Butter-fly valve

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
såld Yamaha R7 -24 =(
tjena, tänkte fråga diverse folk här ny om en modifiering jag kanske ska göra på min hoj. På 04 R1an finns elektroniskt styrda s.k "secondary butterfly valves". De ska tydligen reglera flöde och minska utsläpp, enligt vad jag läst mig till hittills. En i USA testade att ta bort dessa helt och därmed få helt öppen kanal. Jag har lagt med bilder i detta inlägg från Dynon o grejer.

Det visar sig att det ger en rejäl ökning över hela registret, dock vid 3900 varv så bottnar den o tappar 1 hk. Även mer vrid får den. Nog är det så att man inte direkt är så lågt ner i varv hursomhelst när man kör på bana. Men ibland är man. Så finns det nån anledning att det blir en så konstig kurva, och kan man få bort den?

Även nämnt är att hojen reagerar på gas mycket bättre. Dock under ett visst antal varv (3000k) så kan man inte ge mer än 60% rulle var det snack om.

Så vad jag undrar är om nån här har kunskapen o kan berätta lite vad som händer och om det går då få bort den där grava Hk-minskningen.

... bilderna nedan visar hur översta "valvet" (i brist på det rätta svenska ordet), är borttaget, och nedersta är kvar.

Bifogat

• dyno1.jpg
    dyno1.jpg
    36.9 KB · Visningar: 95
  • dyno.jpg
    dyno.jpg
    28.3 KB · Visningar: 99
  • jacks bike2.jpg
    jacks bike2.jpg
    27.6 KB · Visningar: 85
  • jacks bike 3.jpg
    jacks bike 3.jpg
    24.4 KB · Visningar: 79
  • jacks bike.jpg
    jacks bike.jpg
    35.5 KB · Visningar: 97
Last edited:
De där dynograferna ljuger - stort!

Vad man inte berättar, men som lyckligtvis syns på Lambda-kurvan, är att man samtidigt som modifieringen även mappar om bränslet - det gör att även mappningen har inverkan och inte bara modifieringen.

Det som är det verkligen intressanta, är skillnaden mellan moddad och icke-moddad fast med båda uppsättningarna rätt mappat vad gällande bränsleblandning. Men det visar man inte.

Det är på det där sättet som t.ex. Dynojet säljer sina prylar - dvs "bluff å båg" fast lite mer subtilt.

<edit> Att du inte får mer luftflöde med modifieringen syns på Dynokurvan vid 12500 varv, både den moddade och den icke-moddade har samma effekt - trots att varvtalet är sådant att ett "strypt" insug borde ha gjort en skillnad. </edit>

Last edited:
Vad jag vill få ut är egentligen bara att få bort den kända sjunkningen av effekt på 04 R1an. Vid 6-7k så sjunker direkt effekten och sen kommer tillbaka igen.

Det enda definitiva sättet att få bort sjunkningen av effekt är att byta ut grenrören till aftermarketgrejer. Men vad jag då försöker är att se om man inte kan på något sätt modda bort det. Men antar att om inte Yamaha klarade det så klarar inte vi det. Men grejen är ju den att vi inte behöver tänka allt för mycket på miljöaspekten, som kan ha en del i det hela.

Om sekundär spjället fungerar på samma sätt som på GSX-R modellerna så är det där för att få upp gashastigheten på lägre varv.
Har kört min 750 med spjällen spärrade på fullt, den tappade effekt under 8000.

*/ ?>
Nyheter
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot De flesta nav...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...