Bygga 4-1 ?

pentti01

Medlem
Gick med
3 Apr 2012
Hoj
99. Honda VFR800 fi
Är det dumt att bygga om avgassystemet på en XJ900 -83 till 4-1 ?
Blir utblåset för klent tilltaget ?
Bör jag bestycka om förgasarna?
Tanken är att få lite mer "80-tals tillbehörs"- känsla på hojen.
Tänkte i så fall köra med en lång , relativt tyst ljuddämpare typ. denna (vid behov , dämpa ner den ytterligare) :
http://www.bikeparts.se/produkter/c...re-avgasror/ljuddampare-dunstall-sen-typ.html

Klart de går att göra..... Gjorde de till min Boldor jag hade för ganska länge sen... Köp system va inge vidare på den tiden... Man fick då montera bort centralstödet å jag hade ingen lust me de.... Därför byggde jag ett själv istället... En knippe 38 mm rör å en 2,5" bil ljuddämpare å lite värmetålig svart färg...
Vart skönt doft ljud på hojen å den gick klart mycke bättre...

Klart de går att göra..... Gjorde de till min Boldor jag hade för ganska länge sen... Köp system va inge vidare på den tiden... Man fick då montera bort centralstödet å jag hade ingen lust me de.... Därför byggde jag ett själv istället... En knippe 38 mm rör å en 2,5" bil ljuddämpare å lite värmetålig svart färg...
Vart skönt doft ljud på hojen å den gick klart mycke bättre...
Behövde du byta munstycken ?

Kör en motad 4-1 på min annars 2+2-2 gamla hoj från 83. Kolla om det inte finns nåt färdigt grenrör o köpa. Google e din vän

Kör en motad 4-1 på min annars 2+2-2 gamla hoj från 83. Kolla om det inte finns nåt färdigt grenrör o köpa. Google e din vän

Hittade faktiskt ett, men det kostar strax under 4k o de e´ ju ungefär hälften vad min gamla hoj e värd :hihi
Däremot hittade jag upplysningar om att det är samma system på XJ650 , 750 o 900 !
Ska kolla runt på skrotarna här hemma , om inte annat så kanske dom har krökarna.
Hittade även bilder på olika 4-1 system, ser inte alltför svårt att snickra ihop.

Tack för tipset :tummenupp

Hittade faktiskt ett, men det kostar strax under 4k o de e´ ju ungefär hälften vad min gamla hoj e värd :hihi
Däremot hittade jag upplysningar om att det är samma system på XJ650 , 750 o 900 !
Ska kolla runt på skrotarna här hemma , om inte annat så kanske dom har krökarna.
Hittade även bilder på olika 4-1 system, ser inte alltför svårt att snickra ihop.

Tack för tipset :tummenupp

När jag köpte rör å dämpare gick de på 350:-, men de är ett tag sen...
Många 4-1 system på 80-talet minskade effekten för de va mer stryprör än effekrör..
Helst ska alla rören vara lika långa samt en shysst längd på kollektorn...

När jag köpte rör å dämpare gick de på 350:-, men de är ett tag sen...
Många 4-1 system på 80-talet minskade effekten för de va mer stryprör än effekrör..
Helst ska alla rören vara lika långa samt en shysst längd på kollektorn...
Tänkte på nått i den här stilen:

Bifogat

• 4-1.jpg
    4-1.jpg
    33.9 KB · Visningar: 57
Tänkte på nått i den här stilen:

De där är väl 4-2-1 system... Enl bilden ser alla rör lika i diameter ut ända till ljuddämparen...
Ser även ut att det inte går att ha centralstödet om du nu har de på din...
Men va vet jag om de... Funkar kanske kanon... :D

De där är väl 4-2-1 system... Enl bilden ser alla rör lika i diameter ut ända till ljuddämparen...
Ser även ut att det inte går att ha centralstödet om du nu har de på din...
Men va vet jag om de... Funkar kanske kanon... :D

Jo i.o.f.s ,, men huvudsaken är att det slutar i 1 ljuddämpare :)

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT