Butiksägare sköt rånare.

Hade det varit under rånet så hade han varit hjälte.

Nu sköt han dom i ryggen när de flydde, säger inte att det är fel, men han borde stå sitt kast utan gnäll

Ja, det är klart det inte kan räknas som självförsvar när man springer ut från sin butik och skjuter dom i ryggen. Någon form av förmildrande omständighet borde det vara då han nyss blivit attackerad med kniv men som sagt...

Bara att hoppas att buset överlever så butiksägaren slipper dråp. Nu blir det väl grov misshandel eller liknande? Tyckte mig läsa häktad för mordförsök någonstans och mordförsök har ganska hög straffsats.

"Straff för försök bestämmes högst till vad som gäller för fullbordat brott och må ej sättas under fängelse, om lägsta straff för det fullbordade brottet är fängelse i två år eller däröver."

Vill minnas något tidigare fall där en ägaren till en guldsmedsbutik agerade likartat. Han fick väl 2 års fängelse?

Hade platsat i Only in Sweden-tråden.
Pinsamt att bo i Sverige är vad det är, hoppas rånaren får men för livet i alla fall så något gott kommer ur det. Ja om han blir utvisad alltså, annars får man ju betala hans handikapp-anpassade BMW 745IL och det lär kosta på. :gnissla

Den nationella insamlingen till skytten började på Sporthoj.com? :D

1. Markus 200:-

Pinsamt att bo i Sverige är vad det är, hoppas rånaren får men för livet i alla fall så något gott kommer ur det. Ja om han blir utvisad alltså, annars får man ju betala hans handikapp-anpassade BMW 745IL och det lär kosta på. :gnissla

Den nationella insamlingen till skytten började på Sporthoj.com? :D

1. Markus 200:-

Inte ofta jag håller med dig Markus med denna gång så har du fan rätt.

Hade han licens på vapnet, butiksägaren?

Utan att ge mig in i teknikaliteter kring vapnet och licenser så...

...Borde inte det faktum att han både blivit rånad och dessutom knivskuren kunna ge ökat utrymme för att hävda nödvärnsexess?

Utan att ge mig in i teknikaliteter kring vapnet och licenser så...

...Borde inte det faktum att han både blivit rånad och dessutom knivskuren kunna ge ökat utrymme för att hävda nödvärnsexess?

Jo, det har du rätt i. Det han själv råkat ut för och de känslor som kan ha drabbat honom i samband därmed är ju grunden för en invändning om excess. Jag tror dock han får svårt att komma undan med det, om det är korrekt att han sköt rånaren bakifrån när denne är på väg att lämna affären.

Skulle tro att han åker för grov misshandel alternativt försök till dråp. Den riktigt intressanta debatten lär väl börja när vi så småningom kan ställa rånarens straff mot butiksägarens. Jag hör redan vargarna yla i fjärran...

Mmm, nu börjar offren skjuta. Sedan skjuter rånarna tillbaka.

Vips har vi gängkrig och gated communitys :apokalypson

Jo, det har du rätt i. Det han själv råkat ut för och de känslor som kan ha drabbat honom i samband därmed är ju grunden för en invändning om excess. Jag tror dock han får svårt att komma undan med det, om det är korrekt att han sköt rånaren bakifrån när denne är på väg att lämna affären.

Skulle tro att han åker för grov misshandel alternativt försök till dråp. Den riktigt intressanta debatten lär väl börja när vi så småningom kan ställa rånarens straff mot butiksägarens. Jag hör redan vargarna yla i fjärran...

Om polisen kommer undan med att skjuta flyende kurder i ryggen så borde väl syrianer komma undan med att skjuta afrikaner i ryggen? :confused: Det mest rasistiska av allt vore ju om poliser får skjuta kurder men syrianer inte får skjuta afrikaner. Det är en jämlikhetsfråga! :mattias

Angående ditt senare stycke sätter man ju en framtand på att rånaren får "ungdomsvård" och skytten får fängelse. Only in Sweden! :(

Ang mitt fförsta stycke så syftar jag till ett Uppdrag Granskning för många år sedan då snutten pepprade en illegal flykting i ett trapphus pga att han hade kniv (och försökte springa ifrån dem). Jag försökte googla fram det hela men såg bara en träff på google på grön ungdom och de får fan inte en gratisträff av min IP. :mad:

Google: polis sköt trappa kurd

Finns det nått land i Europa där det är tillåtet för privatpersoner att skjuta rånare i ryggen när de flyr? :va

Givetvis inte, men däremot vore det kanske inte fel med en lag för "snabbhämnd" :D

Last edited:
Finns det nått land i Europa där det är tillåtet för privatpersoner att skjuta rånare i ryggen när de flyr? :va

Givetvis inte, men däremot vore det kanske inte fel med en lag för "snabbhämnd" :D

Han kanske syftar på det stora landet på andra sidan pölen?

De har väl åtminstone någon lag som säger att man får försvara sig själv och sin egendom medelst våld om man så vill. Har hört att det är fullt legitimt att skjuta vem som än kliver på ens gräsmatta där borta då det går in under olaga intrång på annans mark eller nåt sånt:näsblod

Tyvärr inte men jag tror det är få länder som är så fördömande mot den som skyddar sig själv och så förlåtande mot angriparen, time will tell. :mattias

Han kanske syftar på det stora landet på andra sidan pölen?

De har väl åtminstone någon lag som säger att man får försvara sig själv och sin egendom medelst våld om man så vill. Har hört att det är fullt legitimt att skjuta vem som än kliver på ens gräsmatta där borta då det går in under olaga intrång på annans mark eller nåt sånt:näsblod

Troligen

I pensionärernas mecka, Florida, finns den lagen.
Dock långt ifrån hela USA

Om polisen kommer undan med att skjuta flyende kurder i ryggen så borde väl syrianer komma undan med att skjuta afrikaner i ryggen? :confused: Det mest rasistiska av allt vore ju om poliser får skjuta kurder men syrianer inte får skjuta afrikaner. Det är en jämlikhetsfråga! :mattias

Angående ditt senare stycke sätter man ju en framtand på att rånaren får "ungdomsvård" och skytten får fängelse. Only in Sweden! :(

Inte ens i världens bästa land för 140 år sen fick kåbbojsarna skjuta varandra bakifrån. Den här killen åker sannolikt dit och jag ser faktiskt inget konstigt med det. Om han nu måste skjuta för att få stopp på rånaren, så kunde han väl satt skottet i benet. Och är man inte tillräckligt skicklig för att göra det på det korta avstånd det rimligen varit fråga om, skall man kanske inte ha något vapen öht.

Och är man inte tillräckligt skicklig för att göra det på det korta avstånd det rimligen varit fråga om, skall man kanske inte ha något vapen öht.

vet inte hur lätt det är att träffa rätt i en sådan situation, i radiodokumentären om Flink så tog man upp bland annat hur många skott polisen sköt utan att träffa, polisen har förmodligen skjutövningar, Flink var i det närmaste utomjordiskt träffsäker, om jag minns rätt.

Last edited:
vet inte hur lätt det är att träffa rätt i en sådan situation, i radiodokumentären om Flink så tog man upp bland annat hur många skott polisen sköt utan att träffa, polisen har förmodligen skjutövningar, Flink var i det närmaste utomjordiskt träffsäker, om jag minns rätt.

Flink sköt väl AK4. MAn kan väl anta att en sådan är enklare att träffa med för den som verkligen siktar än en picka. Men det är förmodligen inte så lätt att träffa med pistol/revolver ens på relativt korta avstånd.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT