bygga avgasspoffen...

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
ska bygga eget avgassystem till mitt bygge.
dr800 stånka.
det bli 2 mycket öppna dämpare
kan jag bygga krökarna som på bilden nedan?
..skulle va enklast men kan de stoppa upp flödet på nå vis?
måste ju gå igenom bättre en orginal iaf?
(obs bild e ovanfrån eller underfrån hur man vill se det)

Bifogat

• fulsystem.jpg
    fulsystem.jpg
    31.4 KB · Visningar: 84
Nu är jag inte expert på avgassystem(heller), men blir inte T:et vid det ingående röret det som bromsar mest? Jag tror att det skulle gå bättre om du gjorde ett Y istället, och så kanske 45 graders krökar istället för 90 grader. Jag har ansträngt mig och ritat en bild på hur jag hade tänkt mig, hoppas att den följde med.

Såhär!

Bifogat

• fulsystem2.JPG
    fulsystem2.JPG
    3.7 KB · Visningar: 590
Last edited:
BON skrev:
Nu är jag inte expert på avgassystem(heller), men blir inte T:et vid det ingående röret det som bromsar mest? Jag tror att det skulle gå bättre om du gjorde ett Y istället, och så kanske 45 graders krökar istället för 90 grader. Jag har ansträngt mig och ritat en bild på hur jag hade tänkt mig, hoppas att den följde med.

Såhär!

jo de va de jag tänkte men de skulle bli så mycke enklare o smidigare o bygga på så som jag beskrev. + att de skulle bli något billigare då jag ska använda rostfria rör...
de där skulle innebära ungefär 530 spänn mens de andra skulle innebära ca 300. de borde ju va bättre en orginal iaf?..flödet aså?
bruka väl inte va så känsligt på stånkor?

ozeo skrev:
jo de va de jag tänkte men de skulle bli så mycke enklare o smidigare o bygga på så som jag beskrev. + att de skulle bli något billigare då jag ska använda rostfria rör...
de där skulle innebära ungefär 530 spänn mens de andra skulle innebära ca 300. de borde ju va bättre en orginal iaf?..flödet aså?
bruka väl inte va så känsligt på stånkor?

men det måste ju bli en jäkla broms att ha 90 graders böjen, betala lite mer å få mer hk!

Tänk hur varmt det måste bli just i böjen kanske kan skada saker i närheten?

Mr Helmut skrev:
men det måste ju bli en jäkla broms att ha 90 graders böjen, betala lite mer å få mer hk!

Annars borde man kunna ha lite större/grövre rör just vid t-böjen för att undvika "förstoppning" Obs! Jag är ingen expert på avgasrörsutforming.

ola_sandin skrev:
Annars borde man kunna ha lite större/grövre rör just vid t-böjen för att undvika "förstoppning" Obs! Jag är ingen expert på avgasrörsutforming.

jo dom bli större...ca 2 tum..ca 1,5 orginal :tummenupp

Mr Helmut skrev:

finns inga saker i närheten :tummenupp

Det är nog ingen större fara med värmen, men om du bygger/svetsar själv så tror jag du tjänar mer på att göra ett Y än att byta till 45graders böjar. Det är lite pilligt att få det att passa men tid är ju det enda det är gott om på vintern :rolleyes:

Du kan köpa två 90° krökar med bra radie på, såga av "halva" röret på båda, foga ihop, och du har fått ett om inte Y så iaf ett T med en delare samt bra radier.
Hoppas du hajade, jag har ingen skiss.

Utvik: Avseende avgasmotstånd brukar man säga att EN 90° böj motsvarar en ljuddämpare i motstånd, och därmed följande effektförlust.

ok ok ... ni har övertalat mig..men nu kanske jag bygger med icke rostfritt...sparar lite kosing...får se...kanske kan hitta nå på jobbe :)

ehh, är inte heller så vass på sånt här men jag har för mig att vissa motorer ska ha ett visst motstånd i avgassystemet för att funka optimalt, dvs att det inte nödvändigtvis blir bättre om det är så lite motstånd som möjligt, men jag har haft fel förr... många gånger... :4skrika

pakopak skrev:
ehh, är inte heller så vass på sånt här men jag har för mig att vissa motorer ska ha ett visst motstånd i avgassystemet för att funka optimalt, dvs att det inte nödvändigtvis blir bättre om det är så lite motstånd som möjligt, men jag har haft fel förr... många gånger... :4skrika

de e väl rätt men på stånkor e de inte lika viktigt..man kan såklart inte ha 5 tum hela vägen men öppet e bra på stånks :tummenupp

Spola kröken (90 graders)

Såhär ungefär... Då kommer du undan "det värsta" motståndet rätt bra
Klicka på bilden för lite större format.

Bifogat

• jjj.jpg
    jjj.jpg
    4.8 KB · Visningar: 93
Last edited:
ozeo skrev:
ska bygga eget avgassystem till mitt bygge.
dr800 stånka.
det bli 2 mycket öppna dämpare
kan jag bygga krökarna som på bilden nedan?
..skulle va enklast men kan de stoppa upp flödet på nå vis?
måste ju gå igenom bättre en orginal iaf?
(obs bild e ovanfrån eller underfrån hur man vill se det)

Om du nu inte vill ha två blås bara för "lookens" skull och vill ha mindre strypt avgassystem så tänk efter var du har din flaskhals.
Är det ventilen? Är det avgasporten? Är det avgasröret? Är det ljuddämparen?
När du identifierat var flaskhalsen finns så får du bestämma dig för om det är rimligt att modifiera där.
Om det är avgasröret eller dämparen så är det lättare att gå upp lite i diameter än att dubbla systemet. Det väger dessutom mindre.
Är det ventil/avgasport så är det besvärligare, men inte omöjligt, att modifiera där. Frågan är bara om det är värt den tid och de kostnader som det kräver.

Svaret på frågan är subjektivt så bara du vet :)

UrbanTiger skrev:
Bra skiss.
Men om man väljer större radie på krökarna blir det ännu bättre :tummenupp

Det var det som ordet "ungefär" illustrerade! :lol
Nu hade ju grabben tydligen ont om plats?
Så Ozeo: givetvis så STOR radie som möjligt! :tummenupp
Men du ser mina svaga streckade linjer?
De symboliserar svetsningen/kapningen av rörböjarna.

elwe skrev:
Om du nu inte vill ha två blås bara för "lookens" skull och vill ha mindre strypt avgassystem så tänk efter var du har din flaskhals.
Är det ventilen? Är det avgasporten? Är det avgasröret? Är det ljuddämparen?
När du identifierat var flaskhalsen finns så får du bestämma dig för om det är rimligt att modifiera där.
Om det är avgasröret eller dämparen så är det lättare att gå upp lite i diameter än att dubbla systemet. Det väger dessutom mindre.
Är det ventil/avgasport så är det besvärligare, men inte omöjligt, att modifiera där. Frågan är bara om det är värt den tid och de kostnader som det kräver.

Svaret på frågan är subjektivt så bara du vet :)

dom e mest för looken kan man säga :tungan

Dr.Bike skrev:
Det var det som ordet "ungefär" illustrerade! :lol
Nu hade ju grabben tydligen ont om plats?
Så Ozeo: givetvis så STOR radie som möjligt! :tummenupp
Men du ser mina svaga streckade linjer?
De symboliserar svetsningen/kapningen av rörböjarna.

igentligen inte men jag vill att systemet ska sitta lågt in o under..blir mer snyggt så på "bygget" annars om jag gör böjarna som ett y hamnar de lite längre bak än vad jagf tänkt mig..
men din skiss va kanon..ser ut som de bli så iaf :tummenupp

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...