Bygga brombänk, var hitta material?

Tanken har slagit mig att man kan gjuta en egen trumma på något sätt! Det borde gå att få till. Ska räkna på det men några 30 000 har jag inte att lägga! Då lägger jag ned det direkt. Jag har fått plåtar och lite annat material som kan behövas!

Tanken har slagit mig att man kan gjuta en egen trumma på något sätt! Det borde gå att få till. Ska räkna på det men några 30 000 har jag inte att lägga! Då lägger jag ned det direkt. Jag har fått plåtar och lite annat material som kan behövas!

Bara att bygga upp ett smältverk och stålgjuteri, sedan bygga upp en anläggning för värmebehandling och oförstörande provning, genom röntgen och sprickindikering. Sedan tar du den första lyckade gjutningen och sätter upp i en 40-tons svarv....

Bara att bygga upp ett smältverk och stålgjuteri, sedan bygga upp en anläggning för värmebehandling och oförstörande provning, genom röntgen och sprickindikering. Sedan tar du den första lyckade gjutningen och sätter upp i en 40-tons svarv....

Tänkte väll ifs inte gjuta i stål men.....

Tänkte väll ifs inte gjuta i stål men.....

Det är nog tyvärr det enda rimligt tunga, rimligt billiga hållfasta material som kommer ifråga för en rulle som ska väga runt 400kg och ha en strukturell integritet samt balansfaktor för att säkert kunna rotera med en periferihastighet på 2-300 km/h.

Att du fått några plåtar är ju bra. Men att anskaffa lite plåt det är ju ngt jag skulle anse vara det minsta problemet om jag skulle försöka mig på att bygga en bromsbänk:gnissla

Nåja , en köpebänk går väl på en 200-300k

Om man inte är medveten om vad man ger sig in i så ska man nog låta bli

Vill absolut inte vara nedlåtande utan mest förklara hur läget ligger

Material till rullen hadde jag turen att komma över för bra pris

Men inte heller då mycket under 10k

Bearbetning SVART 10 k

Axel . lager järnskrot, bromsar närmare 5 k

++++ en JÄKLA massa eget jobb

En sådan rulle varvar 3000- 5000rpm beroende på diameter
så här finns inte mycket genvägar tyvär

ett tjockt rör som man svetsar igen gaveln på då?
sen häller man i nå tungt.. får man smälta bly hur som helst nu för tiden? annars får du åka in till alla luftgevär/pistolklubbar o samla gammla skott o smälta ner :banana

Har du kontakter inom tung industri / transportband o.sv kanske du kan få tag i en vanlig ändrulle?

Vet inte exakt vikt men uppskattar att en vanlig med diamter 400-600 mm och kanske 800-1000 mm bred väger 300-400 kg iaf?

Kan inte vara svårt alls att få tag i en beggad sån. Slänga upp i en stor matchande svarva och ta ner axlarna till nästa lagerdimension om dom nu skulle vara skadade?

Jag tillverkade såna förut i min "ungdom" så har lite koll på hur dom ser ut iaf.. =)

Men som sagt, vikten har jag ingen större koll på. Kanske går att fylla med något för att få dom tyngre?

Nä jag förstår ;) man vill ju veta vad man ger sig på! (eller vill man det....) jag hyr en bänk jag har tillgång till istället och kanske tar upp att bygga en egen när man har mer pengar! Tack för alla fina tips och synpunkter!

Nåja , en köpebänk går väl på en 200-300k

Om man inte är medveten om vad man ger sig in i så ska man nog låta bli

Vill absolut inte vara nedlåtande utan mest förklara hur läget ligger

Material till rullen hadde jag turen att komma över för bra pris

Men inte heller då mycket under 10k

Bearbetning SVART 10 k

Axel . lager järnskrot, bromsar närmare 5 k

++++ en JÄKLA massa eget jobb

En sådan rulle varvar 3000- 5000rpm beroende på diameter
så här finns inte mycket genvägar tyvär

Man ska nog egentligen räkna in +10 till i bearbetning av rullen, det var ett antal timmars skrotning att bara få rena runda ytor!

Har du kontakter inom tung industri / transportband o.sv kanske du kan få tag i en vanlig ändrulle?

Vet inte exakt vikt men uppskattar att en vanlig med diamter 400-600 mm och kanske 800-1000 mm bred väger 300-400 kg iaf?

Kan inte vara svårt alls att få tag i en beggad sån. Slänga upp i en stor matchande svarva och ta ner axlarna till nästa lagerdimension om dom nu skulle vara skadade?

Jag tillverkade såna förut i min "ungdom" så har lite koll på hur dom ser ut iaf.. =)

Men som sagt, vikten har jag ingen större koll på. Kanske går att fylla med något för att få dom tyngre?

Tack! Ska kolla ifall man hittar det! Då behöver man inte ge upp än!

ett tjockt rör som man svetsar igen gaveln på då?
sen häller man i nå tungt.. får man smälta bly hur som helst nu för tiden? annars får du åka in till alla luftgevär/pistolklubbar o samla gammla skott o smälta ner :banana

En rulle som ska snurra med hög fart vill du inte helt plötsligt ger upp, kan nog skicka dig till månen och då kommer du inte må bra.

250kg bly är inte heller riktigt gratis...

En rulle som ska snurra med hög fart vill du inte helt plötsligt ger upp, kan nog skicka dig till månen och då kommer du inte må bra.

250kg bly är inte heller riktigt gratis...

varför ska den helt plötsligt ge upp?
jag fick iaf 20 kg bly gratis :banana

varför ska den helt plötsligt ge upp?
jag fick iaf 20 kg bly gratis :banana

En detalj som snurrar med hög hastighet kan ibland explodera. Tex däck som körs för fort, eller en gjuten metallklump med lite sprickor etc i sig.

Det finns saker som det är dumt att chansa med, då haverier kan leda till din död eller invaliditet väldigt snabbt. Om du vill smälta och gjuta en alu-kolv och sedan tälja fram det sista med en morakniv så riskerar du mest lite brännskador om du klantar dig när du gjuter eller ett skärsår i hand eller arm. Troligen inte livsfarliga skador.
Om 50kg metall med skarpa ytor lämnar rullen i rikting uppåt delas du i flera delar.
Jag har sett hur en bromskiva lämnar in och hur bilen såg ut efteråt, ingen vacker syn.
Bussningsfästen etc i karossen hade slitits bort, samt delar av fjäderbenstorn och halva framskärmen.

Men kalas, då behöver du bara ragga tag på ungefär 380kg bly till! Buss- och lastbilsverkstäder får lite batterier över, skulle tippa uppåt 50kg plattor med blyinnehåll i varje batteri.

Jag vill inte på någotvis förringa säkerhetsdiskutionen i bromsbänksbygget.

Men hur stor är risken egentligen?
En trumma som snurrar med en perferihastighet på ca 300km/h, eller ett hjul på en Snabb bil som så också går i 300. Inte vardagsmat, men förekommande. Jag skulle vara betydligt med orolig för ett däck gjort av gummi och "ståltråd" så snurrar i 300.

Grannen har en traktor. BM350 Boxer, Den har ett svänghjul som väger 105 kg. Den varvar förvisso "Bara" 2000rpm. Men diametern är ganska stor ändå. På det svänghjulet sitter det en koppling i pressad plåt, med lösa skruvar, hylsor och fjädrar.

Bilsvänghjul som varvar uppemot 10k rpm. Dock inte samma diameter.

Nu är det förvisso inga svetsade konstruktioner. Men det finns en hel del maskinelement som utsätts för samma typ av belastningar.

Hur stor är den potentsiella risken egentligen?

Mats

Rulle kompl.

Tack! Ska kolla ifall man hittar det! Då behöver man inte ge upp än!

- Utv: Ø435mm Inv: Ø265mm
- Bredd: 400mm

Vikt tot inkl. Gavlar, Axel, PivotBlock, Bromsskivor, Skruvar: 360kg+

/KentW

Bifogat

• Trumma kompl..jpg
    Trumma kompl..jpg
    230.8 KB · Visningar: 104
Det där med gjutningar o fyllningar med olika matrial, är nog mest av akademisk betydelse för säkerheten. Det kommer skapa så pass stora obalanser att varje människa med självbevarelsedrift genst stänger av när varvtalet börjar närma sig 4siffrigt.
Jag svarvar i mitt arbete ibland detaljer med vikter runt 400kg och de måste vara mycket välbalanserade innan man ens kan höja varvtalet uppåt 1000varv+

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti