Busskörfält överallt?

Nu finns dessa lagar och förordningar vare sig man vill eller inte och kan man inte följa dem har man inget ute i trafiken att göra. Svårare än så är det inte.

Har inte sagt något annat. Det jag säger, igen, är att man ska följa alla lagar och förordningar som finns för annars har man inget ute i trafiken att göra. När man sätter egna regler och gör det man vill göra, t.ex. att köra i bussfilen för att den finns eller för att den är tom, är man en bidragande faktor till att olyckor sker för böjer man på en trafikregel så böjer man snart på två... och tre, o.s.v.

Som jag sa. Om alla skulle följa alla lagar och förordningar så skulle olyckorna minska, drastiskt.

OK, obligatorisk motfråga! Vad skulle du kunna göra och efteråt bara konstatera att du bara följde reglerna?

Jag är ganska säker till väldigt säker på att du har åtminstone ett område eller tillämpning där du finner det för gott att utifrån eget omdöme, att välja att tänja på både lagar och regler. Uppenbarligen inte trafikregler så vad?

Märkligt nog så är, "jag följde bara reglerna" är det klassiska svaret från de som ibland gjort de allra vidrigaste saker...och nej jag påstår inte att du är sådan, jag jämför bara sättet att resonera.
Men blint följande av "formalia" utan någon eller ens liten eftertanke brukar inte båda gott! :fakta

Last edited:
Med handen på hjärtat gottfolk, hur många här inne har någon gång brutit mot en trafikregel?

tror de blir lättare att räkna om bara de som Inte har gjort de räcker upp en hand :fakta

:felämne

Som jag sa. Om alla skulle följa alla lagar och förordningar så skulle olyckorna minska, drastiskt.

olyckorna skulle även minska om is på vägen inte förorsakade lägre friktion, eller om dimma inte skulle försämra sikten.

Men om vi släpper fantasivärlden en stund; så är det här i den riktiga världen så att människor inte riktigt hunnit bli felfria ännu, och då gäller det att kunna anpassa sig för att överleva...

Tanken är ju att biltrafiken skall minskas i centrala Gbg och det har de lyckats bra med.
Jag skulle aldrig få för mig att köra i den korsningen om jag inte måste och tolkar jag ditt inlägg rätt kommer inte du heller göra det :D
Sedan om utsläppen ökar pga mkt längre tomgångskörning för alla inblandade är en helt annan sak.

Så är det nog. Känns ju dock lite dumt att man inte ska kunna köra kortaste vägen dit man ska, utan måste ta en ganska stor omväg..

Man skulle vara rejält sodomiserad om man följde alla lagar och regler som stiftas för att en intressegrupp driver en fråga hårdare än annan. Det gäller även trafikregler.

Påminner mig om en diskussion kring snöskoterförbud i området där jag har vinterställe. Givetvis pissar jag på det förbudet (bokstavligt också) och kör släden till närmaste led från mitt hem, på en enskild väg. När jag frågar de i föreningen som drev igenom idiotregeln så minns de inte själva varför den finns där...men så skitnödiga stolliga gubbkräk som de är så tycker de att den ska följas för att den finns där även om den uppenbart är idiotisk. Varpå jag ber de att fara åt helvete efter att gett de möjligheten att skriva upp reg nummret. Ibland säger jag "kiss my ass" alt "jag pissar på din regel för den är idiotisk"...

Bryter man budordet av gud på transportstyrelsen inrättat, betalar sitt straff...(lite som att bikta sig) och sen syndar man igen för att det är smidigare att leva så. Finns t ex inte en chans att jag inte kör hoj i en bussfil eller att jag trycker i 110 på en skön, bred och stor väg. Sen skiter jag totalt i om någon paragrafryttare och nitisk regelälskare tycker att jag är stygg och inte ordentlig. De som hittar på regler är inte några övermänniskor och de har egna preferenser och ofta agerar för någons räkning, eller under tryck. De är inte ofelbara. Så ser jag på saken.

Last edited:
NoRegrets -Måste vara skönt att dina åsikter står så mycket högre i kurs än alla andras. Trevlig människosyn du har! :näsblod

Transporterade mig från södra till norra länsdelen och vice versa idag. Utnyttjade många möjligheter att ta mig fram, säkert och effektivt. Blev lite bussfiler, lite väggrenar och lite lane-splitting. Om någon i köerna kände sig kränkt skulle jag vilja rekommendera vederbörande att ta MC-kort och köpa sig en hoj istället. Jag är en betydligt större fara för mig själv och alla andra om jag ska delta i SM i krypkörning genom stan. Olagligt - absolut! Förnuftigt - absolut! Farligt - absolut inte...

Man skulle vara rejält sodomiserad om man följde alla lagar och regler som stiftas för att en intressegrupp driver en fråga hårdare än annan. Det gäller även trafikregler.

Påminner mig om en diskussion kring snöskoterförbud i området där jag har vinterställe. Givetvis pissar jag på det förbudet (bokstavligt också) och kör släden till närmaste led från mitt hem, på en enskild väg. När jag frågar de i föreningen som drev igenom idiotregeln så minns de inte själva varför den finns där...men så skitnödiga stolliga gubbkräk som de är så tycker de att den ska följas för att den finns där även om den uppenbart är idiotisk. Varpå jag ber de att fara åt helvete efter att gett de möjligheten att skriva upp reg nummret. Ibland säger jag "kiss my ass" alt "jag pissar på din regel för den är idiotisk"...

Bryter man budordet av gud på transportstyrelsen inrättat, betalar sitt straff...(lite som att bikta sig) och sen syndar man igen för att det är smidigare att leva så. Finns t ex inte en chans att jag inte kör hoj i en bussfil eller att jag trycker i 110 på en skön, bred och stor väg. Sen skiter jag totalt i om någon paragrafryttare och nitisk regelälskare tycker att jag är stygg och inte ordentlig. De som hittar på regler är inte några övermänniskor och de har egna preferenser och ofta agerar för någons räkning, eller under tryck. De är inte ofelbara. Så ser jag på saken.

Det hade räckt om du framförde att man inte ska följa dumma regler. Det ligger nämligen något i det påståendet. Tror t om de flesta kan instämma i det.

Ska man sammanfatta det hela kan man konstatera att det är på modet att bygga om vägar med nymodigheter istället för att underhålla det som redan finns som är kraftigt eftersatt. Personligen tror jag att man kommer att få krypa till korset och bygga om allt på nytt. Mycket av det som man gjort fungerar inte särskilt väl i praktiken. Det är något man kommer att bli varse om. Bara en sådan sak hur man ska få folk att respektera hastighetsgränser på 40 km/h på en rad sträckor där man infört det är en gåta. Den stora skillnaden är väl att man numera kan dra in en rad körkort där man tidigare utfärdade böter.

Well, du har en poäng. Tidigare kunde man använda sitt sunda förnuft och komma fram till vilken hastighetsbegränsning vägen hade. Nu har vi att gissa mellan 30, 40, 50, 60, 70, 80, 90, 100, 110 och 120 att välja mellan. Det är troligen samma mongolid som bestämt dessa jävla hastighetsgränser som också beslutar om bussfilernas förhavanden. Idioti är det i vilket fall som helst.

Folk känner press att berättiga existensens för sina arbeten. Ju fler regler och ju fler regler som produceras desto större chans att folk får sitta kvar på sin xxxxstyrelsestol. Det är inget nytt. Byråkrati kallas det för och fungerar bäst där folk har av tradition en djupt inpräntad (alt inbandkad) dyrkan för mydigheter och denna typ av auktorietet.

NoRegrets -Måste vara skönt att dina åsikter står så mycket högre i kurs än alla andras. Trevlig människosyn du har! :näsblod

Japp, det känns faktiskt rätt bra. För MIG står de högre i kurs...för andra står deras egna högre i kurs. Det är nämligen så människor fungerar.

Ska du låta bli att köra mot rött här i Linköping vid en tidpunkt där det inte är så mycket bilar ute kan du bli stående oerhört länge. Jag är varje gång jag kör tvungen att köra mot rött pga att signalerna inte reagerar på hojen, är väl för lite metall i den eller nåt. Det är verkligen helt åt helvete men så är det.

Och i de korsningarna är det inte läge att hoppa av och stänga av för att rulla hojen som polisen säger man skall göra. Då blir man ju överkörd som gående trafikant istället. :fakta

Linköping rullar på ganska bra ändå, om man nu bortser från östra länken.

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back