Butiksägare sköt rånare.

Flink sköt väl AK4. MAn kan väl anta att en sådan är enklare att träffa med för den som verkligen siktar än en picka.

jag är inte kunnig mer än ev. kan sätta mig in i det stressade förlopp som butiksägaren befann sig i och därtill träffa bra, förmodar att de i dokumentären var kunniga, de menade att med vapen, avstånd etc. så var det inte lätt att vara så utomordentligt träffsäker.

Last edited:
Inte ens i världens bästa land för 140 år sen fick kåbbojsarna skjuta varandra bakifrån. Den här killen åker sannolikt dit och jag ser faktiskt inget konstigt med det. Om han nu måste skjuta för att få stopp på rånaren, så kunde han väl satt skottet i benet. Och är man inte tillräckligt skicklig för att göra det på det korta avstånd det rimligen varit fråga om, skall man kanske inte ha något vapen öht.

Jag tycker bara det är tråkigt att man ine får skjuta den som rånar en, that's it. :(
Hellre vänta på att bli dödad själv, allt i svensk lagom-anda eller leva i livslångt trauma med osäkerheten och ångesten som närmsta sällskap. :banana

Jag tycker bara det är tråkigt att man ine får skjuta den som rånar en, that's it. :(
Hellre vänta på att bli dödad själv, allt i svensk lagom-anda eller leva i livslångt trauma med osäkerheten och ångesten som närmsta sällskap. :banana

Vad det egentligen hadlar om är ju att svensk rätt inte tillåter att man driver tanken "bättre förekomma än förekommas" för långt. Det tycker jag är rimligt, men jag är ju lite miljöskadad.:)

vet inte hur lätt det är att träffa rätt i en sådan situation, i radiodokumentären om Flink så tog man upp bland annat hur många skott polisen sköt utan att träffa, polisen har förmodligen skjutövningar, Flink var i det närmaste utomjordiskt träffsäker, om jag minns rätt.

Under sjuårskriget 1756-63 har någon räknat ut att det avlossades över 300 skott per stupad. I ett modernt krig är samma siffra flera hundra tusen skott per stupad. Att merparten av de skott som avlossas i en eldstrid aldrig träffar är knappast något nytt för den absoluta merparten. Flinks offer var sas sittande ankor.

Under sjuårskriget 1756-63 har någon räknat ut att det avlossades över 300 skott per stupad. I ett modernt krig är samma siffra flera hundra tusen skott per stupad. Att merparten av de skott som avlossas i en eldstrid aldrig träffar är knappast något nytt för den absoluta merparten. Flinks offer var sas sittande ankor.

tack för lite kunskap, i Flinkdokumentären så får man väl lite uppfattningen att han skulle ha svårt att göra om bedriften med sådan träffsäkerhet, ifall han inte är en riktigt bra skytt, ifall jag minns rätt.

tack för lite kunskap, i Flinkdokumentären så får man väl lite uppfattningen att han skulle ha svårt att göra om bedriften med sådan träffsäkerhet, ifall han inte är en riktigt bra skytt, ifall jag minns rätt.

Det snackas så mycket, han var yrkesmilitär och tillika överintresserad av vapen, klart han kunde skjuta. Den som gjort lumpen vet att man kan lära en apa att bli rätt så dödlig med automatkarbin. Det är något helt annat än en pistol eller K-Pist.

Tyvärr inte men jag tror det är få länder som är så fördömande mot den som skyddar sig själv och så förlåtande mot angriparen, time will tell. :mattias

tyvarr samma skit har.

nagot lowlife brot sig ini ett hus har for ett tag sedan, bakband hela familjen lansade huset och hotade att morda hela bunten. pa nagot satt lyckades en av ungarna smita och sprang in och hamtade sin morbror som bodde i huset intill

morbordern och fadern jagade sen ut skurkarna ur huset, nar dom val fick tag i dom nagra hundra meter bort bankade dom skiten ur tjuvarna medelst cricket bat.

farsan i huset fick 3 ar i finkan

nu bankades det visst pa rejalt (cricket-traet knacktes och dom ar ganska stabila..) och ena skurken fick vist hjarnskador. men det kanns ju lite som whatever i samanhanget..

sorgligt, men sa ar samhallet. inte bara i sverige

morbordern och fadern jagade sen ut skurkarna ur huset, nar dom val fick tag i dom nagra hundra meter bort bankade dom skiten ur tjuvarna medelst cricket bat.

nu bankades det visst pa rejalt (cricket-traet knacktes och dom ar ganska stabila..) och ena skurken fick vist hjarnskador. men det kanns ju lite som whatever i samanhanget..

vad ska man förvänta sig av dom som blir utsatta, hur ska man lyckas hålla det på en lagom nivå när ens familj etc. blivit utsatta på det viset.

Last edited:
tyvarr samma skit har.

nagot lowlife brot sig ini ett hus har for ett tag sedan, bakband hela familjen lansade huset och hotade att morda hela bunten. pa nagot satt lyckades en av ungarna smita och sprang in och hamtade sin morbror som bodde i huset intill

Jag har ibland fått på nån show på tv4-sport på natten som heter Road warriors eller nåt liknande där man följer engelska snuttar och det finns ingen hejd på hur respektlöst patrasket beter sig mot dem. Efteråt talar de ofta om vad brottslingen får för påföljd och det är löjligt låga straff. Typ en varning för att köra en stulen bil och ha en påse rökheroin i fickan.

Pratade med en engelsman jag känner om det och han hävdar att ca 90% av de engelska poliserna inte bär skjutvapen. Han tyckte det var bra och sa att annars hade risken varit större för att de blivit skjutna. Låter ungefär som alla här på SH som absolut inte vill att svenska väktare ska ha vapen, fast ännu löjligare.

Alltså förutom Malexander och Widengren, är det nån mer snutt som blivit dödad?

Alltså förutom Malexander och Widengren, är det nån mer snutt som blivit dödad?

(VARNING! AFTONBLADET!)

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10338.ab

30 polismän dödades i tjänsten under 1900-talet.

1910-talet var det blodigaste decenniet. Då mördades sju polismän.

1999: Olov Borén, 30, och Robert Karlström, 42, sköts i Malexander

1992: Leif Widengren, 53, sköts vid ett postrån i Högdalen. Ouppklarat.

1984: Holger Pohjanen, 37, bror till författaren Bengt Pohjanen, sköts i sin polisbil i Gällivare.

1976: Gunnar Carlsson, 34, sköts när han jagade inbrottstjuvar i Bromma.

1972: Sven Lundin, 55, sköts när han försökte lugna ner en mentalpatient utanför Mjölby.

1971: Hugo Strömgren, 43, sköts med mausergevär i Krokom.

1968: Alf Sigberg, 25, sköts när han grep en inbrottstjuv i Stockholm.

1967: Uno Helderud, 45, och Lars Birger Wikander, 29, mördades i Handen. Även väktaren Nils Bertil Nilsson, 59, dödades.

1966: Ragnar Sandahl, 53, sköts med kpist utanför Nyköping. Clark Olofsson var med vid mordet men hans kumpan höll i vapnet.

1965: Ragnar Nilsson, 37, sköts av en 16-årig biltjuv utanför Linköping.

1957: Carl Jonsson, 41, sköts av en cykeltjuv i Råneå.

1950: Torsten Bremer, 28 sköts av en kidnappare i Sollentuna.

1943: Nils Nilsson, 37 sköts på polisstationen i Uddevalla.

1936: Carl Cederbaum, 49, sköts under pågående rättegång i Nyköping.

1935: Landsfiskal Sigurd Norén, 30, sköts efter ett butiksinbrott i Bergby, Gävle.

1928: Anders Julius Ståhl, 52, misshandlades till döds vid Hököpinge folkets park, Skåne.

1923: Carl Olander, 34, skjuts ihjäl av en gripen förfalskare inne på polisstationen i Göteborg.

1922: August Björkman, 53, sköts av en mentalpatient i Flen.

1922: Sven Johan Svenson knivhöggs till döds i Råsen i Småland.

1921: En avspisad kafégäst sköt ihjäl Axel Stenborg, 41, i Tranås.

1920: Tre män slog ihjäl Johan Snitt, 45, i Olsbacka, Gästrikland.

1909: Carl August Rinnander,72, och Karl Hedman, 37, sköts av en mentalsjuk i Hällestad.

1908: Jons Nilsson-Roos, 26, sköts med hagelgevär av en svartsjuk äkta man i Ängelholm.

1908: Johan Hjalmar Henriksson, 34, knivskars till döds vid ett fritagningsförsök i Haparanda.

1907: Nils Anton Lindén, 21, knivdödades utanför en mjölbutik i Göteborg.

1905: Axel Danielsson, 20, knivskars till döds efter ett familjebråk i Karlstad.

1900: Johan Fredrik Hedén, 46, knivmördades av en fyllerist i Göteborg.

Edit: 10 talet skulle som sagt vara värst enligt Aftonbladet, men ingen av dom 30 i listan är från detta årtionde:va

Edit2: Detaljerad beskrivning om mord tom 80-talet: http://galleri.skyddsrummet.net/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=175942
Ska tydligen vara 7 00-09, 0 10-19 och 6 20-29

Last edited:

Oj, det var en del men inte så konstigt att jag bara kom på de två senaste fallen. De i "modern tid". Men detta snarare motarbetar kramarnas teori eftersom i takt med att bängen blivit mer skjutbenägna och fått bättre vapen har antal fall minskat. Länsman hade väl sabel och inte puffra?

Edit. Det dog ju en polisman i Nyköping förresten för ett par år sen. Lite gaggig är man :rolleyes: Men vill minnas att det rörde sig om en mentalsjuk då och jag tror knappast att polisens beväpning spelar någon större roll för dem.

Last edited:
lite ot men flink använde ak5, ak4:an var utrangerad ur försvaret då (överförd till hemvärnet)

Hade platsat i Only in Sweden-tråden.
Pinsamt att bo i Sverige är vad det är, hoppas rånaren får men för livet i alla fall så något gott kommer ur det. Ja om han blir utvisad alltså, annars får man ju betala hans handikapp-anpassade BMW 745IL och det lär kosta på. :gnissla

Den nationella insamlingen till skytten började på Sporthoj.com? :D

1. Markus 200:-

Butiksägaren kanske blir utvisad, men rånaren som är född och uppvuxen här blir nog svårare att förpassa utomlands.

Så vi får nog surt betala hans handikappanpassade volvo.

Butiksägaren kanske blir utvisad, men rånaren som är född och uppvuxen här blir nog svårare att förpassa utomlands.

Så vi får nog surt betala hans handikappanpassade volvo.

Jaså, var han född här?
Jag läste bara att han var afrikan och skytten syrian.
Syrian is da shit. :yoparty

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...