bygga avgassystem 2-takt

• Thread starter Thread starter PD
  • Start date Start date

PD

Medlem
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
ThunderAceT
behöver en expansionskammare till en 2t motor, vem bygger dom?
jag vet att det finns dataprogram som räknar ut storlek på konor mm så man kan få fram pappmallar att rita av på plåten men var får jag tag i detta?

Sitter en platt burk typ gräsklipparstuk på nu så det saknas säkert 5hk, motorn är på 210ccm och jag behöver mycket mer effekt.

behöver också en membran förgasare storlek 32-37mm om någon har.

Har du tillgång till DC så kan du ladda ned en hel del stuff från mig. Tror det är zykl0n som du pratar med för att få regga.

Har du en email som klarar stora mail >10mb så kan jag maila en del stuff. Ingen Hotmail eller annan skit bara, been there done that och det funkar inte med så stora filer.

Sök runt lite och du skall finna en hel del trådar om ämnet också, du har väl varit här ett tag så det kanske du visste.

/J

jag hade tänkt mig en firma som fixa till mallarna men går det ladda ner programen så jag kan mixtra själv så är det :banana

Har du byggt något system själv? isåfall är det svårt att få till?

ska kolla dina grejer såfort jag kommer in på DC++
vad heter programmen så kan jag söka på dcdb redan nu?

Jag har ett program som heter Boost som skall klara av det.
Johannes: Har du provat Boost med två takt. Du laddade det av mig eller??!

Last edited:
triple skrev:
Johannes: Har du provat Boost med två takt. Du laddade det av mig eller??!

Jodå, jag började fippla lite med det, men har inte lagt ner så värst mycket tid på det tyvärr. Ska väl göra ett ryck ngn gång och fixa en schysst modell. Blir ju på ett encylinderelement, då jag inte har ngn luftburk eller gemensam pipa etc.

/J

PD skrev:
jag hade tänkt mig en firma som fixa till mallarna men går det ladda ner programen så jag kan mixtra själv så är det :banana

Det blir ju knepigt när du ska få det att passa din hoj om du inte mallar ihop det själv. Klart att du kan mäta upp hojen osv, men jag hade iaf tänkt att göra ett system i papper först och se att det passar. Gjorde en krök i papper för ett tag sedan, rätt intressant. Så ser man ju också att man inte gjort ngn tankevurpa i delningarna mellan konorna (speciellt i kröken då alltså).

Har du byggt något system själv? isåfall är det svårt att få till?

Nej, jag har inte byggt ngt själv, jag behöver ett litet fint konrullningsverktyg, men det är inte så jäkla lätt att få tag på...

ska kolla dina grejer såfort jag kommer in på DC++
vad heter programmen så kan jag söka på dcdb redan nu?

PROG11.EXE
PROG41.EXE
PROG42.EXE
PROG61.EXE

T.ex.

/J

Hitta dina filer :tuttar

Du vet inte vad det är för program killen på http://www.vrm.se/ använder sig av??

Passformen är inte så noga med då det inte är till hoj utan en paramotor så jag kan dra systemet lite hursomhällst, eftersom det är fördåligt med kräm i motorn så gjorde jag en "touchdown" :( nu i torsdags och se hur det blev :4skrika :4skrika

Bifogat

• Bild 077.jpg
    Bild 077.jpg
    136.8 KB · Visningar: 234
Finns på nätet..

RG500-Johannes skrev:
Jodå, jag började fippla lite med det, men har inte lagt ner så värst mycket tid på det tyvärr. Ska väl göra ett ryck ngn gång och fixa en schysst modell. Blir ju på ett encylinderelement, då jag inte har ngn luftburk eller gemensam pipa etc.

/J

Hittade för ett tag sedan en kanonsite hur man beräknade expansionskammare rörlängder etc. Man kunde istort sett välja input och sedan beräkna alla nödiga data, kanon helt enkelt..
Tyvär, tyvärr så pajade disken (elektriskt) så bokmärket finns kvar men är oåtkomligt för tillfället..
Skall komma ihåg dig om jag lyckas att få igång disken igen..det finns en del annat på den jag vill ha också..

Expantionskammare

Kahobe skrev:
Hittade för ett tag sedan en kanonsite hur man beräknade expansionskammare rörlängder etc. Man kunde istort sett välja input och sedan beräkna alla nödiga data, kanon helt enkelt..
Tyvär, tyvärr så pajade disken (elektriskt) så bokmärket finns kvar men är oåtkomligt för tillfället..
Skall komma ihåg dig om jag lyckas att få igång disken igen..det finns en del annat på den jag vill ha också..

Jag bygger och tillverkar alla möjliga tvåtaktsrör och godis.
MVh
Roffe
www.vrm.se

VRM Roffe skrev:
Jag bygger och tillverkar alla möjliga tvåtaktsrör och godis.
MVh
Roffe
www.vrm.se

nämän, ser man på, här är du ju :tummenupp

Vad behöver du för fakta för att göra en expansionskammare till min motor? jag vill bara ha mallar att rita av på plåten så fixar jag resten.

det enda jag vet nu är att motorn är på 208ccm, 70mm borrning, 54mm slaglängd och maxvarv på 6000rpm

Dristar mig att gissa på avgasdurationen. Ev. mätt som ett avstånd, t.ex.
portens överkant till där kolvkanten vänder, eller porthöjden, dvs från portens
överkant ner till övre kolvkanten i n.d.

6000; var det 'rödstrecket' ? Eller toppeffektvarv ?
/u

Rökrör

PD skrev:
nämän, ser man på, här är du ju :tummenupp

Vad behöver du för fakta för att göra en expansionskammare till min motor? jag vill bara ha mallar att rita av på plåten så fixar jag resten.

det enda jag vet nu är att motorn är på 208ccm, 70mm borrning, 54mm slaglängd och maxvarv på 6000rpm

Hej Kompis!
för att få någorlunda bra rökrör på en gång behöver jag en hel del mera uppgifter.
Jag behöver portider för: Insug,överströmmare samt avgasporten,
Jag behöver veta vevhusvolymen för att avgöra om det blir en,två eller trestegsdiffusor på sugsidan,
vevstakslängd.
Jag vill veta hur förbränningsrummet ser ut.Jag kanske kan trolla fram lite mera vilja ur motorn där......
Men framför allt att jag får titta och mäta allt hemma i verkstan.
Därefter får jag köra ett simuleringsprogram och kolla lite olika parametrar.
När jag har funderat färdigt så printar vi ut mallar till ditt nya rör.
MVh
Roffe

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...