Butiker vill ta betalt för rådgivning.

Jag tror ju inte heller att det funkar rent praktiskt, men nånting måste göras.

Jag personligen har köpt all min senaste radio/tv utrustning från en bekant som har radio/tv butik.

Jag brukar säga åt honom att ge mig så bra pris han kan, utan att pruta bort hela sin vinst.

Det brukar bli några hundringar dyrare än hos jättarna, ÅAS så får jag alltid bra hjälp och i princip livstids garanti, ibland säljer han med nollförtjänst om det är en vara han har för mycket i lager av eller om han vill få upp volymerna på just den varan.

Någon enstaka gång har han sagt rakt ut "Den skulle jag köpa på MM, dom säljer under inköp"

Någon enstaka gång har han sagt rakt ut "Den skulle jag köpa på MM, dom säljer under inköp"

Ovanstående måste ju också vara ett stort problem för de mindre handlarna. Hur ska de kunna konkurrera med stora kedjor med utländskt kapital som kan gå med förlust i åratal, enbart för skaffa sig en stark position på marknaden? Det är ju givetvis svårt att förbjuda ett företag att sälja med förlust, men det blir ju väldigt tveksamt ur ett konkurrensperspektiv.

Givetvis säljer inte MediaMarkt allting under inköpspris, men att de har iaf möjligheten, till skillnad från de små handlarna.

när jag inte kan nåt om produkten är de värt att få hjälp i affären oavsett vad e gäller.
jag köper gärna nära för att de inte ska va massa tjafs med o skicka tillbaka varor.
jag är nog lite old school och vill klämma o känna för att sen få suget att jag vill ha den på engång.

Expert går väl som tåget idag. Många landsorts handlare går ju bättre nu än dom gjorde för 5år sedan. Dom har funnit sin nisch.

Brukar handla det mesta på nätet. Undantaget är elektronik som på Expert kan vara bland dom billigaste (när jag jämfört på prisjakt). Kunniga och intresserade säljare är det i den butiken också för ovanlighetens skull :)

Ovanstående måste ju också vara ett stort problem för de mindre handlarna. Hur ska de kunna konkurrera med stora kedjor med utländskt kapital som kan gå med förlust i åratal, enbart för skaffa sig en stark position på marknaden? Det är ju givetvis svårt att förbjuda ett företag att sälja med förlust, men det blir ju väldigt tveksamt ur ett konkurrensperspektiv.

Givetvis säljer inte MediaMarkt allting under inköpspris, men att de har iaf möjligheten, till skillnad från de små handlarna.

Ja, äta eller ätas. De vill ju få bort konkurrenterna för att sedan höja priserna till vinstnivåer när de har lyckats. Dock kommer de få problem för kunderna är inte så jävla korkade att de kommer gå med på att betala så höga priser när varorna fortfarande går att få hem för en millimeter över inköpspris på nätet.
Tror jag.

Men som sagt så får väl småhandlarna anpassa sig genom att nischa in sig på något vis. Om den lokala tv-och radiohandlaren även drev massagesalong bakom kulisserna så skulle de locka kunder.

Jag tror fler och fler kommer gå över till "lager butiker"

Cyberphoto här i stan som säljer fotoutrustning och tillbehör. De har bara en disk där en alt. två st säljare/expediter står det finns även en dator för att kunna kolla på nätet innan man går fram till disken, om man nu inte kollat innan man åkte dit.
Beställer man på nätet kan man även kryssa i "hämtas i butiken" vid beställning.

Säljarna hämtar efter önskemål de saker man är intresserad av så man kan klämma på dom innan man köper.
Funkar mkt bra enligt mig.

Edit:
Jag blir för övrigt jävligt förbannad på Media markt för att de inte kan ha priser på nätet, dom har överpriser enligt mig...

Last edited:
Jag tror fler och fler kommer gå över till "lager butiker"

Cyberphoto här i stan som säljer fotoutrustning och tillbehör. De har bara en disk där en alt. två st säljare/expediter står det finns även en dator för att kunna kolla på nätet innan man går fram till disken, om man nu inte kollat innan man åkte dit.
Beställer man på nätet kan man även kryssa i "hämtas i butiken" vid beställning.

Säljarna hämtar efter önskemål de saker man är intresserad av så man kan klämma på dom innan man köper.
Funkar mkt bra enligt mig.

Lite återgång till hur affärer såg ut förr typ. :)

Kanske lite off-topic, men vad håller Siba på med?

Ja Siba har väl inte fyllt butiken nämnvärt på bra många år vad jag kan minnas men min uppfattning är att de andra knappt gör det heller förutom just vid jul eller möjligen någon nämnvärd rea. Tycker ämnet är intressant för jag har ganska länge väntat nu på att fler ska sluta som ONOFF, alternativet är som PC City (numera Electroworld) eller Megastore.

I Sthlm finns det i skrivande stund 5 Media Markt, 10 Elgiganten, 6 Siba, 32 Expert, 2 Netonnet.

Why? Att sätta in en rulltrappa i virrvarvet och kalla det för megastore fungerar iaf inte.

http://www.elgiganten.se/

http://www.electroworld.se/

Ett annat frågetecken är märkesspecifika butiker som ex Sony Center eller Bang & Olufsen, sistnämnda kan jag med stor säkerhet räkna antal kunder jag sett i butiken på mina två händer under 15 år om inte mer.

Jag blir för övrigt jävligt förbannad på Media markt för att de inte kan ha priser på nätet, dom har överpriser enligt mig...

Tips är att säljarna (om man nu lyckas få fatt på en) inte verkar vara blyga för att diskutera priset, prisjakt verkar även vara deras guide i djungeln.

Tycker även jag att Experts´s personal verkar vara de enda som har en hum om vad de säljer.

På 80-talet jobbade jag i en stor färgbutik i Stockholm, det var väldigt vanligt att folk kom med stora listor med frågor och ville ha ha råd om renoveringar, dom kunde ta upp ca.0.5-1 timme av en expedits tid, för att sedan åka till Bauhaus och köpa färgen. Jag har tom. Gjort hembesök hos kunder och skrivit arbetsbeskrivningar, för att sedan få reda på att dom handlade på lågprisvaruhus. Tyvärr så tror jag att den typen av kunder alltid har funnits och alltid kommer att dfinnas

Jag skulle hellre se att dom la ner alla typer av "återförsäljar-kedjor" och hade egna butiker. Jag ska köpa ny TV nu men det är helt hopplöst att gå in på Elgiganten, MM eller liknande och fråga om hjälp. Jag skulle mycket hellre sett att Samsung, Sony osv. hade egna ställen där man kan kolla på produkterna, fråga folk som bara säljer sitt märke (lättare med kunskap om produkten?) och sen antingen beställa i butiken eller beställa direkt från ett lager.

Ett annat frågetecken är märkesspecifika butiker som ex Sony Center eller Bang & Olufsen, sistnämnda kan jag med stor säkerhet räkna antal kunder jag sett i butiken på mina två händer under 15 år om inte mer.

B&O har andra marginaler och säljer inte sällan ett system för några hundra tusen på en gång. Jobbat lite med B&O och blev lite fashinerad av deras produkter. Därmed inte sagt att de skulle vara prisvärda, för det är de inte ;).

Jag som egen får ibland frågor via telefon vilka jag besvarar med "jag lever på mitt kunnande så är det okej om jag skickar en faktura för hjälpen?" De som ringer för att tigga support är ofta inte intresserade av att betala för sig och samtalet slutar där. Återkommande kunder får dock gärna lite support via luren.

Jag uppskattar iaf din gratissupport i datatrådarna här på SH :tummenupp

Tror inte meningen är att de skall börja debitera för att peka dig lite i rätt riktning.
Däremot, om en kund skall köpa något dyrt, säg en systemkamera, så kan jag tänka mig att det är vissa som har 1000 frågor om ditt och datt och att en säljare därmed får lägga ganska mycket tid på den kunden....

Oavsett så finns det mer info at tillgå på nätet. Man läser 10 tester/omdömen sen köper man. På nätet naturligtvis.
Det finns mer (korrekt info) och priserna är lägre. Är man läskunnig finns det ingen anledning att handla i butik. Om man inte behöver varan samma dag dvs.

jag undrar lite hur det går till rent praktiskt??

Om jag går runt och ser förvirrad ut så kommer det ju (till slut) fram en säljare och frågar om jag behöver hjälp med något.
Om jag då svarar ja måste han ju meddela mej om minutkostnaden för rådgivning?
Då kommer åtminstonde jag vända på klacken och gå till nästa butik.

Det känns spontant som att den butik som är först med det här ganska snabbt kommer gå under.

Nja, här håller jag inte med. Finns altid kunder som är villiga att betala mer för service och för att få gå in i en fin butik på fina gatan. De här säljarna kan förhoppningsvis sina produkter.

Jag uppskattar iaf din gratissupport i datatrådarna här på SH :tummenupp

Tack, vart skickar jag fakturan? ;)
I forumet kan jag ju dock välja om jag vill gå in och vara lite hjälpsam, tillskillnad från folk som ringer i tid och otid och vill ta upp min arbetstid gratis.

Det blir naturligtvis svårt att som fysisk butik konkurrera om att sälja saker kunden inte behöver se irl, då är det bara sjukt bra service och höga priser som gäller. Jag har tex handlat 95% av komponenterna till mitt värmesystem på nätet men de 5% som jag hade missat att jag behövde har inhandlats till minst dubbla priset hos Stuvsta rör, prisvärt eftersom jag slipper vänta på delarna och bra förtjänst för butiken.

Saker som man behöver titta närmare på, typ TV-apparater tror jag kommer finnas i "lagerbutiker" med minimal personal och kanske i showrooms där tillverkarna finansierar personal/lokal men inte säljer något över disk.

Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP