ihåg vilka det var) kunde dock inte hänga med i loopen. Men halva nöjet är ju att testa och förbättra...
 
HMMM sitter här å funderar

Vridmomentet lär ju bli rejält uppväxlat eftersom man växlar ner varvtalet från vevaxel till bakhjul med ca: 1-4 med andra ord en 400nm motor
borde ju ge 400x4=1600nm på bakhjulet på högsta växel

så bromsretarden får alltså utstå 1600nm i detta läge
och kortar man hävarmen till 33,3 cm så ökar kraften gånger 3 till 480 kg

Jag hadde tänkt att köra med en trådtöjningsgivare men ja vet inte om det finns sånna som tål dom krafterna

Ett problem är ju att man måste veta totala utväxlingen för att få rätt mätvärden, om man inte kan låta mjukvaran jämföra varvtal på motorn
samt på bromsturbinen på så sätt borde den kunna kalibrera mätvärdena
oavsett vilken utväxling som ligger i mellan. Eller ????
en fundering som jag har hehe :va :)
 
Skulle man kunna använda en hydraulcylinder med olja i å mäta tryck??

en kolv med area 10cm2 skulle alltså ge 48 bars tryck då vid 400nm på veven

Peter
 
andersson turbo skrev:
Jag hadde tänkt att köra med en trådtöjningsgivare men ja vet inte om det finns sånna som tål dom krafterna

Du monterar ju trådtöjningsgivaren på ett stag/axel av ngt slag och deformationen (vilket ju är det du mäter) blir ju beroende av hur grov denna del är. Så dimensionera staget/axeln för önskad deformation.

Ett problem är ju att man måste veta totala utväxlingen för att få rätt mätvärden,

Gör såhär, tycker jag: Mät varvtaler och momentet på bromsen, räkna ut effekten på bromsen. Effekten är samma oavsett utväxling som bekant. Använd sedan ditt varvtal på motorn för att räkna ut momentet. Detta moment kommer alltså inte att vara vevaxelvrid, ej heller bakhjulsvrid, men drar du bort 13% eller vad du nu vill säga att din drivlina slukar, så får du ett antaget vevaxelvrid. Samma sak med effekten.

andersson turbo skrev:
Skulle man kunna använda en hydraulcylinder med olja i å mäta tryck??

en kolv med area 10cm2 skulle alltså ge 48 bars tryck då vid 400nm på veven

Tja, varför inte? Men trådtöjningsgivare skulle nog också funka. En fet fjäder och en skjutpotentiometer skulle säkert också kunna göra jobbet, dock med lite risk för att temperaturer kan ställa till det.

Just temperaturer bör du ta hänsyn till i din setup. Är lite ute på hal is här, men jag vill minnas att man gör enligt följande: Om man ska använda trådtöjningsgivare, vilka är resistiva givare som är känsliga för olika temperaturer, så kopplar du ihop dem i en wheatstonebrygga där en trådtöjningsgivare mäter det du vill att den ska mäta och den andra sitter på så snarlikt sätt som möjligt, dock vriden eller på annat sätt så att den ej belastas (eller töjs). Via wheatstonebryggan jämförs dessa två och eventuell temperatur påverkar ju båda givarna, vilket gör att du får en kompensering (dvs du utgår från den obelastade och använder den som 0-nivå eller vad man nu ska kalla det).

/J
 
För momentmätning (last drag/tryck) använder jag trådtöjningsgivare limmade på mantelytan av en ring/rör. 4 totalt varav två på insidan och två på utsidan för att "dubblera" signalen via en Wheatstone. Som förstärkare används en INA (kommer inte ihåg modell) från Elfa. Fungerar alldeles utmärkt bortsett att jag inte har temp.kompensering. Som Johannes nämnde, så spelar belastningen egentligen ingen roll, det beror bara på detaljen som givarna limmas på. Alternativt kan man ju köpa last-celler men då blir priset avsevärt högre.
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top