Bussning till svinglager

mike_o

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2012
Ort
Malmö
Hoj
1981 Honda CB900F
Jag tänkte byta sving på min cb900f -82 till en modernare. Problemet är att jag nu måste tillverka nya bussningar mellan nållager och svingbult. Hur har ni gjort som har utfört en liknande operation, svarvat nya bussningar? Vilket material använde ni? Antar att man ska ha något härdat material liknande lagerna? Känns inte helt lätt att hitta en lite bit att tillverka själv

Mike
 
2541 duger länge vill du kan du lägga det i en vanlig ugn i 250 grader i någon timme. Men det vill gärna ythärda när du bearbetar det i svaren.

Finns i dom flesta dim i stång material ca 50 kr kg
 
Jag svarvade bussningar till min far i "rödmetall", någon slags bronslegering, original på den hojen var nån plast. Han borrade och gängade för smörjnipplar sedan. Kommer hålla hans livstid, sedan min, innan de ger upp.
 
2541 duger länge vill du kan du lägga det i en vanlig ugn i 250 grader i någon timme. Men det vill gärna ythärda när du bearbetar det i svaren.

Finns i dom flesta dim i stång material ca 50 kr kg

Jag är inne på att använda mig att något stål som jag kan härda i efterhand. Svarvningen borde gå lite enklare än borrningen känns det som. Ska kolla upp materialet du nämner och se om det finns någon som säljer i Skåne. Hade man hittat någon som säljer per kilo hade det varit perfekt.
 
Fast varför öht hålla på med nållager?

I min mening bara en komplicerande faktor som rostar, glappar och jävlas. Det går utmärkt att svarva till en bussning som går direkt på axeln i någon bra brons alternativt plast.
 
Nylon alt. oljefylld nylon är klart fungerande plaster...
 
Ok, tack för svaren. Ska ta mig en funderare på hur jag ska göra.

Mike
 
Vad är det för dimensioner? Går det använda en gammal kolvbult?

Jag har gjort bussningar i bakelit nån gång. Tipset är att spara någon tiondel bearbetning så att man kan handbrotscha upp hålet lite i busningen efter att man pressat den på plats så slipper man räkna på hur mycket den krymper när den pressas in. Allra helst har ska man ha en ställbar brotsch så kan man göra perfekt glidpassning.
 
Vad är det för dimensioner? Går det använda en gammal kolvbult?

Jag har gjort bussningar i bakelit nån gång. Tipset är att spara någon tiondel bearbetning så att man kan handbrotscha upp hålet lite i busningen efter att man pressat den på plats så slipper man räkna på hur mycket den krymper när den pressas in. Allra helst har ska man ha en ställbar brotsch så kan man göra perfekt glidpassning.

Ytterdiameter är 30 mm och ska ner till cirka 15 mm. Jag har tillgång till en ställbar brotsch som hade tänkt använda mig av :)
 
Med tanke på hur oense ni är i frågan, så kanske man skall sätta sig ner och räkna, istället för att bara gissa?

Något härdat kan vara bra om man vill ha nållager medan en plastbussning istället ersätter nålar. Båda lösningarna finns på produktionshojar från denna tid och får väl därmed anses beprövade men räkna gärna om du vill.
 
Nållager är en sjuka för lata ingenjörer som aldrig har besökt verkligheten ivrigt påhejade av ekonomer som vill göra något som är snabbt att montera och dyrt att sälja som reservdel. Javisst de har låg och fin friktion när de är nya och fräscha. Men ett nållager är inte designat för en kort fram och återgående rörelse med stora punktlaster vilket är det man har i ett svinglager, så ganska snart blir det slitet, glappar och går tungt.
 
Med tanke på hur oense ni är i frågan, så kanske man skall sätta sig ner och räkna, istället för att bara gissa?

Jag tror inte alls de är oense utan pratar om olika delar av samma sak, ett glidlager består ofta av bägge delarna, en hård härdad stålcylinder i ett "rör" av mjukare material som nylon, bakelit, brons etc.

I en sving som har långt mellan glidytorna som därmed antagligen inte är samborrade utan bara ihopsvetsade så är det och föredra att ligga i den mjukare delen av skalan och alltså välja nylon eller bakelit.
 
Förstår inte riktigt hur du menar nu. Är hålet i svingen 30 mm och svingaxeln 15 mm?

Det beror lite på hur man ser det. Ska jag köra med nållager så är innerdiameter på nållager 30 mm och svingbulten är 15 mm. Men ska jag köra på glidlager så blir ytterdiametern 40 mm.

Hojen jag bygger på är en boldor
 
Nylonbussning?

Sitter lite i samma sits. Ska bygga Kaffe räser av en XR600r och ska klämma i en lite kraftigare sving i ramen. Finns det någon vänlig själ som kan göra en liten skiss av hur man bygger med bussningar av tex nylon och ersätter de gamla nållagren?

Med vänlig hälsning
Tony
 
Med tanke på hur oense ni är i frågan, så kanske man skall sätta sig ner och räkna, istället för att bara gissa?

De är ingen gissning utom mer om erfarenhet... Ett problem har oftast mer än en lösning... Olika personer har olika erfarenheter, så därför olika lösningar...
 
Sitter lite i samma sits. Ska bygga Kaffe räser av en XR600r och ska klämma i en lite kraftigare sving i ramen. Finns det någon vänlig själ som kan göra en liten skiss av hur man bygger med bussningar av tex nylon och ersätter de gamla nållagren?

Med vänlig hälsning
Tony

Du köper lämpligt plastmaterial på typ maskindelen.se

Sen svarvar du till ytterdiametern så att den med presspassning går i svingen. Därefter borrar du hål i rundstången som är något mindre än axeln. Pressar i bussningen i svingen. Sätter upp axeln i svarven och polerar den. Brotchar upp innerdiametern på bussningen tills axeln för en lagom passning. Drick en öl!

Överkurs är att borra in en smörjnippel så att man kan trycka i fett utifrån.
 
Last edited:
Boris JR

Tack för informationen. Ska göra ett försök.

Skål!!!

Med vänlig hälsning
Tony
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top