ByBy, Gatkörning!!!

RejserAnders

"Tävlingsförare"
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Göreborg/Floda
Hoj
ERF Team Respekt #33
NU! har jag bestämt mig, att omtäckna försäkringen blev alldeles
för dyrt även för en gammal gubbe som mig. Så nu skiter jag i den, ställer av hojen, löser ut B-licensen och lägger resten av pengarna på bankörning :squid
Glasfiberkåpor köpes snarast av KK-Racing (är de bra?)
Skall bli härligt att plocka ren hojen från lampor och dyligt.

Huka er här kommer JAG!
Anders :D
 
RejserAnders skrev:
NU! har jag bestämt mig, att omtäckna försäkringen blev alldeles
för dyrt även för en gammal gubbe som mig. Så nu skiter jag i den, ställer av hojen, löser ut B-licensen och lägger resten av pengarna på bankörning :squid
Glasfiberkåpor köpes snarast av KK-Racing (är de bra?)
Skall bli härligt att plocka ren hojen från lampor och dyligt.

Huka er här kommer JAG!
Anders :D

Smart, Anders. På banorna finns inga lyktstolpar.....
 
En sansad man som du, och ändå råkar du ut för en olycka!
Det har varit en bidragande orsak till mitt beslut...
Jag önskar dig fortsatt god bättring och hoppas vi ses snart.

:hej
 
KK-racings sebimoto kåpor är kanon (iaf dom jag fick tag i i våras).

S-racings kännstunna och fladdriga och passformen kan diskuteras.

/KetogaN - wannabe B-förare -
 
Bra beslut :tummenupp jag fortsätter dock att köra gata minst ett år till, Mopperejsing är farligast av allt :crash
 
Utan att ha några som helst belägg för saken dristar jag mig att ifrågasätta påståendet att sannolikheten för att man skall bli illa skadad är lägre i RR än på gata. I vart fall så länge vi talar om tävlingsverksamhet.

/Fru Motvall :hej
 
Bingo skrev:
Utan att ha några som helst belägg för saken dristar jag mig att ifrågasätta påståendet att sannolikheten för att man skall bli illa skadad är lägre i RR än på gata. I vart fall så länge vi talar om tävlingsverksamhet.

/Fru Motvall :hej
Hej!
Till mina oroliga anhöriga brukar jag säga att sannolikheten är större att man skadar sig i RR än i trafik, fast då är det oftast lindrigt: hand, axel m.m.
men skadar man sig i trafik kan det gå riktigt illa, Bilar, Träd, Vägräcken m.m.
Tror att jag har rätt på den punkten, vad tror ni? :fakta
 
RejserAnders skrev:
Hej!
Till mina oroliga anhöriga brukar jag säga att sannolikheten är större att man skadar sig i RR än i trafik, fast då är det oftast lindrigt: hand, axel m.m.
men skadar man sig i trafik kan det gå riktigt illa, Bilar, Träd, Vägräcken m.m.
Tror att jag har rätt på den punkten, vad tror ni? :fakta

Det tror vi (i alla fall jag).
 
Bingo skrev:
Utan att ha några som helst belägg för saken dristar jag mig att ifrågasätta påståendet att sannolikheten för att man skall bli illa skadad är lägre i RR än på gata. I vart fall så länge vi talar om tävlingsverksamhet.

/Fru Motvall :hej

På en bana kör ju iallafall alla idioter åt samma håll :tummenupp

Klart att du kan skada dig på en RR-bana :fakta , du kör ju för att testa gränserna. skador sker också helt riktigt oftare på bana än på allmän väg.
Men skulle du köra o testa gränserna på allmän väg, så är chansen ganska stor att du skadar dig betydligt allvarligare.
På en bana finns det utbildat folk som tar hand om dig inom 60 sek efter en krasch.
På allmän väg får du vara glad om du blir omhändertagen inom 30 minuter :(
De flesta skador inom RR är av "mindre" allvarlig karaktär.
Det enda som brukar bli skadat är egot och plånboken.

När jag gav mig in i RR-världen, så resonerade jag som så att det är inte OM du kraschar, utan snarare NÄR :crash :crash

OCH kraschat har jag gjort....utan men och besvär.
Det enda som jag har ont av är ett knä som en dam i en 740 masserade på en 90-sträcka för 15 år sen.
Hon skulle köra om en bil och märkte inte att jag låg vid sidan om i omkörning redan.
Jösses vilken tackling det blev :D
 
Det har väl varit en del rätt svåra olyckor inom RR i norden de senaste åren? Tar man sedan även in vanliga bankörningar för allmänheten (gatåkare) blir de ännu fler. Senast för några veckor sedan omkom en person på en bandag på Rudskogen. Sett till antalet utövare krävs det inte många olyckor för att statistiken skall tala mot RR och banåkning - sett ur snävt riskperspektiv alltså. Men jag har som sagt inga belägg för att risken att skadas allvarligt skulle vara större på bana.

Edit: jag menar inte sånt som gör ont men läker på rimligt kort tid utan livshotande eller invalidiserande skador.
 
RejserAnders skrev:
Yes!
Men i etapp 2 (den när man har massa pengar över)
Vad skall du ha för fälgen? (för du hade en över väl)


Tyvärr, men stavgren har en CBR 600 -99 framfälg som ska passa.
296mm skivor på 600 fälgen och 310 på 900:an. Tror att du får byta skivorna från 900 och sätta på 600 + nya lite längre instanser vid hjulaxeln. (dock inte riktigt säker :confused: )
 
Catman skrev:
Men skulle du köra o testa gränserna på allmän väg, så är chansen ganska stor att du skadar dig betydligt allvarligare.
På en bana finns det utbildat folk som tar hand om dig inom 60 sek efter en krasch.
På allmän väg får du vara glad om du blir omhändertagen inom 30 minuter :(

Vid min gatkrasch blev jag omhändertagen av utbildat folk efter tio sekunder. Fast det är klart, man kanske inte alltid kraschar på landsväg precis vid en brandmans hus.... :rolleyes:
 
Bingo skrev:
Det har väl varit en del rätt svåra olyckor inom RR i norden de senaste åren? Tar man sedan även in vanliga bankörningar för allmänheten (gatåkare) blir de ännu fler. Senast för några veckor sedan omkom en person på en bandag på Rudskogen. Sett till antalet utövare krävs det inte många olyckor för att statistiken skall tala mot RR och banåkning - sett ur snävt riskperspektiv alltså. Men jag har som sagt inga belägg för att risken att skadas allvarligt skulle vara större på bana.

Edit: jag menar inte sånt som gör ont men läker på rimligt kort tid utan livshotande eller invalidiserande skador.

För mig som har som yrke att allt som oftast vårda mer eller mindre skadade motorcyklister så kan man aldrig bortse från riskerna med MC-körning. Det är farligt :fakta

Dock missar ni här hela poängen: glöm statistik och vilket som är farligast etc. När du kör på bana är det DU och ingen annan som avgör risknivån, det handlar om ditt omdöme. Men i trafiken är det lotteri....

/Hising
 
RejserAnders skrev:
NU! har jag bestämt mig, att omtäckna försäkringen blev alldeles
för dyrt även för en gammal gubbe som mig. Så nu skiter jag i den, ställer av hojen, löser ut B-licensen och lägger resten av pengarna på bankörning :squid
Glasfiberkåpor köpes snarast av KK-Racing (är de bra?)
Skall bli härligt att plocka ren hojen från lampor och dyligt.

Huka er här kommer JAG!
Anders :D

Lycka till med projektet.
Men kommer det inte att bli lite tomt på vardagarna utan hoj :(

gladh
 
Re: Re: ByBy, Gatkörning!!!

gladh skrev:
Lycka till med projektet.
Men kommer det inte att bli lite tomt på vardagarna utan hoj :(

gladh
Tackar tackar!

Jag har inte kört många vändor i år fastän jag kunnat,
så jag kommer inte sakna det mycket.
Beställde kåpor från KK-Racing och betalade licensen i dag
så nu är det bara att vänta...
Är det någon som har målningstips på kåporna
Våtslip + Biltemaspray eller :p
 
Re: Re: Re: ByBy, Gatkörning!!!

RejserAnders skrev:
Tackar tackar!

Jag har inte kört många vändor i år fastän jag kunnat,
så jag kommer inte sakna det mycket.
Beställde kåpor från KK-Racing och betalade licensen i dag
så nu är det bara att vänta...
Är det någon som har målningstips på kåporna
Våtslip + Biltemaspray eller :p

Säg till när du skall ut och "Rejsa" under sommaren på nån bana i närheten och om du behöver nån paraplypojke :rolleyes:

gladh
 
Re: Re: Re: Re: ByBy, Gatkörning!!!

gladh skrev:
Säg till när du skall ut och "Rejsa" under sommaren på nån bana i närheten och om du behöver nån paraplypojke :rolleyes:

gladh
Visst, fler är roligare en en!
(bara inte du har kort kjol!!!)

Anders
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top