Bygga bana i sthlm/ordna lekplats.. funderingar,. frågor?

• Thread starter Thread starter IronMike
  • Start date Start date

IronMike

Guest
Har ju varit en del prat på sistone om att försöka få en bana el. lekplats i 08-området. Hur går det på den fronten? Kan det bli verklighet, vilka är de största problemen?

Hur har övriga banor i landet planerats / finansierats ?

Lekte med en tanke bara.. Ungefär som vissa golfbanor kommit till. Någon kommer på en ide, hittar en bit mark, vidare bildas en mer el. mindre seriös styrelse eller grupp av personer. Företag samt privata finansiärer deltar i styrelsen, i samarbete med kommun etc. När byråkratin efter en del sena kvällar och ledig tid är besegrad så kan projektet ta vid....

Låter väl simpelt/enkelt förklarat..Ganska förenklat. Nåja.

Men ta motsvarigheten till spelrätter inom golf, eller att köpa en aktie som meför en spelrätt på en bana.. En grupp personer, hittar en bit mark, pratar med kommun etc, får klartecken att det kan byggas en bana på platsen ifråga..man diskuterar vidare med åkeri etc, "berras schakt", sthlm stad, kommunen m fl. OM det nu skulle vara möjligt.. Och säg att byggkostnad landar på cirkus 50 miljoner, köp av mark, röjning etc, lägga asfalt, samt depå / klubbhus, stängsel och bullerplank.

På samma sätt som golfbanor fungerar med att sälja en aktie / spelrätt - delägarskap + en årsavgift för att täcka årlig drift. Samt att dra med tunga sponsorer till en bana i sthlm-området, borde väl inte var omöjligt, knepigt, men inte omöjligt?

Vad tror ni, skulle det vara genomförbart om en grupp aktiva/seriösa typer gjorde allt de kunde?

Vilken del är knepigast? Hitta mark i sthlm...få tillstånd? finansiära biten?

Om det nu handlar om privata finansiärer till stor del + företag, så borde inte den biten vara omöjlig. Det borde säkerligen finnas ett par tusen, säg 2000 hojåkare i sthlm om inte fler som skulle kunnas tänka köpa "en spelrätt", en aktie för 10,000:- ...med lite bidrag och samarbete med företag, inte omöjligt? Då skulle staten inte behöva dega en krona...

Finns inte så mkt banor i närheten. Tror mkt väl att banan skulle gå runt ekonomiskt, samt kunna ge utdelning till de som köpt en aktie/"spelrätt" för banan...med alla evenemang, och de arrangörer som kommer vilja hyra banan etc.

Man har ju hört om gotland ring, att den gått dåligt ekonomiskt. Men dels tror jag inte att den finansierats på samma sätt, samt att den medför ett logistiskt problem - det är ingen bana man glider förbi en ledig kväll, betalar en hundrig för att få åka på....

Bara lite optimistiska funderingar.

Vad säger ni ?

Här finns iallafall ett hyfsat bra ställe för ett banbygge.

Snackade en del med Lelle om det på samverkansmötet i Skogis.

- - - > Karta < - - -

Väst eller sydväst om Jordbro industriområde.

Kolla där texten "Dåntorp" syns på kartan, alternativt aningen längre norrut mot stora vägen.

Ligger bra till, "lagom" centralt, och med stenkross & industriområde som närmaste grannar, vilket bör hjälpa mot ev. bullerinvändninger.

Sen gäller det att få stålar, och kommun att köpa det också. :)

Slänger fram detta förslag, så får ni snacka vidare.

Last edited:
War-psycho skrev:
2253327 Här finns iallafall ett hyfsat bra ställe för ett banbygge.

Snackade en del med Lelle om det på samverkansmötet i Skogis.

Karta

Väst eller sydväst om Jordbro industriområde.

Kolla är texten "Dåntorp" syns på kartan.

Ligger bra till, "lagom" centralt, och med stenkross & industriområde som närmaste grannar, vilket bör hjälpa mot ev. bullerinvändninger.

Sen gäller det att få stålar, och kommun att köpa det också. :)

Japp känner till de stället...jag vet flera ställen som inte heller skulle vara omöjliga varken logistiskt eller med tanke på grannar till platsen.

Finns några nedlagda grustag runtom i 08-området, där det aldrig skulle löna sig att bygga bostäder eller dylikt, bl a utåt ingarö, där finns ngt nerlaggt, samt att det finn något som jag hörde skulle läggas ner...nu är värmdö ganska attraktivt för bostäder i framtiden, fler och fler flyttar ut ditåt, men där är det änsålänge ganska lugnt. Ekerö har också en och annan potentiell plats att bygga på.

Stockholm behöver en bana, och gärna en bana som skulle fungera så centralt som möjligt.. Det finns marknad för det.

:)

IronMike skrev:
2254105 Dena där är väl ganska långt från stan?

Kanske mer var innehållet i sidan som var intressant än avståndet mellan Stockholm och banan? :)

Lekplats borde vara lättare att uppbringa än bana, borde finnas en och annan övergiven/ bliven asfaltsplätt i betong djungeln?

Om man hittar en sådan? Så borde ett bullerplank kunna fixa biffen beroende på vart den är iof.

Sen hur man går till väga för att hitta en sådan plats samt får den godkänd som lekplats vet jag ej.

Visst vorde det yberphett med en bana centralt ( hyffsat centralt ) i storstaden! Det skulle vara reklam det och locka mkt folk!

Vad heter strippen i Malmö? Funkar den fortfarande?

IronMike skrev:
2253329 Japp känner till de stället...jag vet flera ställen som inte heller skulle vara omöjliga varken logistiskt eller med tanke på grannar till platsen.

Finns några nedlagda grustag runtom i 08-området, där det aldrig skulle löna sig att bygga bostäder eller dylikt, bl a utåt ingarö, där finns ngt nerlaggt, samt att det finn något som jag hörde skulle läggas ner...nu är värmdö ganska attraktivt för bostäder i framtiden, fler och fler flyttar ut ditåt, men där är det änsålänge ganska lugnt. Ekerö har också en och annan potentiell plats att bygga på.

Stockholm behöver en bana, och gärna en bana som skulle fungera så centralt som möjligt.. Det finns marknad för det.

:)

Men sponsorer borde det ju gå att hitta? :va :va
Med tanke på att det blir ensam bana inom Stockholmsområdet så borde ju intresset vara rejält, och med många besökare syns sponsorer mkt osv osv.

Med tanke på hur många hojåkare det finns i 08:a området borde ju en bana där blir ruskigt populär?

Eller jag kanske är helt fel ute..

Hägglund skrev:
2254173 Men sponsorer borde det ju gå att hitta? :va :va
Med tanke på att det blir ensam bana inom Stockholmsområdet så borde ju intresset vara rejält, och med många besökare syns sponsorer mkt osv osv.

Med tanke på hur många hojåkare det finns i 08:a området borde ju en bana där blir ruskigt populär?

Eller jag kanske är helt fel ute..
Ja man tycker ju det.. Det skulle säkert bli en hit i slutändan! Och jag är övertygad om att det går, om man ger sig fan på det. Tidigare har det väl ansetts vara ganska o-igenomförbart, men vad jag vet har de som undersökt saken hoppats på statliga bidrag?

Nyfiken på hur andra banor i sverige finansierats?

Det finns ju både gokart-banor utomhus samt crossbanor ganska centralt. Så hojbana tycker jag inte är en omöjlighet om man hittar en bit mark på vettig plats SAMT kommer fram till en smart ekonomisk lösning, ungefär som jag skrev ovan - på samma sätt som golfbanor i många fall finansieras med spelrätter etc, som ger förmånligare medlemskap än gästförare som får betala en dyrare avgift varje gång de kör istället.

Sen beror det ju lite på vad man menar med en bana?
Ska det vara en raksträcka för bus, en liten teknisk bana som typ en gokartbana eller en fullstor bana för både bilar och hojar med rätt säkerhet?

Läs igenom allt som finns om Viking motorpark så ser man ett typexempel på hur byråkratin i Sverige fungerar som dom absolut bästa bromsklotsarna...

Det ska vara den ena utredningen efter den andra... miljö hit och buller dit, suck!
Stockholms kommunpolitiker har sagt att dom vill ha en bana i Stockholmsområdet men problemet är att ingen vill ha den i sin kommun :3freak Typiskt politiker :rofl

Men jag gillar ändå tankesättet med att starta det på samma sätt som en golfklubb... jag skulle lätt köpa en andel :)

//TwinSucker

TwinSucker skrev:
2254260 Men jag gillar ändå tankesättet med att starta det på samma sätt som en golfklubb... jag skulle lätt köpa en andel :)

//TwinSucker

Och det gör nog många andra med dig...
Men ändå händer det aldrig nåt? :confused:

EDIT: Och politikerna borde ju jobba för en bana, tänk dig den politiker som kan skryta med att han fick bukt på sporthojsåkandet i 08:land....
Han vinner nog valet :rofl

Last edited:
MILJÖKONSEKVENSANALYS, KOLLA MED MILJÖPARTIET OCH DERAS ANHANG.

När dessa får nys om allt som låter mer än löv som prasslar eller kor som råmar så är det kört att bygga något.

Gick inte ens att bygga bredvid E18 mellan Hallstahammar och Köping, å då snackar vi mitt ute på landet i ingenstans.

Tyvärr så måste jag låta lite pessimistisk, har varit med sedan mitten 70 talet , närmast är nog Fallbring å VikingAros projektet vi har kommit i mälardalen. Verkar finnas ett gediget motstånd hos makthavarna i denna region.

Tullinge projektet, Arlanda, Barkarby, allt är för nära bebyggelse, ingen vill ha mer buller än det redan finns. Hittar man plats utan någon att störa så är det fan en uggla eller ödla som bor där.

Nu har vi problem med Gimobanan i Uppland, bullerkraven överskrids, någon bonde har klagat lite. Motorsvansen, läs både bilburen som mc buren, sköter sig inte på vägarna till och från.Länk.http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=119820

Golf är lättare, inget som låter mer än svordommar eller visslandet av en vit boll i 180 knyck...det går bra.

TwinSucker skrev:
2254260
Men jag gillar ändå tankesättet med att starta det på samma sätt som en golfklubb... jag skulle lätt köpa en andel :)

//TwinSucker
Det borde skapa mindre politiska problem, om det till stora delar kunde finansieras privat..och med stora företag som sponsorer. Kanske tom försäkringsbolag som folksam skulle gå med, om man höll broms/kurvteknik-kurser i samarbete med försäkringsbolag etc. Finns ju hur många möjligheter som helst.

Just att ingen kommun vill ha en bana...det borde kunna gå att hitta en kompromiss där kommunen kommer tjäna pengar på det, i form av att hotell och lokala verksamheter, restauranger skulle dra en del extra pengar sommartid. Vintertid skulle banan kunna användas för halkbane-utbildning för alltifrån polisen till ambulansförare / taxiförare vad vet jag. En bana i sthlms närområden skulle kunna användas 365 dagar om året, det finns det marknad för tror jag.

Svåraste problemen verkar just vara miljö-frågor.. Men det finns ju för och nackdelar med allt, det kanske skulle få vara värt lite avgasutsläpp mot att smc och försäkringsbolag kunde ha förarkurser, och påverka många förare till säkrare gatförare.

*Drömmer*

Hade jag fått bestämma hade bromma flygplats lagts ner för länge sedan och en toppklass-bana hade byggts! En del asfalt hade kunnat utnyttjas och många av husen skulle passa perfekt för depåstugor mm. Flygtornet hade fått uppgift som ypperlig plats för överskådning för kommentatorer/säkerhetspersonal.

Grannarna kan ju knappast klaga då flygplanen låter mer och så slipper de dessutom få takplattor nerblåsta :hihi

"Bromma MotorRing / Motorpark"

Bifogat

• Brommaflyg.jpg
    Brommaflyg.jpg
    139.7 KB · Visningar: 128
Bodoe skrev:
2254970 *Drömmer*

Hade jag fått bestämma hade bromma flygplats lagts ner för länge sedan och en toppklass-bana hade byggts! En del asfalt hade kunnat utnyttjas och många av husen skulle passa perfekt för depåstugor mm. Flygtornet hade fått uppgift som ypperlig plats för överskådning för kommentatorer/säkerhetspersonal.

Grannarna kan ju knappast klaga då flygplanen låter mer och så slipper de dessutom få takplattor nerblåsta :hihi

"Bromma MotorRing / Motorpark"
Gamla F18 i Tullinge skulle i så fall passa ännu bättre.

Men politikerna tycker tydligen att det är bättre att sanera den gamla basen, och bygga bostäder där.
Skit samma om sveriges största flygklubb, körskoleträning, polisträning, hundträning, skjutbanor, småföretagare måste flytta.

Vart alla dom ska ta vägen, det skiter dom helt sonika i.

Sen vill dom ha en plats på Södertörn att öppna en flygplats på.... hmmmm, stort, hyfsat obebyggt område... anlägga långa landningsbanor m.m.

Fan att vi rev gamla F18 i Tullinge och byggde bostäder där istället. :kocko
(Lär dom säga om några år.)

IronMike skrev:
2254770
Svåraste problemen verkar just vara miljö-frågor.. Men det finns ju för och nackdelar med allt, det kanske skulle få vara värt lite avgasutsläpp mot att smc och försäkringsbolag kunde ha förarkurser, och påverka många förare till säkrare gatförare.
Jag diskuterade just det här med bana med en polare (som inte är hojåkare) innan och han sa precis som jag att politiker är alldeles för trångsynta för sånna här saker, det är ju inte precis nånting på påverkar valsiffrorna nånting och ännu värre är ju Miljöpartiet... för att Citera Gabor
"När dessa får nys om allt som låter mer än löv som prasslar eller kor som råmar så är det kört att bygga något." :huvet
Kunde inte sagt det bättre själv.

För att bara spekulera lite så är det en klass 4 bana som gäller så att det minst går att få dit MotoGP för en klass 5 bana är Sverige alldeles för litet för, bara avgifter för att få ha F1 reklam på banan kostar 300 000 000 SEK/år!! och då är det inte ens säkert att landet får arrangera ett F1-lopp... så sitter översta hönset och lyfter 7,8 miljarder i lön :3freak Det är logiskt, eller?

Nåväl åter till GP-banan.

Politiker sa senast i veckan är det är i svensk turistnäring som dom stora pengarna ligger, då kanske det skulle vara idé att satsa lite på det i form av upprustning och nytänkande (läs GP-bana) för att kunna skörda delar av den framtida turistnäringen i form av fler hotellnätter, restaurang och servicepersonal inom olika delar som krävs för att få en sån bana att rulla runt.

Låt säga att Sverige skulle få hit GP så kan man räkna med skräcksiffror och det vore väl om det inte kom mer än 20000 svenskar under en sån helg MEN det skulle förmodligen komma minst lika många turister som behöver nånstans att bo, äta och sist men inte minst dricka bara dessa tre faktorer skulle generera bra mycket dineros. Precis som Iron sa så är det ju inte slutet på en säsong när ett GP har passerat utan då finns det ju bilar så garanterat kan tänka sig att lägga race på en fet bana i Sverige å vipps så är det en helg till eller rättare sagt en vecka då många kommer långt innan på övrig semester å så blev det "Bingo igen!!" Och sist men inte minst så får man inte glömma bort reklamen för Sverige som kommer som en extra bonus, jag tror att det finns många som följer MotoGP slaviskt men inte har haft en tanke på att besöka Sverige så som jag ser det så finns det väldigt mycket för Sveriga att vinna på en sån satsning.

Vem kan tro att det en gång i tiden kom 110.000 pers till en jäkla torvmosse i SMÅLAND av alla ställen på jorden, jo för att det var VM-racing...

Kolla på Norge och Rudskogen... staten går in med 75 miljoner för att rusta upp banan till klass 4 det är är vad jag kallar att satsa på framtiden.
Så i stället kommer att antal tusen Svenskar att bege sig till Norge och där bidra med pengar till norbaggen istället... :banana :huvet

Nåja, vad vore väl en GP-bana i Sverige... förmodligen jättedumt om politikerna får bestämma och det gör dom ju tyvärr :(

// TwinSucker

Last edited:
TwinSucker skrev:
2255130
Nåja, vad vore väl en GP-bana i Sverige... förmodligen jättedumt om politikerna får bestämma och det gör dom ju tyvärr :(

// TwinSucker
Förstår inte hur de s k folkvalda kan vara folkvalda när i princip alla man känner -klagar :4skrika man tycker ju att det inte borde vara en omöjlig uppgift för en gäng seriösa och motiverade personer om dessa lade ner all kraft på att genomföra ett sånt projekt.

Bra tråd!
Delar av samverkansgruppen mc hade möte i torsdags 22 juni angående det här med att vi skall hitta en plats att vara på där man kan köra av sig under kontrollerade former.
Det är ett pilotprojekt och inte helt lätt. Därför tänkte jag att vi kunde fortsätta diskutera på forumet.
Det gäller att hitta platser som det kan gå att stänga av eller använda som lekplats, i Stockholms området.
Ska inte finnas hinder såsom stolpar, refuger och trottoarkanter vid eller på vägen.
Vägen ska helst vara endast lite trafikerad, åtminstone kvällstid. Givetvis boende på ett visst avstånd.

När platsen väl är klar kommer det att behövas folk som är villiga att hjälpa till, lite utav en funktionär kan man säga. Som håller koll på att allt går schyst till.
Känner ni att ”självklart vill jag hjälpa till” så maila gärna mig!

En del är ju mycket ute och kör och kanske har bra koll på just såna här platser som vi söker. Skriv gärna i tråden,skicka ett pm eller maila: bikerjannica@gmail.com

Ha en bra dag! MVH Jannica, representant Samverkansgruppen

TwinSucker skrev:
2255130 Låt säga att Sverige skulle få hit GP så kan man räkna med skräcksiffror och det vore väl om det inte kom mer än 20000 svenskar under en sån helg MEN det skulle förmodligen komma minst lika många turister som behöver nånstans att bo, äta och sist men inte minst dricka bara dessa tre faktorer skulle generera bra mycket dineros. Precis som Iron sa så är det ju inte slutet på en säsong när ett GP har passerat utan då finns det ju bilar så garanterat kan tänka sig att lägga race på en fet bana i Sverige å vipps så är det en helg till eller rättare sagt en vecka då många kommer långt innan på övrig semester å så blev det "Bingo igen!!" Och sist men inte minst så får man inte glömma bort reklamen för Sverige som kommer som en extra bonus, jag tror att det finns många som följer MotoGP slaviskt men inte har haft en tanke på att besöka Sverige så som jag ser det så finns det väldigt mycket för Sveriga att vinna på en sån satsning.
Kan bara hålla med!!
Många tror nog att man bara kan få in pengar på inträden och korvförsäljning. De ser inte allt som kommer att gynna andra runtomkring som med hotell/motell, restauranger mm.

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!