Bygga/ändra om Suzuki Dr 750S Big -88.

Flink

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2012
Hoj
Suzuki DR 750S BIG -88
Hallå.

Vill få ner varvtalet på min hoj, tänkte gå ner 3 kuggar bak på drevet. Hon varvar just nu 4000 i 100km/h och det blir skitjobbigt på motorvägen. Jag tror att jag får ner den 600 rpm med 3 mindre kuggar bak. Nackdelar?
Jag har bra vrid i den just nu, inga problem att få upp den i 160km/h, är inte ute efter att åka fort utan bättre komfort och så kanske inte motorn varvar så mycket.
Däcken skall också bytas, asfalt kör jag mest på, lite grus är kul i skogen också, TIPS på däck?
Kanske sänka ner den lite också.

Alla tips och nackdelar beaktas.
Patrick Flink

Tja!

Du skriver att du kör litegrann i skogen och på grus, och då är det ju inte så bra/kul med högre utväxling.
I skogen blir det svårt att köra tillräckligt sakta, och på grus vill man ha en så stark hoj (lågt växlad) som möjligt.
Låt den vara som den är, undvik motorväg!

Nackdelen är att hojen kommer att kännas slöare.

Sahara enduro 3 funkar om du vill ha hyfsat grusbett men kör mest asfalt, Tourance är ännu mer vägorienterat och TKC 80 mer grusorienterat.

Använder den nästan dagligen, pendlar ifrån Jönåker till Norrköping, ASFALT!!! Lite grus = stampad jord, inte hoppa runt bland blåbär och lingon:hihi. Gillar hojen i övrigt, mycket stark som den är.

Tja!

Du skriver att du kör litegrann i skogen och på grus, och då är det ju inte så bra/kul med högre utväxling.
I skogen blir det svårt att köra tillräckligt sakta, och på grus vill man ha en så stark hoj (lågt växlad) som möjligt.
Låt den vara som den är, undvik motorväg!

Skall undersökas genast ang däcken.
Men den är ju skitstark idag med orginaldreven, så gör det sådan skillnad?

Nackdelen är att hojen kommer att kännas slöare.

Sahara enduro 3 funkar om du vill ha hyfsat grusbett men kör mest asfalt, Tourance är ännu mer vägorienterat och TKC 80 mer grusorienterat.

du kan ju kompromissa. gå inte ner 3 kugg utan kanske 1 eller 2 till en början, testa hur det känns..

Använder den nästan dagligen, pendlar ifrån Jönåker till Norrköping, ASFALT!!! Lite grus = stampad jord, inte hoppa runt bland blåbär och lingon:hihi. Gillar hojen i övrigt, mycket stark som den är.

En grushoj som inte orkar sladda på grus är ingen grushoj!

Men varför inte prova, du kanske tycker att den orkar ändå? Annars måste du nog välja; Grus och skog ELLER motorväg.

Nja... Visst, hojen är byggd för att köra i öknen.

Men varför inte prova, du kanske tycker att den orkar ändå? Annars måste du nog välja; Grus och skog ELLER motorväg.

Har 15 fram och 47 bak. Blir det skillnad om man kör 14 fram eller 46 bak?
Vilket drev är bäst att byta?

Som street_sm föreslog, jag skulle också ha bytt bak till kanske 46 el 45.

Finns väl förhoppningsvis växellåda på hojen. Kan ju behöva peta ner en extra pinne mot innan bara med högre slutväxel, no biggie

Nä, slut med leken.
Tack alla för tipsen, kommer att beställa nytt drivpaket med 45, 46 och 47.
Även nya däck. Skall doktorera i gummi ikväll.:gnissla
Kör lungt, blåser som FAN i Sverige!

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti